Inger Burestund og Tove Bratten diskuterer i denne teksten hvordan oppsetningen av «Tid for glede» imøtekommer den gamle etterspørselen etter en 'likestilt dramaturgi'.
På Nationaltheatrets scen i Kanonhallen på Løren ges den svenska ungdomsromanen «Agnes Cecilia» i en finstämd dramatisering och regi. Originalets gammaldags fingervisningar undviks i en lekfull och lätt tollkning.
(Tromsø): Hvordan er det å være kvinne og ikke være pen, kanskje til og med stygg? Hva betyr det å ikke bli sett på som attraktiv og tiltrekkende, hvordan ser et slikt liv ut?
«Kakefabrikken» leverer langt fra sofistikert satire, men skuespillernes timing, improviserte situasjonskomikk og stereotypier tatt på kornet gjør mye for å redde inn en ellers ganske tynn og pregløs farse.
Innlegg ved teatersjef Stefan Larsson, Den Nationale Scene.
(Bergen): Med finmasket spill og svært gode vokalpresentasjoner er «Lazarus» den beste forestillingen på Den Nationale Scene i Stefan Larssons tid.
Hanne Tømta, Yngve Sundvor, Morten Traavik og Sigrid Strøm Reibo har studert regi ved teaterakademier i Moskva og St. Petersburg, i perioden 1992 til 2010. Vi samlet dem for å høre om russisk teaterkultur, mentalitet og samfunn og hva de hører fra sine russiske venner og kollegaer om konfliktene de står i i dag.
(London): Rebecca Frecknalls utsolgte nyoppsetning av Cabaret er blitt en påkostet gimmicksom ender opp med å punktere stykkets alvor.
Árpád Schilling fra det internasjonalt kjente kompaniet Krétakör valgte å forlate Ungarn i 2018: her forteller han om bakgrunnen.
(Berlin): Som «statsfiende» kan ikke Ilja Khrzhanovskij vende hjem til Russland i overskuelig fremtid. Men som russisk jøde, med en ukrainsk bestemor, kan han heller ikke dra tilbake til Kyiv, der han har ledet det, nå nedbombete, minnesentret for massakrene i Babij Jar. I dette intervjuet snakker Khrzhanovskij om DAU-prosjektet, Russlands manglende oppgjør med fortiden, og det russiske selvbildet som et utvalgt folk.
(Köpenhamn) Signe Egholm Olsen gör ett starkt porträtt av den intelligenta och troligen psykotiska barnamörderskan Medea. I Sigrid Strøm Reibos uppsättning av «Medea» blir huvudpersonens utspel ett radikalt ifrågasättande av en rådande världs(o)ordning, där de «normala» framstår som fega och hållningslösa.
Påskeaften avholder Segal Center i New York et 12-timers solidaritetsarrangement for Ukraina. Medvirkende er bl.a. Robert Wilson og Tony Kushner i samtale med Oscar Eustis. Mer om programmet, som strømmes fra kl. 10.00 (N.Y. tid), her:
I «Revenge of the Lawn» sier Helgebostad/Rueslåtten at du kan se til helvete å komme deg vekk fra plenen deres! Men at du kan komme tilbake senere på kvelden, for da er det fest.
Iceland Dance Company sin versjon av «Romeo og Julie» går laus på klassikaren med både ironi, bokstavlege tolkingar og ramme alvor. Samtidig er denne versjonen sin eigen – ekstravagant, gjennomarbeida og fleirsidig .
(Trondheim): Multiplié dansefestival er en sjeldent ambisiøs og upretensiøs festival. Med sin sterke lokale forankring skaper festivalen både uforglemmelige inntrykk og utvider mangfoldet på scenen.
Med «Birds of lll Omen» fortsetter Leven sitt dypdykk ned i stigmaet rundt en «smittsom og uren», skeiv identitet, i et forsøk på å kroppsliggjøre ikke bare egen diagnose, men også virusets historisitet.