Triptych-verket «Fasade», projisert på en ikke hvilken som helst husvegg i Thereses gate på Bislett, krever 40 minutters intens konsentrasjon, lytting og puslespillaktig fortolkning av bilder og lyd i ulike lag og nivåer. Tilbake får du levende lokalkunnskap, du gjør overraskende oppdagelser og får en ny og fortryllet opplevelse av nabolaget. Det er likevel vanskelig å fri seg fra følelsen av å ha gått glipp av noe underveis.
Under en pressevisning av «An Enemy of the People», ble teatret Circle in the Square stormet av Extinction Rebellion-aktivister. Det var en også kunstnerisk sett vellykket intervensjon, midt under Ibsen-stykkets folkemøte.
Jeg trodde musikalen «Evita» var gått ut på dato, men Oslo Nye Teater har greid å gjøre rockeoperaen til en svært så medrivende opplevelse. «Evita» kan bli teaterets vei ut av vanskelige tider.
Black Box teater gir rom for både historie(om)skrivning og fysisk fremtidsfabulering under årets utgave av Oslo Internasjonal Teaterfestival.
«Silent Legacy» lener seg godt på representasjonen og pirker borti betente temaer med lettvinte koreografiske løsninger.
Formgrep Arne Lygre har eksperimentert med over et langt kunstnerskap, har med «I vårt sted» nådd et nytt nivå, integrert ikke bare som stil, men som tenkemåte, heter det i juryens begrunnelse for kåringen.
Forfatteren, musikeren, skuespilleren, regissøren og filmskaperen Lola Arias er tildelt Den internasjonale Ibsenprisen 2024.
I kunstprosjektene sine jobber Ibsenprisvinner Lola Arias ofte med mennesker som er marginaliserte. Det kan være flyktninger, innsatte i fengsel, sexarbeidere, krigsveteraner, bostedsløse – mennesker som ikke ellers er representerte på teaterscener. Kunsten hennes stiller spørsmål ved sosiale og samfunnsmessige strukturer. Vi har snakket med noen av Lolas kolleger og mangeårige samarbeidspartnere.
Assosiasjonsrommet åpnes til det ekstreme i Maritea Dæhlins vennlige søvn-forestilling «Sleep Locks the Bones». Det oppleves svært vitalt. Men det utfordrer kritikerrollen, skriver Hedda Fredly.
Nasjonalballettens versjon av «Vildanden» byr på mange vakre øyeblikk, men den er noe hakkende og usammenhengende, som om den vil si for mye.
Elfriede Jelinek hamnar mitt emellan fest och allvar i ett stycke som har förlorat sin udd med tiden. Skådespelarna gör åndå ett gott jobb i fotbollsbaren.
Regissør Tyra Tønnesen behandler Kafkas mesterverk med en formidabel suverenitet og tilfører stoffet en dynamikk og letthet uten at det går på bekostning av den eksistensielle tyngden. Med samme imponerende selvfølgelighet håndterer de fire skuespillerne et omfattende og mangslungent persongalleri.
Edward Bond var en av de mest innflytelsesrike stemmene i britisk teater gjennom de siste femti årene.
Med en pjäs som bygger på intervjuer från Kiev 2022 har man på Vega Scene försökt skapa en föreställning som illustrerar känslan av att befinna sig i krig i en storstad. Det är bara delvis lyckat.
(Trondheim): Verden er voldsom og skremmende nær, men ikke til stede. Fire skikkelser står i et slags tomrom, der de forsøker å forholde seg alt det som ikke finnes akkurat der. «Byen», med tekst av Martin Crimp, er en klassisk absurd forestilling rundt stillstand, fravær og tilstedeværelse.
Østerrikske Bettina Kogler blir ny teatersjef og Tine Rude administrativ leder ved BIT. Les pressemelding her
(Bergen): Regissør Miriam Prestøy Lie viser fortreffelig romforståelse i sin iscenesettelse av Torborg Nedreaas.
«Besøk av gammel dame» på Nationaltheatret er både velspilt og underholdende. Tematikken er evig: alt kan kjøpes, også mennesker og moral. Satiren fungerer, men kunne vært spisset mye mer.
Ett av arrangementene som inngår i Motforestillinger på HUMAN 24: I LOVE GAZA-program under HUMAN Internasjonale dokumentarfilmfestival 4.-10. mars er den iscenesatte lesninga av «Gjenferd – dette er ikke forenlig med menneskets sjel». På Vega scene kommer vi nærmere enkeltmennesker på Gaza under den pågående krigen. Lesninga er enkel og verdig. Sammen opplever vi sorg og sinne, avmakt og tungt alvor.
Foredrag holdt på seminaret «Noras søstre og ytringsfrihet» under Ibsen-året 2006, Biblioteket i Alexandria, Egypt, 2006.

Sider