Nummer 1 2010

Les fra denne utgaven: 

(Berlin): – Jeg forsøker ikke å vise hva som er galt, eller hvordan virkeligheten burde være, sier Signa Sørensen. Gjennom sitt reality-teater forsøker hun å forstå hvordan mennesker forholder seg innenfor kompliserte sosiale konstruksjoner.
(Avignon): Den myke komforten og den voluptuøse luksusen i en Chesterfield gjør deg i stand til å se de forferdeligste ting og høre det verste sludder.
(Avigon): -- Min kritikk av forbrukersamfunnet rammer også kunstscenen, sier regissør Jan Fabre. Intervju fra Festivalen i Avignon 2009.

INNHOLD 1/2010

 
– 

Enquete
«Postpost­dramatisk teater» och den heliga individen AV LUDVIG UHLBORS
Spørsmålene det fortsatt er vanskelig å finne svar på AV VICTORIA KIELLAND
SIGNAs virkelighetstester AV THERESE BJØRNEBOE
… jeg gjør mye som jeg ikke hadde våget som privatperson, og blir ikke satt i fengsel for det…
…der grensen mellom fysisk og psykisk smerte ikke fins AV KJERSTI HORN
Pipekonsert frå scena. Meninger om teater. AV ELIN HØYLAND

Forestillinger
Hverdagslivets demonologi AV KJETIL RØED
Maktkritisk teater AV KJETIL RØED
Lorcas nye kvinnehus AV CRISTINA GÓMEZ BAGGETHUN
Elfriede is no alternative – eller? AV INA VOIGT
Nielsens austkant­realisme på National AV ELIN HØYLAND
Hamlet som kunstnerisk åbning til sorgen AF MARIE SKIBSTED MOGENSEN
Teaterfestivalen i Avignon
Wajdi Mouawad – festivalkunstner i Avignon 2009 AV FINN WILHELM MATHIESEN
Wajdi Mouawads reise til nattens ende AV FINN WILHELM MATHIESEN
Jan Fabre engasjerer AV FINN WIHELM MATHIESEN
Olympiade i falske orgasmer AV FINN WILHELM MATHIESEN
Sterk pamflett om mennesker og løgn AV FINN WILHELM MATHIESEN
Opprørsk kunst – og kunstnerisk selvoppgjør AV FINN WILHELM MATHIESEN

Grotowski-jubileet, Wroclaw
Verden som sannhetens sted. Rapport fra kjærlighetens grenseland AV TORBJØRN OPPEDAL
Tradisjonen og det ufullkomne AV TORBJØRN OPPEDAL
Desperasjonens evangelium AV TORBJØRN OPPEDAL

Barents Spetakkel
Grenseløse Kirkenes! Kommentar av Knut Ove Arntzen
Sør møter Nord AV KNUT OVE ARNTZEN

Scenografi
Lesbare scenerom AV TORMOD LINDGREN

Bøker
Dramaturgi og instruktion AF ERIK EXE CHRISTOFFERSEN
Improvisation og arbejdsmetoder i teatret AV MADS THYGESEN
Kritikk med fokus AV ELISABETH LEINSLIE
Baktruppen i fremste rekke likevel AV SIREN LEIRVÅG
«Historia mi er eit spel av samantreff» AV SUZANNE BORDEMANN
Om man bare vil det nok AV GUNHILD KVÆRNESS
Gjenoppfinnelsen av erfaringen AV KJETIL RØED
«Rommet favner, virker likevel lukket» AV ELIN LINDBERG
Lovende om bygd og dyr AV ESPEN RØSBAK
Mangfoldig generator AV ELIN LINDBERG

Anmeldelser
Lyd som synes AV KJETIL RØED
Paradise lost  AV OLE JACOB MADSEN
Tungt og rørende – tett og dystert AV ELIN LINDBERG
Meisterleg dramatikk – vellykka oppsetning AV ELIN LINDBERG
Mellom fortelling og ting AV KJETIL RØED
Det umulige nærværet AV OLE JACOB MADSEN
Kjærlighetssyk Ask AV ANETTE THERESE PETTERSEN
Cool musikk, ucool tekst AV ELIN LIndBERG
Presist, men friksjons­løst om døden AV LINN ROTTEM
Å vokse opp AV ANETTE THERESE PETTERSEN8
Ungt og lovende AV ELIN LINDBERG
Oss relasjoner imellom AV INGVILD BRÆIN

Debatt
Anmelder med skjult agenda?

Medvirkende