Til 20års jubileet har jeg spurt teaterfolk og lesere om hva tidsskriftet har betydd for dem, og hva de mener det har betydd for norsk teater? En stor takk og gratulerer med dagen! fra Valborg Frøysnes, skuespiller og medlem av redaksjonsrådet.
Tale av Ole Lillo-Stenberg, turnéleder ved Riksteatret, til Liv Ullmann. Nationaltheatret 16. november.
Les Margreth Olins vakre tale til Liv Ullmann under bursdagsfeiringen på Nationaltheatret søndag 16. november.
Fremskrittspartiets forslag om å stanse støtten til Black Box teater vekker sterke reaksjoner fra norske teatersjefer og -ledere. - Kulturminister Trine Skei Grande eller hennes regjeringssjef må komme på banen med prinsipielle betraktninger rundt ytringsfrihet, sier Morten Gjelten (NTO) til shakespearetidsskrift.no.
Ei omskriving av «Hamlet» og ei stove i eit kollektiv er blitt til eit lovande intimteater.
(London): I stykket «Guantanamo» hevdes det at fangeleirene i Guantánamo er et eksperiment for å finne ut hvor langt man kan gå for å få informasjoner ut av folk, og et eksperiment i hvor langt man kan gå uten at noen protesterer.
Den store lithauiske regissøren Eimuntas Nekrosius er gått bort. Han døde 20. november, dagen før han ville fylt 66 år. Vi gjenopptrykker et intervju fra Norsk Shakespearetidsskrift, nr 2 1998, hvor han snakker om sine oppsetninger av bl.a. «Hamlet» og «Macbeth», og om sitt syn på skuespiller- og regiarbeid.
Bak det dystre, kalkulerte og sarkastiske rommer Maria Tryti Vennerøds Goliat – første premiere på Vega scene i Oslo – et vell av temaer. Inkludert kjærlighetens kår i en brutal verden.
Kristin Ryg Helgebostad og Laura Marie Rueslåtten setter cheerleading i fokus i en raslende duskeverden der hver bevegelse skaper musikalitet og engasjement.
Hålogaland teater har hatt en stormfull høst med mange personalproblem, men det er det ikke sikkert publikum trenger bry seg om. The show must go on – det er teatrets kontrakt med publikum. Og endelig ser vi ei lysning fra ei øy i havet når det gripes til jord.
(Moskva): I mars 2013 viste den sveitsiske regissøren Milo Rau dokumentarteateret «Moskvaprossessene» i den russiske hovdstaden. Prosjektet bygget på tre av 2000-tallets mest omtalte rettsprosesser -- rettssaken mot kuratorene av utstillingen «Forsiktig, religion!» (2003), rettssaken mot arrangørene av «Forbudt kunst» (2007) og, endelig, rettssaken mot deltakerene i gruppa Pussy Riot. I dette essayet drøftes prosjektet i lys av konflikten mellom Kultur Én og Kultur To, restaureringsprosjektet til Stalin, og hvorfor «Samtidskunst» er et skjellsord i Putins Russland. Artikkelforfatteren, Marina Davydovna, deltar på Fritt Ords konferanse om Russland under Putin, torsdag 29. november.
(Bergen): Det desperate i å være i krig med egen familie framstilles krystallklart i Arv og miljø på Den Nationale Scene.
Ways Of Seeing på Black Box teater ger inblick i dolda politiska strukturer, men föreställningen infriar inte förväntningarna om att avslöja något nytt i det vi ser framför oss.
(St. Petersburg): När Jan Klata vid en festlig ceremoni tog emot ett av de prestigefulla europeiska teaterpriserna ägnade han sitt tacktal åt att tala om «de två elefanterna i rummet»: Kirill Serebrennikov och Milo Rau.
På Store scene på Black Box teater 25. januar 2018 sitter 12 frivillige publikummere og memorerer Shakespeares Sonette 30. Veiledet av Tiago Rodrigues, aktuell som prisvinner under Den europeiske teaterprisen 2018. 
Statement by Milo Rau on the occasion of the award ceremony of the European Theatre Prize On November 17, 2018 in St. Petersburg
(Trondheim): Nattklubbrommet blir eksistensielt, og den kompliserte eksistensen plassert midt i alle festlighetene, i Ibrahim Fazlic' prty lyf. .
(London): ‘Hva er sannhet?’ Robert Icke bruker både nyskrevne scener, filosofiske monologer og fortellinger om forfatterens eget liv for å belyse det sentrale spørsmålet i Vildanden.
Teater er stilisering, men i denne oppsetningen av «Pan» har stilisering fått forrang for fordypelse og karakterskildring.

Sider