Nummer 4 2020

Les fra denne utgaven: 

Vinneren av International Ibsen Award 2020, Taylor Mac forteller i dette intervjuet fra siste utgave av Norsk Shakespearetidsskrift om bakgrunnen for forestillingen «A 24-Decade History of Popular Music», diskuterer pop'ens rolle som identifikasjonsmiddel og alternative måter å presentere den amerikanske historien på.
EU förbereder sig för utökade stöd- program som ska rekonstruera Europa efter Covid-19- pandemin. Kultur- politiken ser ut att få allt större betydelse i det arbetet.
#metoo-skandalen kan bli ødeleggende for det legendariske teaterkompaniet Gardzienice. Eller redde det, gjøre det til et annerledes, og bedre, teater. Debatten bør ikke slutte ved til #metoo; den bør dreie seg om den anakronistiske troen på teater-guruer, skriver Anna Burzyńska.
(Berlin): Takket være et vanvittig antall daglige korona-tester kunne Deutsche Oper Berlin realisere en operapremiere som i pandemitider egentlig burde være umulig: En scenisk nyproduksjon av en Wagner-opera med full sanger- og orkesterbesetning. Med «Die Walküre» satte operaregissør Stefan Herheim det etterlengtede startskuddet for sin nytolkning av «Der Ring des Nibelungen». Etter planen skal hele «Herheim-Ringen» kompletteres frem til høsten 2021.
Live Hov beskriver 1800-talets aktriser vid de allmänna teatrarna i den nu aktuella monografin Kunstnere og yrkeskvinner. Norges første skuespillerinner; Hon sätter en gräns vid Nationaltheatrets grundande 1899.
Laila Bertheussen ble funnet skyldig i den strengeste tiltaleposten mot henne, angrep på demokratiet, og dømt til 1 år og 8 måneders fengsel, i domsavsigelsen som ble offentliggjort i Oslo tinghus i dag. Dommerne la til grunn at Bertheussens motiv var å ramme og skape mest mulig publisitet rundt forestillingen Ways of Seeing. Domsavsigelsen blir overført direkte på nrk.no i dag (15.01.). Bertheussen anket dommen på stedet. Vi gjengir Ragnhild Freng Dales kommentar til rettssaken fra Oslo tinghus.

INNHOLD

Leder

Enquete:

Mitt 2020: Egill Pálsson, Sara Baban, Asle Nilsen, Håkon Ramstad 

Pernilla Mercury Lindstad: SATAN I GATAN og andre ballader

KATIE MITCHELL

Runar Hodne: Intervju med regissør Katie Mitchell 

WHY THEATRE? Hvorfor teater? 

Kelly Copper/ Nature Theatre of Oklahoma 

Jan Lauwers/ Needcompany 

Alexander Karshnia/ andcompany&Co 

Ivo van Hove 

Radha D’Souza 

Kathrin Röggla 

Rabih Mroué 

Matthias Lilienthal 

Hector Aristizabal 

Tormod Carlsen: Europeisk scenkonst: Peter Brook av Theresa Benér 

KOMMENTAR

Ragnhild Freng Dale: Hvem skal tolke bildene? Kommentar til Bertheussen -saken

Svante Aulis Löwenborg: Mot en scenkonst post-Covid-19 

IBSENPRISEN 2020: TAYLOR MAC

Dennis Pohl: Intervju med Taylor Mac 

ISOLERT PÅKOBLING 

Hedda Fredly: Adjø sosialitet? Introduksjon 

Intervju med Goksøyr & Martens 

Intervju med Marie Bergby Handeland og Olav Rune Ekeland Bastrup 

Intervju med Tormod Carlsen og Ingeleiv Berstad

URSINA LARDI

Thomas Irmer: Intervju med skuespilleren Ursina Lardi, Berlin 

Jenny Nörbeck: Everywoman, Schaubühne/ Festspillene i Salzburg

POLSK #METOO

Anna Burzyńska: Gardzienice og guru-tradisjonen i polsk teater. Kommentar 

DANS

Venke Sortland: Intervju med påtroppende teatersjef Alexander Roberts

Jonas Øren: Det klassiske komplekset. Kommentar

Berit Einemo Frøysland: Tanz im August Special Edition, 2020

Andrea Csaszni Rygh: CODA-festivalen 2020, Sandvika/Oslo

Jonas Øren: Oktoberdans 2020, Bergen 

Venke Sortland: Øy, Carte Blanche/ Dansens hus 

Per Roar: Human, Dansens Hus 

BØKER

Tone Avenstroup: Heiner Müller. Der amerikanische Leviathan, red.: Frank Raddatz 

Ilse Ghekiere: Time has fallen asleep in the afternoon sunshine, red.: Mette Edvardsen, m.fl. 

Anna Watson: Drama for barn. Teatrets Sjel av Anne og Petra Helgesen 

Roland Lysell: Kunstnere og yrkeskvinner av Live Hov

TEKST OG DRAMATURGI

Demian Vitanza: Dramatikerens umulighetsrom. Essay

Rania Broud: Bergen Dramatikkfestival 2020

Andrzej Wirth: Fra dialog til diskurs. Essay 

ANMELDELSER

Susanne Øglænd: Stefan Herheims Die Walküre, Deutsche Oper, Berlin 

Johanne Elster Hanson: Death of England: Delroy, London 

Roland Lysell: Elektra, Dramaten, Stockholm

Theresa Benér: Mutter Courage og hendes børn, Det kgl. Teater, København

Elin Lindberg: Den kaukasiske krittringen, Nationaltheatret

Erik Exe Christoffersen og Ida Krøgholt: En fortælling om blindhed, Sort/Hvit, Aarhus Teater

Lars Elton: Trust me tomorrow, Verdensteatret, Black Box teater

Erik Exe Christoffersen: My Deer Hunter, Fix&Foxy/ Betty Nansen teater, København