Nummer 3 2004

Les fra denne utgaven: 

(Stockholm): Om JACKIE – og andre Prinsessedramaer, på Teater Galeasen.
Hva forventer vi av teatret, og hva forventer vi av det publikummet som oppsøker teatret? spør regissør Victoria H. Meirik. I denne artikkelen diskuterer hun «politisk korrekt» teater opp imot hva som skal til for å gjøre teatret personlig, plagsomt og provokativt.
– Ibsens måte å tale kvinna si sak, fungerte først og fremst på eit populistisk nivå. Han innførte feminismen i det populære teater, men kom aldri med nokon grundigare utspel, seier Lee Breuer. Regissør Lee Breuer og Mabou Mines slo sprekker i Nationaltheaterets repertoartradisjon med realisme  á la avantgarde og melodrama in kitsch.

INNHOLD 3/2004

ELFRIEDE JELINEK

Elfriede hvem? Av Ina Voigt

Mellanrum; Några tankar efter ett överraskande pris av Magnus Lindman

Utdrag av Elfriede Jelineks BAMBILAND

Elfriede Jelnieks PRINSESSDRAMER av Therese Bjørneboe

 

DEBATT

What’s going on? Om politisk teater av Victoria H. Meirik

 

IBSEN

Intervju med Lee Breuer, regissør av DOLLHOUSE, Ibsen-Festivalen av Elin Høyland

Anmeldelse av Lee Breuers, Stephan Kimmigs og Thomas Ostermeiers ET DUKKEHJEM, Ibsen-festivalen av Jon R Moe

Sebastian Hartmanns JOHN GABRIEL BORKMAN, Ibsen-festivalen av Therese Bjørneboe

VILDANDEN, Ibsen-festivalen av Therese Bjørneboe

VILDANDEN på DNS av Knut Ove Arntzen

 

PETER HANDKE

Peter Handkes UNTERTAGBLUES, Berliner Ensemble av Thomas Irmer

 

BOKANMELDELSER

Tendensar i moderne norsk dramatikk av Tom Remlov

Øyvind Bergs CHUTZPAH I MÅNESKINN av Geir Gulliksen

Shakespeares sonetter gjendiktet av Erik Bystad av Henning Hagerup

 

ASTRID SAALBACH

Streiflys på Astrid Saahlbachs dramatikk av Michael Evans

 

VÅR TEATRALE TID

Anne-Britt Grans VÅR TEATRALE TID av Kristian Seltun 

Simple Life Festival, HAU i Berlin. Av Vegard Vinge

 

FORCED ENTERTAINMENT

Not even a game anymore, en bok om Forced Entertainment av Knut Ove Arntzen

Forced Entertainments BLOODY MESS av Knut Ove Arntzen

 

DEBATT

Kommentar til Kristian Seltun. Av Trine Falch

 

WOOSTER GROUP, BIG ART GROUP, hotel pro forma

Nye forestillinger av Wooster Group og Big Art Group, HAU i Berlin av Thomas Irmer

Hotel Pro Formas CALLING CLAVIGIO, Black Box Teater av Elin Høyland

 

INTERVJU

Norsk teater: identitet og diversitet. Intervju med Vidar Sandem, Kristian Seltun, Sven-Åge Birkeland og Carl Morten Amundsen. Av Therese Bjørneboe 

 

TEATERANMELDELSER

Brecht i høst: HERR PUNTILA/Brecht på Hålogaland Teater og KRITRINGEN på Det Norske Teatret av Tom Remlov

TAUS MUSIKK/Norén, Det Norske Teatret av Tom Remlov

SKRÅNINGA/Tiller, Det Norske Teatret av Edvard Hoem

FAUST, Beaivvas Sami teater av IdaLou Larsen

SLAATTOSLØYFA, Black Box Teater av Julie M. Løddesøl

BIMA AND BRAMATI, Det Åpne Teater av Aasne Linnestå

Balteatrets TRE SØSTRE, Black Box Teater av Julie M. Løddesøl

Holbergjubileet: DON RANUDO, Den Nationale Scene av Knut Ove Arntzen

FAMILIEFORTELLINGER, Den Nationale Scene av Ina Voigt

PUTEMANNEN, Den Nationale Scene av Ina Voigt

MÅNE FOR LIVETS STEBARN, Rogaland Teater av IdaLou Larsen

TERRORISME, Trøndelag teater og Nationaltheatret av Therese Bjørneboe

BAKANTINNENE, Nationaltheatret av Therese Bjørneboe

90-METERSBAKKEN, Teatret Vårt av Tom Hovinbøle

AN-MAGRITT, Trøndelag teater av Tom Hovinbøle

PSYCHOS, Svenska Riksteatern av Keith Brown

KAMRATERNA, Dramaten av Therese Bjørneboe