

Kunstretoriaren ep. 3
Om kunstspråket som formast av kommunikasjonsplattformar og publikumsstrategi, formidling og teateridentitet.
Gjestar: Erik Årsland, kommunikasjonssjef ved Dansens Hus, Marte Stubberød Eielsen, informasjonskonsulent og redaktør ved Nationaltheatret og Hedda Høgåsen Hallesby, dramaturg og tidlegare informasjonskonsulent ved Den Norske Opera og Ballett.
I denne podcasten snakkar Jonas Øren med kunstnarar og fagpersonar for å undersøke språket som er med på å definere kunsten.
Podcasten er produsert av Jonas Øren for Norsk Shakespearetidsskrift.
Erik Spanne har skapt musikken.
Produksjonen er støtta av Fritt Ord.
SCHOOL OF RESISTANCE
Siste del: Det nye testamentet
Siste del: Det nye testamentet
Debatt- og strømmeserien School of Resistance avsluttes i kveld med Milo Raus film Det Nye testamentet, kl. 19.00.
I filmen spilles Jesus av en svart innvandrer i Sør-Italia idag. Hvilken lære har dagens Jesus ? Og hvordan reagerer omgivelsene på hans radikale budskap? er spørsmål som stilles i filmen.
ANMELDELSE
Milo Rau prövar teaterns gränser
Milo Rau prövar teaterns gränser
School of Resistance (streaming 27. februar): Med Orestes i Mosul frågar sig Milo Rau och NT Gent om antika grekiska tragedier kan ha betydelse i en verklig, aktuell tragedi. I ett unikt, komplicerat projekt förenas konstnärer från Mosul med en belgisk stadsteaterensemble.
ARKIV
Kultur Zero - om Milo Raus «Moskvaprosessene»
Kultur Zero - om Milo Raus «Moskvaprosessene»
«Moskvaprosessene» av Milo Rau strømmes torsdag 25. februar, som en del av School of Resistance-programmet (se egen sak). I mars 2013 viste den sveitsiske regissøren Milo Rau dokumentarteateret «Moskvaprossessene» i den russiske hovdstaden. Prosjektet bygget på tre av 2000-tallets mest omtalte rettsprosesser -- rettssaken mot kuratorene av utstillingen «Forsiktig, religion!» (2003), rettssaken mot arrangørene av «Forbudt kunst» (2007) og, endelig, rettssaken mot deltakerene i gruppa Pussy Riot. I dette essayet drøftes prosjektet i lys av konflikten mellom Kultur Én og Kultur To, restaureringsprosjektet til Stalin, og hvorfor «Samtidskunst» er et skjellsord i Putins Russland.
Artikkelforfatteren, Marina Davydovna, deltar på Fritt Ords konferanse om Russland under Putin, torsdag 29. november.
ANMELDELDSE
Sokkelesten, grinet og hoggestabben
Sokkelesten, grinet og hoggestabben
«Opening Night» er ei litt innovervendt fortellerforestilling hvor Verk fortsetter å gruble for åpen scene over hva teater er og kan være. Kanskje ufrivillig handler det også om hva slags funksjon teatret har i dag, når det nesten ikke får møte publikum.
SCHOOL OF RESISTANCE
School of Resistance
School of Resistance
Som del av prosjektet School of Resitance, utspiller det seg flere live-strømminger fra Akademie der Künste i de kommende dagene. Serien byr også på gjensyn med flere av oppsetningene til den sveitsiske regissøren Milo Rau og International Institute of Political Murder. Den starter med «Die letzten Tage der Ceaucescus» (med engelsk teksting).
ANMELDELSE
Tragiske dronninger fanget av menns krav
Tragiske dronninger fanget av menns krav
(Stavanger): Det er ikke lett å gi liv til et 220 år gammelt drama om en dronning som får halshugget sin rival. Rogaland teater pakker tragedien «Maria Stuart» inn i komediens klær.
KOMMENTAR
Russisk teater under koronatiden
Russisk teater under koronatiden
17. mars 2020 kom beskjeden om at alle teatrene i Russland skulle stenges ned. Det var ennå ingen som visste hvor alvorlig situasjonen rundt korona var, og hvor lenge begrensningene ville vare.
PODCAST
Kunstretoriaren ep. 3
Kunstretoriaren ep. 3
Om kunstspråket som formast av kommunikasjonsplattformar og publikumsstrategi, formidling og teateridentitet.
Gjestar: Erik Årsland, kommunikasjonssjef ved Dansens Hus, Marte Stubberød Eielsen, informasjonskonsulent og redaktør ved Nationaltheatret og Hedda Høgåsen Hallesby, dramaturg og tidlegare informasjonskonsulent ved Den Norske Opera og Ballett.
I denne podcasten snakkar Jonas Øren med kunstnarar og fagpersonar for å undersøke språket som er med på å definere kunsten.
Podcasten er produsert av Jonas Øren for Norsk Shakespearetidsskrift.
Erik Spanne har skapt musikken.
Produksjonen er støtta av Fritt Ord.
ANMELDELSE
Er det ikke deilig å ha noen å hate?
Er det ikke deilig å ha noen å hate?
Riksteatrets versjon av det satiriske stykket Pang! av Marius von Mayenburg er velspilt og har sine sterke sider, men blir tidvis noe skravlete og sliter med å spisse satiren og budskapet sitt.
NYHETER
Nationaltheatret får hovedscene
Nationaltheatret får hovedscene
Nationaltheatret får innvilget 20 millioner årlig i økt støtte til midlertidig hovedscene under rehabiliteringsperioden. Alternativet ville vært en rasering av teatrets organisasjon.
PRESSEMELDING
Norsk politisk teater på 70-tallet – hva har det til felles med det politiske teater i dag?
Norsk politisk teater på 70-tallet – hva har det til felles med det politiske teater i dag?
Anna Blekastad Watson disputerer fredag 19. februar 2021 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «De politiske gruppeteatrene i Norge. Estetisk-politiske virkemidler og kollektive praksiser hos: Svartkatten, Pendlerne, Hålogaland Teater, Perleporten og Tramteatret».
ANMELDELSE
Ny innpakning for gammel ballett
Ny innpakning for gammel ballett
Ny scenografi, nye kostymer og ny lyssetting gjør Nasjonalballettens «Onegin» til en fryd for øyet – selv om det blir i overkant mye tyll og taft mot slutten av dette som er blitt en strømmeforestilling.
ESSAY
Oppstandens varianter
Oppstandens varianter
Om Brecht, Grass, Müller, samt noen ord om Shakespeares Coriolanus - og et par ting til.
Vi gjenopptrykker Henning Hagerups essay i anledning Berliner Ensemblets strømming av «Coriolan» fra 1964, i serien Historiske Brecht-oppsetninger.
DIGITALE SCENER
Historical recording of Brecht's Coriolan (1964/1978)
Historical recording of Brecht's Coriolan (1964/1978)
Berliner Ensemble streaming, until February 18th.: This is indeed one of those productions that made theater history in the best sense. Because it was not only a remarkable event whose lifetime stretched by the way over more than a decade but also it had a lasting impact on theatre aesthetics afterwards.