(Blindheim): Ungdomsversjonen av En folkefiende avkler maktens råtne triks, og viser hvordan ett og samme menneske kan være både folk og fiende. Det gjør den med flyt, fart og fleksibilitet.
Jan Martens er blant de populære koreografene fra Belgia, med et uttrykk som publikum tydelig verdsetter. Om han også er blant de viktigste, gjenstår å se.
Det Norske Teatret og Det Norske Samlaget samarbeider i september 2019 for første gong om ein internasjonal Fossefestival.
(Tromsø): Kvinnerommet er et godt sted å oppholde seg i, under stilsikker scenografi og snapshotøyeblikk, selv om en noe brå slutt stakk et lite hull i opplevelsen.
Forfatter og litteraturkritiker Henning Hagerup fyller 60 år, 16. februar. Vi gratulerer og markerer dagen ved å gjengi hans anmeldelse av Øyvind Bergs gjendiktning av «Hamlet» (1 1999). Det var den første av Hagerups mange og uvurderlige bidrag til Norsk Shakespearetidsskrift.
(Tromsø): Skal man slå på stortromma i ekkoet av bryggeriet Mack som allemannseie, skorter det noe på innholdsbiten. Det blir ikke fest av sang kun alene.
Denne uka ble søkerlisten til teatersjefstillingen på Nationaltheatret offentlig. Les intervju med Kristian Seltun, avtroppende teatersjef på Trøndelag Teater, og blant de aktuelle søkerne.
(Stockholm): En Hamlet for samtiden – Sofia Jupither iscenesetter «Hamlet» på Dramaten.
Nettsted Bonus: ENGLISH VERSION For the artist, capitalism is a difficult enemy: we participate, selling our creations. Artistic capitalism-critique has even been used to enforce a new spirit of capitalism. What to do? Press criminal charges against ourselves? Exhibit our self-exploitation? Sell the revolution?!
Stillingen som teatersjef på Nationaltheatret er ledig fra 2021. Nå er lista over søkere klar. – Vi er glade for å se mange sterke kandidater, sier styreleder Merete Smith.
(Mo i Rana): Vinterlysfestivalen i Mo i Rana öppnar starkt med en rörande «Fuglane» av Tarjei Vesaas. Första helgen innehöll både komediteater, dans, figurteater för barn – och ståuppteater av den populäre skådespelaren Kristian Figenschow.
(Trondheim): Trøndelag Teaters oppsetning av Joseph Conrad-parafrasen «Det latterlige mørke» formidler et komplekst stoff i en underholdende og lettfattelig form.
(Stavanger): Det tar litt tid før Rogaland Teaters versjon av «Cabaret» virkelig setter seg i magen. Da sitter den til gjengjeld godt. Og sterkest inntrykk gjør enkeltmenneskene og møtene mellom dem.
Gå ikke glipp av: Forced Entertainment er tilbake med «Complete Works - Table Top Shakespeare», på Trøndelag Teater, 7.-16. februar. Les anmeldelse fra Meteor i Bergen (2017) her:
(Bergen): BIT Teatergarasjens sesongåpningsforestillinger på USF-Verftet.
Det fins mange Medeaer, og Kjersti Horn og Athena Farrokhzads Medea er interessant, men kan vi tro på henne?
(Drammen): Brageteatret i en välgjord produktion för barn i mellanstadet, med en något för snäll text, om frågan de allra flesta ställer sig någon gång
I «Livet er den eneste måten», basert på diktene til Wiroslava Szymborska, fremheves oversetterens rolle gjennom interessante formgrep, men tidvis savner jeg en mer leken undersøkelse av teksten.
Fargerikt og fragmentert med feministisk fokus, men snakker vi egentlig om Faust i Nationaltheatrets forestilling?
(London): Cate Blanchett gör debut på Londons National Theatre i Martin Crimps nya pjäs «When We Have Sufficiently Tortured Each Other». I sexualiserat, förhöjt rollspel med Stephen Dillane undersöks kvinnliga och manliga sterotyper inom en patriarkal könsmaktsordning. Regi Katie Mitchell.

Sider