Nummer 2 2003

Les fra denne utgaven: 

(Berlin): Den amerikanske tragedien rocker over tyske scener.
(Paris): Den franske regissøren Claude Régy betegner «den materialistiske teatertradisjonen» som en katastrofe, og hevder at Jon Fosses dramatikk er en etterlengtet avskjed med det politisk didaktiske teatret. Vi møtte ham etter å ha sett hans iscenesettelse av «Dødsvariasjonar» på Théâtre National de la Colline.

INNHOLD 2/2003

Ralph Fiennes: Om å spille Shakespeare

Thomas Irmer: Finn Iunkers Iphigeneia og Dealing with Helen

Therese Bjørneboe: Antikrigs-Henry V på National Theatre

Therese Bjørneboe: Intervju med Richard Maxwell

Jørgen Stickert: Terror i teatret; teaterfestivalen i Edinburgh

Therese Bjørneboe: Mor Courage i Stockholm og Berlin

Morten Koefoed: Michael Thalheimers Tre søstre

Therese Bjørneboe: Frank Castorfs USA; O’Neill og Williams

Thomas Irmer: Det nye blikkets teater, om live video kamera

Therese Bjørneboe: Luk Percevals Othello

Therese Bjørneboe: Intervju med Claude Régy

Claude Régy: Jon Fosse

Jon Refsdal Moe: Vanlig kaffe med Jo Strømgren

Yngve Sundvor, gjesteskribent

Marit Strømmen: Gjendikter seg, serru; Baktruppens Funny

Jon Refsdal Moe: Løgn og bedrag; Lauwers & Needcompany

Knut Ove Arntzen: Transiteatrets Walk Cat, Walk

Tore Vagn Lid: Forsøk i retning en adaptiv dramaturgi

Trude Marstein: Tormod Hauglands’ To stykke

Knut Ove Arntzen: Et dukkehjem på DNS

Therese Bjørneboe: Levende Brand

Keith Brown: Alternativ Shakespeare

Keith Brown: Shakespeare i provinsen

Olav Lausund: Om Stanley Wells’ Shakespeare A Man for All Ages

Leif Høghaug: Samuel Johnsons shakespeareske erfaring

Yngve Nordgård: Bard uten baller