Nummer 1 2016

Les fra denne utgaven: 

(New York): I teater­salene oppdaget skuespiller Valborg Frøys­nes et langt mer segregert New York enn forventet. Hun har snakket med dramatikere og skuespillere om raseskillene i amerikansk teater – og samfunn – etter Obama.
'Vi trodde vi hadde gjort så store fremskritt at vi kalte oss 'post-racial' Intervju med den New York-baserte dramatikeren Dominique Morrisseau, i februar 2016
Fra arkivet: Den betente gestikken og rytmen i Emil Johnsens tekstforvaltning, åpner for en sårbarhet som romanen mangler, skriver Demian Vitanza om Kjersti Horns oppsetning av Farvel til Eddy Bellegueule. Forestillingen er gjenopptatt på Det Norske Teatret. Spilles til 19. januar 2018.
Når politisk teater møter journalistiske kriterier: The Agony and Ecstasy of Steve Jobs av Mark Daisey.
Oslo Inter­na­sjo­nale Teater svarer på kritikken mot deres presentasjon av Mike Daiseys The Agony and Ecstasy of Steve Jobs.

INNHOLD 1/2016

Leder

Sjefsskifte på Black Box 

Grethe Melby: Intervju med Anne Cécile Sibue-Birkeland

New York City – delt by 

Valborg Frøysnes: Svart på hvitt

Dominique Morrisseau

Aurin Squire
Tonya Pinkins
Torre Reign
James Anthony Tyler

Fascisme og krig
Julie Rongved Amundsen: Natt på jorda, Det Norske
Wenche Larsen: Vår ære/Vår makt, Den Nationale Scene
Anette Therese Pettersen: Plikten kaller, Skar 
Julian Blaue: Söhne & Söhne, SIGNA, Hamburg

Marco Demian Vitanza: Farvel til Eddy Bellegueule, Jaeger 

Torbjørn Oppedal: The Agony and the Ecstasy of Steve Jobs, Oslo Internasjonale Teater

Øystein Ulsberg Brager: Svarinnlegg fra Oslo Internasjonale Teater

Bøker
Jostein Gripsrud: Eit eige rom. Norsk kulturråd 1965-2015 av Alfred Fidjestøl 
Henning Hagerup: Dei vakre dagane i Aranjuez, Peter Handke gjendiktet av Jon Fosse
Tom Lotherington: Kong Ubu, oversatt av Kjell Helgheim
Hilde Østby: Båtar på vatnet. Etter beleiringa. Så hyggeleg av Rønnaug Kleiva 

Avignon 2015
Finn Wilhelm Mathiesen: Sprikende festival, kommentar
Kirill Serebrennikovs Idiotene etter Lars von Trier
Thomas Ostermeiers Richard III 
Teater NO51 – My Wife made a Scene 
Intervju med Ene-Liise Semper, teater NO51
Intervju med Jonathan Châtel
Andreas, av Châtel etter August Strindberg 
Festivalen ellers 

Dans og Opera
Snelle Hall: Konferansen Postdance, Moderna dansteatern
Snelle Hall: Cosmic Body, Black Box Teater
Emil Bernhardt: Tryllefløyten, Den norske Opera & Ballett
Emil Bernhardt: Katja Kabanova, Den norske Opera & Ballett

Anmeldelser
Julie Rongved Amundsen: The Great Pretender, Black Box Teater
Enel Melberg: Fortrolige samtaler, Nationaltheatret 
Frode Helland: Et dukkehjem, Rogaland teater 
Lars Harald Maagerø: Lille Eyolf, Almeida London 
Knut Ove Arntzen: Gob Squad, HAU Berlin 
Birigitta Haglund: Äldreomsorgen i Kvärndalen, Turteatern
Enel Melberg: Lomjansguten, Västanå teater
Elin Lindberg: Stormen, Torshov/Nationaltheatret
Ilene Sørbøe: Kven er redd? Det Norske Teatret 
Torbjørn Oppedal: Black Warrior, Black Box Teater
Julie Rongved Amundsen: Congress of Dreams, Black Box Teater
Rania Broud: Så vakker du er, SoF-teater
Lillian Bikset: Det beste av det verste, Teater Ibsen 
Elin Lindberg: Snakk! det er så mørkt, Akershus teater
Julie Rongved Amundsen: Pink Cloud Effect, Black Box Teater 
Julie Rongved Amundsen: Arme land/ Krigen er et annet sted, Grusomhetens Teater
Lillian Bikset, Jonas, Nordland teater
Ruben Moi: Frøken Julie, Hålogaland teater
Elin Lindberg: Richard III, Nationaltheatret 
Birgitta Haglund: Idioten, Dramaten