Nummer 2 2004

Les fra denne utgaven: 

Teorigodset fra den tverrkunstneriske avantgarde-tradisjonen er uttømt, hevder Kristian Seltun, teatersjef på Black Box teater. Nå ønsker han seg et teater som tør og makter å være teater.
(London): I stykket «Guantanamo» hevdes det at fangeleirene i Guantánamo er et eksperiment for å finne ut hvor langt man kan gå for å få informasjoner ut av folk, og et eksperiment i hvor langt man kan gå uten at noen protesterer.

INNHOLD 2/2004

GUANTANAMO, dokumentarisk dramatikk på Londons West End av Therese Bjørneboe

Israelsk og palestinsk teater reisereportasje av Mette Brantzeg

Biennalen i Wiesbaden, Jesper Halles LILLESKOGEN m.m. av Thomas Irmer

Jon Fosses SONEN i Niederhausen og Schauspielhaus Zürich av Thomas Irmer

Heiner Müllers ANATOMIE TITUS, Theatertreffen i Berlin av Therese Bjørneboe

Finn Iunkers PLAY ALTER NATIVE, i regi av António Simão i Lisboa av Therese Bjørneboe

IPHIGENIA AT AULIS i regi av Katie Mitchell på National av Therese Bjørneboe

ANTIGONE i Fjæreheia, i regi av Bentein Baardson av IdaLou Larsen

Skal vi lage teater igjen? Debattartikkel av Kristian Seltun

Prospoeros planet, Jerzy Grzegorzewski-festival i Warsawa av Thomas Irmer

Den nye dramatikken, kommentar Gjesteskribent: Nils Johnson

Robert Lepage og Jo Strømgren på Festspillene i Bergen av Ina Voigt

Hvem eier Ibsen? Debattinnlegg av Hov

Georg Büchner i regi av Ostermeier, Wilson og Marthaler av Therese Bjørneboe

BYGGMESTER SOLNESS, i regi av Thomas Ostermeier av Therese Bjørneboe

RICHARD III, i regi av Johan Simons, og TZ Hollandia av Morten Koefoed

HAMLET, i regi av Trevor Nunn på Young Vic i London av Edvard Hoem

Intervju med RSC-dramaturg Paul Sirett av Therese Bjørneboe

Tragic Season på RSC, HAMLET og KING LEAR av Therese Bjørneboe

Globe: Museum og levende teater av Julie M. Løddesøl

Teoretisk Shakespeare, ny bok over forskningen fra 1945 til 2000 av Leif Høghaug

Michael Bogdanovs SHAKESPEARE – THE DIRECTOR’S CUT av Keith Brown

Professor Inga-Stina Ewbank nekrolog av Stanley Wells

Vi må se Sverre Udnæs på skjermen debattinnlegg av Jan Erik Vold