Nummer 2-3 2021

Les fra denne utgaven: 

Få ord skaper så mye oppstyr som dekolonialisering For å rense luften samlet vi nordiske intellektuelle til en høyst nødvendig samtale om temaet.
Few words ruffle so many feathers as decolonialism, so a conversation between Nordic scholars on the topic in order to clear the air on the topic was much needed.
Ytringsfrihetskommisjonens bidrag som både skuespillere, kuratorer og smaksdommere i Morten Traaviks «hyper-teater», har denne sommeren fått meg til å tenke at det kanskje er på tide å ta et generasjonsoppgjør? Kommentar av regissør Tormod Carlsen.
Oslo og Norge ser ut til å ha utfordringer med å gi plass til den frie scenekunsten som allerede får produksjonsstøtte. ALI Kaffebygget på Filipstad i Oslo kan være den ressursen som feltet mangler i dag.
Tove Bratten trekker en linje fra utbyggingen av Aker brygge på 80-tallet, til at vi i dag er i ferd med å miste de siste rester av Oslo som industriby.

Leder, av Therese Bjørneboe

Dekolonialisering 

Grace Tabea Tenga i samtale med kunstnerne og teoretikerne Sonya Lindfors, Deise Nunes og Thomas Prestø 

 

Hybride former

Thomas Irmer: Intervju med videokunstner Jan Speckenbach 

Thomas Irmer: Der Zauberberg, Deutsches Theater 

Berit Einemo Frøysland: Johan Harstads Krasnojarsk som VR-teater, Graz 

Hedda Fredly: Avatar me, Sort/ Hvid 

Berit Einemo Frøysland: Antropos. Tyrann Ödipus, Volksbühne Berlin 

 

Susie Wang

André Eiermann: «Der illusjon er realitet: Susie Wangs teater». Essay 

 

Flyktningteater 

Mariken Lauvstad: The Walk – et 8000 km langt vandreteater, kommentar 

Birigitta Haglund: Arabiska teatern, intervju med Helen Al-Jabani og Oskar Rosén

 

ALIbygget på Filipstad 

Svante Aulis Löwenborg: Om behovet for visningsarenaer og prøvelokaler i Oslo

 

Dans 

Berit Einemo Frøysland: Kjolen, diktet av stoff, kommentar 

Magdalene Solli: Rapport om nyutdannede dansekunstnere, kommentar 

Venke Sortland: Seven Duets av Ingun Bjørnsgaard, Bærum kulturhus 

Berit Einemo Frøysland: Jazz ain’t Nothing but Soul, Tabanka, Dansens hus

Jonas Øren: Realness, filmanmeldelse         

 

Sløserikommisjonen 

Tormod Carlsen: Ironigenerasjonen og “Det nye alvoret”, kommentar

Therese Bjørneboe: Fuck Facebook! Utdrag fra Kulturrådets og Ytringsfrihetskommisjonens innspillmøter

Mia Habib: Netthets som kunstkritikk. Innlegg fra Kulturrådets innspillmøte, 8. april

Berit Einemo Frøysland: Sløserikommisjonen – del I. Vestland

Knut Ove Arntzen: Sløserikommisjonen – del 2, Viken

 

Jubileum 

Cecilie Løveid: Silkeberg  

Cecilie Løveid: Samtale med Annika Silkeberg, DNS 

Karine Sand Gjersøe: Teatrets doble virkelighet 

 

Kunstnerportrett 2 sider

Theresa Benér: Intervju med regissør Staffan Valdemar Holm 

Runar Hodne: Intervju med regissør Susanne Kennedy 

Anna Burzynska: Warlikowskis seismografiske fornemmelse, kommentar 

Anne Helgesen: Intervju med dramatiker Fredrik Brattberg 

 

Festivaler

Hedda Fredly: Stamsund teaterfestival 2021

Baktruppen: Skulpturen «Turisten», tale til Stamsunds befolkning i 2006 og 2021 

Roland Lysell: Theatertreffen 2021 

 

Bøker og avhandlinger 

Laura Schultz: Kommentar til Anna Watsons PHD Om det politiske gruppeteatret i Norge,  

Ole Johan Skjelbred: Contemporary European Playwrights 

Anna Marie Nesheim: Popular Theatre and Political Utopia in France, 1870-1940 

 

Anmeldelser:

Berit Einemo Frøysland: Die Gewehre der Frau Kathrin Angerer, av René Pollesch, Wiener Festwochen 

Berit Einemo Frøysland: The Mother, The Wooster Group, Wiener Festwochen 

Svante Aulis Löwenborg: Etter stillheten av Lars Norén, Nationaltheatret