Regissör Jonas Corell Petersen öppnar upp Elfriede Jelineks olika betydelselager i en underhållande och musikaliskt rik tolkning av Schuberts «Winterreise» på Det Norske Teatret. Den kan starkt anbefallas.
«Hot Moon» av Ida Haugen er en utendørs forestilling ved fullmåne som tar form som et danse-rituale, der budskapet forblir noe uklart.
Hildur Kristinsdottir er ei kruttønne fra ende til annen. Hun starter den odde mockumentariske mammabloggen «My Little Willy» med sinnainnlegg og slutter med en dum tiss.
John Steinbecks klassiker från 1937 handlar om migranternas hårda villkor under depressionen och är en studie i negativa sidor av manlighet. Uppsättningen på Det Norske Teatret blir för lågmält dämpad och väl designad för att stycket ska få en drabbande kraft.
Watching «Licht und Liebe» was like watching a magician pull a rabbit out of a hat.
«Licht und Liebe» er en samproduksjon mellom Kilden Teater og det internasjonalt anerkjente kompaniet Susie Wang. Forestillingen gjestet nylig Nationaltheatrets nye satellittscene – Kanonhallen på Løren i Oslo.
Black Box teater i Oslo byr på en retrospektiv visning av Susie Wangs trilogi «The hum», «Mumiebrun» og «Burnt toast» (2017-2020). Vi publiserer flere anmeldelser av kompaniets siste forestilling, «Licht und Liebe», skrevet under en workshop i teaterkritikk ved Kunsthøgskolen i Oslo.
«Jakob» av Tony Tran er en varm og poetisk framstilling av mannlig intimitet, med potensial til å utvide hvordan menn blir lest som kjønn.
Styret for Brageteatret – Regionteater for Buskerud har ansatt teatersjef og regissør Nora Evensen (50) som ny teatersjef fra 1. juni 2023.
(Fredrikstad): Monica Isakstuens komplekse scenetekst «Vi er krigere» møter Trine Wiggens enkle og presise regi; det sitter som et skudd. Urpremieren markerer også åpningen av Østfold Internasjonale Teater.
Ballet national de Marseille serverer en fireakters forestilling av svært ulike kvinnelige koreografer, første gang de gjester Norge ved Dansens Hus, Oslo. Smaksløkene mine er overveldet og fascinert på en og samme tid.
Onsdag 10. november ble teatersjef Sven Åge Birkeland tildelt den franske ordenen «Arts et lettres» for sitt mangeårige arbeid for fransk og internasjonal scenekunst. Vi publiserer talen til Pierre-Mathieu Duhamel, Frankrikes ambassadør til Norge.
Denne helgen arrangerer Nordic Shakespeare Society seminaret Hamlet and the North: Origin, Exchanges and Appropriations. Fullt program under. Seminaret blir sent på Zoom med start fredag kl 10.30
LIMBO skaper en fengslende vrimmel av forbindelser mellom formalistiske dansetrinn, kysten, «mainstream» tatoveringskultur, stormer og «nøytrale» ansiktsuttrykk.
(Førde): «Jenta med fyrstikkene» rekker fram handa, leier barnet inn i den magiske teaterverda og skaper ei storarta kunstoppleving, der pedagogiske og oppdragande siktemål spelar ei svakare bi-rolle.
Øyvind Rimbereid debuterer som dramatikar med «Den umoglege valmuehagen». Potensialet i det sceniske diktet kunne vore nytta enda betre av regissør Peer Arne Perez Øian.
«Isadora Duncan» av Jérôme Bel bidrar til å formidle kunnskap om en av de største pionérene innenfor moderne dans, men kunne ha tjent på å gå mer i dybden på hvorfor hun ble så stor.
Camara Lundestad Joof knalldebuterer som husdramatiker på Nationaltheatret. Regissør Ole Johan Skjelbred har skapt en tidsriktig forestilling som blant annet går rett i strupen på Den Hvite Kvinnen.
Regissør og nyutnevn teatersjef Runar Hodne vil styrke Oslo Nye som et ungt, mangfoldig og urbant teater. Det skal blant annet skje gjennom en egen borgerteater-scene, etter dansk modell. Han går ikke med på at det er en motsetning mellom folkelighet og høye kunstneriske ambisjoner.
(Kristiansand): I Dæhlin/Havens forestilling «I sør har de sjøen» åpnes det opp for hverdagens absurditeter og sykliske mønster – iscenesatt på en øy av gult. Men det tematiske og formmessige står i fare for å strekke seg for vidt.

Sider