Gir nød de etablerte kompaniene mer rom til å skinne? Hvordan forvalter de store kunstinstitusjonene mandatet sitt i et felt som trenger at de viser handlekraft og evne til å tenke nytt?
- Alt begynner med et solid fundament i lokalsamfunnet, sier påtroppende teatersjef ved Rosendal, Alexander Roberts (33).
Tirsdag 2. juni blir det ikke festspillforestillinger på nett. Sammen med store deler av verdens musikkindustri har Festspillene valgt å markere sin solidaritet og støtte for å sette en stopper for rasistisk motivert vold.
Heiner Müller’s «Hamletmaschine», directed by Robert Wilson, Thalia Theater Hamburg (1986). Streamed on Sunday 31. of May and Monday 1. of June.
Oslo Kartwerk åpner for en ny måte å være sosial på i scenekunsten.
En forsiktig gjenåpning er i gang, men hvordan forholder teatrene seg til sosial distansering og smittevern i prøver og på scenen? Teatersjef Arne Nøst forteller at skuespillerne i en av de kommende produksjonene på Riksteatret nå vurderer å gå i frivillig karantene for å kunne spille nærkontakt-scener. Vi har innhentet kommentarer fra et knippe teatersjefer om korona-situasjonen.
TVTV av Pernille Mercury Lindstad og Siri Hjorth skiller seg klart ut i mengda av digitale straumetilbod ein ser no for tida. Produksjonen er tilgjengeleg digitalt via Henie Onstads nye Art Channel, med ein episode liggande ute kvar veke frå og med 28. mai til 18. juni.   
Achille Mbembe - Afrikas antagelig viktigste historiker og filosof – anklages i Tyskland for å relativisere holocaust. Mbembes (nå avlyste) åpningstale ved festivalen Ruhrtriennale har utløst en debatt som reiser grunnleggende spørsmål ved holocaust-memorering og ytringsfrihet. Vi trykker den amerikanske forskeren Michael Rothbergs kommentar til debatten og det særegne ved den tyske minnekulturen.
Ibsenfestivalen utsettes til desember, men hele høsten på Nationaltheatret står i Ibsens tegn. Høstprogrammet inneholder kun fire nye egenproduksjoner, hvorav tre er oppsetninger av Ibsen. Pressemelding her
Vi minner om Nasjonalbibliotekets podcast om Shakespeare. Samtalene ledes av Maria Horvei, og fast deltager er Shakespeare- og Marlowe-forsker Marius Emanuelsen. I første del tok de for seg tragediene, i andre del komediene og nå er turen kommet for lyrikken og de historiske skuespillene (i fjerde del). les pressemelding under.
Vi gratulerer vår medarbeider Hedda Fredly med prisen for Årets kritikk. Les pressemelding og hør Festspillsjef Anders Beyers tale her
Stipendiat ved Kunsthøgskulen i Oslo avdeling dans, Rosalind Goldberg, utforskar korleis koreografi fungerer som meiningsgenerator. Vi møtast i cyberspace, der vi samtalar om meiningsgenerering, kropp og korleis det digitale kan fungere som katalysator for ny metodikk, tematikk og tankesett innanfor dans og koreografi.
Andrzej Wajdas tolkning av Fjodor Dostojevskijs «Schuld und Sühne» (Brott och straff) på Schaubühne bevarar sin lyskraft i mången åskådares minne.
I anledning Burgtheaters strømming av «Ritter, Dene, Voss», har vi hentet et intervju med den legendariske skuespilleren Gert Voss fra tidsskriftets arkiv. I intervjuet snakker Gert Voss om sin tolkning av den blodtørstige jøden Barabas i Peter Zadeks oppsetning av «The Jew of Malta», og rollen som Rosmer i Ibsens «Rosmersholm».
Burgtheater i Wien inviterer til et eksklusivt gjensyn med flere legendariske iscenesettelser av Thomas Bernhard. Først ut var «Heldenplatz», med Marianne Hoppe - les Roland Lysells omtale under. Fredag 22. mai strømmes «Ritter, Dene, Voss», om Ludwig Wittgenstein og hans søstre, som Thomas Bernhard tilegnet Burgtheater-skuespillerne Ilse Ritter, Kirsten Dene og Gert Voss, som alle medvirker i uroppsetningen fra 1986.
Odéon Théâtre de l' Europe i Paris strømmer tre Molière-oppsetninger i regi av teatersjef Stéphane Braunschweig, med engelsk teksting. På det digitale programmet står også to av Braunschweigs iscenesettelser av Arne Lygre: Je disparais (Jeg forsvinner) og Rien de moi (Ingenting av meg).
Lørdag skulle skuespilleren Kay Sara åpnet Wiener Festwochen. Her er talen, nedskrevet av henne selv og regissøren Milo Rau, som ble strømmet live fra hennes oppholdssted i Nord-Brasil, og inngår i prosjektet School of Resistance. Vi har tidligere publisert Milo Raus tekst «Antigone i Arizonas, koronakrisen og de overflødiges opprør» (21.04.2020)
In Poland, the coronavirus pandemic acted like calling a bluff in poker, revealing the imperfections of the national theatre system, but also forcing artists to foster creativity and to seek new ways of approaching and engaging their audience.
Pressemelding: Tirsdag 19. mai strømmer Statsteatret i samarbeid med Riksteatret forestillingen «1066 - Slaget ved Stamford Bridge» i en live versjon, hvor skuespillerne befinner seg på forskjellige kanter av landet.
Fortellinga som er bygd på historisk materiale er litt tynn, men forestillinga setter et interessant søkelys på den norske samtidsmannen.

Sider