To ulike forestillinger tar for seg ytring, språk og demokrati. Utgangspunktet er spennende, men resultatet varierende og potensialet ikke alltid godt nok utnyttet.
Hyllningen til diktkonsten överskuggar ibland dikten i Ljodahåtts form av konsert.
Murakamis komplekse, men enkle roman er på mange måter en tekst for vår tid. Men på teateret må man ha vilje og evne til å frigjøre seg fra det romanmessige for å få dette fram.
Ibsenfestivalen: Den tyske regissören Michael Thalheimer gästar för ändra gången i Oslo, nu med en nordisk klassiker, välkänd för publiken, men inte iscensatt på Dramaten det senaste kvartsseklet.
eller: EN NORSK HANDELSREISENDES DØD eller: «Velkommen til åpen prøve på Nationaltheaterets hovedscene». (Anmeldelsen inngår i prosjektet Kritikkens kunst)
De samme grepene som gjør Tartuffe til en helhetlig opplevelse gjør den også nokså statisk.
Nostalgi og statisk formidling står i veien for å gjøre fortellingens tematikk aktuell i vår tid. (Anmeldelsen inngår i prosjektet Kritikkens kunst).
Refleksjoner rundt dramatisering ut fra stykket Kimen på Det Norske Teatret. (Anmeldelsen inngår i prosjektet Kritikkens kunst).
Det blir spelt risikosport når Nationaltheatret setter opp «En handelsreisendes død»: x 1: Trond Espen Seim regidebuterer med x 2: teaterdebutant Atle Antonsen i hovudrolla på x 3: Hovedscenen. Resultat = problematisk.
 (Anmeldelsen inngår i prosjektet Kritikkens kunst)
shakespearetidsskrift.no publiserer en serie teateranmeldelser skrevet av MA-studenter på Kunsthøgskolen i Oslo, som del av workshopen Kritikkens kunst. Fakta og bakgrunn for prosjektet:
Starkt ensemblespel säger viktiga ting i välskrivet drama om drogmissbruk, men lämnar kvar en känsla att realismen ibland är för svag
Mette Ingvartsen har laget en analytisk, vital og sjarmerende feiring av menneskelig seksualitet. To come (extended) er en løssluppen, lett, men ikke helt uproblematisk, forestilling.