Nummer 1 2020

Les fra denne utgaven: 

(Frankfurt-am-Main): Konstantin Küspert skriv politisk teater av det slaget som det høgre-populistiske partiet Alternative für Deutschland AfD vil stoppe. I mars har Küsperts stykke «Slaveliv» premiere i Noreg.
Morten Traavik befinner seg på begge sider av gjerdet i sitt nye prosjekt Sløserikommisjonen.
Intervju med Sven Åge Birkeland, sjef ved BIT teater garasjen og co-produsent av Sløserikommisjonen.
(Berlin): Samtale med Aleksandar Denic om hans arbeid med Frank Castorf og scenografien til Jens Bjørneboes Bestialitetens historie.
(Harstad): Etter fire år som direktør for Festspillene i Nord-Norge avsluttet Maria Utsi sin periode i juni 2019 med et storslått program under temaet «Aksjon». Utsi har vært en handlekraftig festivalleder, som har kjempet for å gjøre Festspillene til «verdens viktigste kunstfestival for nord». I kjølvannet av hennes siste festival møtte vi Utsi til en samtale om festspillenes rolle og betydning i nord.

Eugenio Barba/ Teaterantropologi

Frank Raddatz: Intervju med Eugenio Barba 

Ole Johan Skjelbred: The Five Continents of Theatre av E. Barba og N. Savarese

Arbeiderklassen i samtidsteatret

Theresa Benér: De hovedløse, om Gula västarna, Mungo Park 

Mariken Lauvstad: Scenekunsten i populismens tid 

Espen Klouman Høiner: Å iscenesette arbeiderklassen 

Aktuelt 

Charlotte Myrbråten: Sløserikommisjonen. Intervju med Morten Traavik

Thomas Irmer: Bestialitetens historie. Intervju med scenograf Aleksandar Denic 

Astrid Sverresdotter Dybvik: Slaveliv. Intervju med dramatikeren Konstantin Küspert 

Nord

Mathias Danbolt: Intervju med tidligere festspillsjef Maria Utsi 

Svante Aulis Löwenborg: Festspillene i Nord-Norge 2019 

Anki Gerhardsen: Barents Spektakel 2020 

Dans

Solveig Styve Holte: Intervju med Erna Omarsdottir og Damien Jalet, Oslo 

Solveig Styve Holte: DuEls, Vigelandsmuseet, Oslo 

Venke Sortland: A Love Supreme, Dansens Hus, Oslo

Per Roar: When Mopnday Came, Dansens Hus, Oslo 

Lisa Nøttseter: Nororoca, Carte Blanche, Bergen 

Kommentar

Mariken Lauvstad: Wozu, Albert i Stockholm 

Camilla Eeg-Tverbakk: Forestillinger om 22. juli 

Jens Christian Lauenstein Led: Fra en suite til repertoir på Aalborg Teater

Bøker

Kjetil Røed: Praksis av Finn Iunker 

Karl Svantesson: Coreography/ Koreografi, red.: Sortland, Styve Holte og Kongsness 

Erik Ulfsby: Teaterbransjen av Anne-Britt Gran og Rikke Gürgens Gjærum Leveres 

Mariken Lauvstad: Kunst og konflikt, red.: Siembke Böhnisch og Randi Margrethe Eidsaa 

Roland Lysell: Ibsen i norsk teater av Keld Hyldig

Theresa Benér: Rökarens blick. Skådespelarens Brecht, av Kent Sjöström 

Avignon 2019

Finn-Wilhelm Mathiesen: Avignon 2019

Roland Lysell: Avignon 2019

Anmeldelser

Jo Martin: A Bright Room Called Day, Public Theatre, NYC  

Susanne Øglænd: Peer Gynt, Schaubühne, Berlin 

Erik Exe Christoffersen: Det gode vs. Det onde, Aalborg Teater 

Mariken Lauvstad: Wozu, Albert! Stockholm

Theresa Benér: Mig nära, Helsingborg 

Knut Ove Arntzen: Jonas, Kilden, Kristiansand 

Tormod Carlsen: Bartleby, Teatret Vårt, Molde 

Ole Petter Ribe: Burned Toast, Susie Wang, Black Box teater 

Therese Bjørneboe: Kong Lear, Det Norske Teatret 

Svante Aulis Löwenborg: Lykkedager, Nationaltheatret