Nummer 2 2002

Les fra denne utgaven: 

(Berlin): – Volksbühne er besatt av komplekse fenomen, og når alt i dag vestliggjøres – østliggjør vi oss. Likevel kan man ikke hengi seg til en slik posisjon, like lite som når man kikker nærmere på Dostojevskij, sier Carl Hegemann, dramaturg på Berlins Volksbühne.
(Berlin): Føljetongen som politisk teaterform – om René Polleschs Prater-trilogi

INNHOLD 2/2002

Ein eller annan lever livet mitt. Og det er ikke eg; om René Pollesch anmeldelse av Tore Vagn Lid 

Let’s talk about Bush. Al Pacino som Arturo Ui av Falk Richter

Realitet og ikke realisme. Dramaturgen Carl Hegemann Intervju av Therese Bjørneboe

Modernismens begravelse og underlige morgen. Odin Teatrets Mythos anmeldelse av Jon R. Moe 

Problemet Nibelungen anmeldelse av Thomas Irmer

Jasons tragedie: Medeas melodrama anmeldelse av Jon R Moe

Familien, angstkulturen og teatret som rituale. Luk Perceval intervju av Therese Bjørneboe

I kontrapunktets vold av Terje Lindberg

Tiden tilbyr ingen happy ending. Silviu Purcarete intervju av Therese Bjørneboe

Endelig – hun skjøt ham! Nora, Schaubuhne anmeldelse av Therese Bjørneboe

Jeg leser sonetter, også Shakespeares essay av Svein Jarvoll

Sonettens form og topoi av Yngve Nordgård

Dikt av Hanne Bramness, Ingrid Storholmen og Cecilie Løveid

Daglegdagse sonettar. Per Olav Kaldestads gjendikting av Shakespeare anmeldelse av Anders A. Fitje

Udødelighetens pris essay av Marius Emanuelsen

Det rene vanvidd kommentar

Debatt: Shakespeare, teatret og universitetene av Keith Brown

Svarinnlegg fra Kjetil Bang-Hansen, Stein Winge, Gro Ann Uthaug, Ola Bø og Cecilia Olvetzcky

Seeds of Time