(London): I «Death of England: Delroy» utforsker dramatikerne Clint Dyer og Roy Williams det de kaller «the black British psyche», og gir oss svar på hvorfor en svart ung mann fra arbeiderklassen velger å stemme for Brexit. Johanne Elster Hanson anmelder forestillingen, som ble tatt av plakaten dagen etter premieren 4. november, og live-streames fra National Theatre i kveld, 27. november. Kun 24 timer, gratis på Youtube.
(London): I England går en fireukers lockdown mot slutten. Teatrene i hovedstaden vil fra 2. desember kunne åpne for sosialt distanserte forestillinger, men mange frykter at den forestående koronavinteren vil drive en allerede sterkt presset sektor mot bristepunktet.
Teatervitenskap på Universitetet i Bergen inviterer til Zoom-konferanse 26. og 27. November, under overskriften: How has the non-institutional theatres /independent dance, theatre and performance field emerged and developed in Scandinavia and the Nordic/Baltic region? Se fullt program under
(Hamar): Teater Innlandets oppsetning av «Julius Cæsar» er en medrivende og underfundig oppsetning av et stykke som bare er SÅ aktuelt!
Koreografien «Metasexy» vil utfordre den kommersielle popkulturens framstilling av feminitet og kjønnsroller. Det lykkes den med til slutt ved hjelp av en stringent og suggererende formmessig insistering.
DEBATT: Skuespiller Petter Width Kristiansen deltok i «Fotballspelet» i Dale, og har skrevet en (mot) anmeldelse av det etter hans mening uetterrettelige essayet «Scenografi som tekst» av Dordi Strøm på scenekunst.no
(Førde): «Jølster hotell» er en estetisk og rytmisk vellykket danseforestilling, men spiller for mye på det høydramatiske til at vi virkelig kommer under huden på det som skildres.
(Trondheim): Sju mennesker bygger ned en konstruksjon midt på gulvet, av trepaller, trestammer, plastbiter, tekstiler og bølgeblikk. De gjør det sammen. Det er et oppbrudd, en bevegelse mot det uforutsette - inopiné.
(Trondheim): På Studioscenen utspilles en morsomt og underholdende forestilling. Masse liv og tempo og rop og dans og sang. En farse med absurde kostymer og overdrevent spill. Og det over tre enaktere om sorg og savn. Hvorfor det?
I går, lørdag 14. november hadde Det Norske Teatret premiere på «Tolvskillingsoperaen» - uten publikum (!), på grunn av nedstengningen av teatrene i Oslo. Vi har snakket med regissør Tore Vagn Lid og skuespiller Kjersti Dalseide om premieren og hvorfor strømming ikke var et alternativ, og det paradoksale sammenfallet med Brechts tanke om framtidens teater som et «teater uten publikum».
(Stavanger): August Strindbergs pessimistiske syn på menneskene sliter med å komme fram i Et drømmespill på Rogaland Teater i Ole Anders Tandbergs regi – og det er helt i orden. Skuespillerne har så mye livsglede, varme og energi, og regien er så full av drømmeaktige opptrinn, at livet blir en fest.
Camara Lundestad Joof er ansatt som husdramatiker på Nationaltheatret de kommende to årene. – Teatret gjør oss til rausere og klokere mennesker, sier hun. Les pressemelding her
Årets Ibsenfestival måtte avlyses i sin planlagte form, men Nationaltheatret rigger til for live-streaming av Ibsenprisvinneren Taylor Macs julespill «Holiday Sauce… Pandemic!». På nyåret setter de opp det skeive familiedramaet «Hen», også av prisvinneren, forteller avtroppende teatersjef og jurymedlem Hanne Tømta.
I dag er det 100 år siden Ruth Maier ble født. Nattens lys og Jakob Kirke, ved Liv Kristin Holmberg og Christina Lindgren, arrangerte en verdig og viktig teaterhendelse som markering av Krystallnatten og Ruth Maiers 100-årsdag.
Vi går nå inn i den andre nedstengningen under pandemien, og kunsten og utelivsbransjen skal på symbolsk vis tas - nå mener regjeringen alvor! Selv om Ikea, H&M og Oslo City får holde åpent som før; et viktig jærtegn på at det som trumfer samholdet, naturen og religion, er kapitalismen.
(Skien): Tekstene til Nyquist og Høyer skinner sterkest når stemmene fra dette lille, nysmarte stedet får lov til å skryte høylytt, nesten sjenerende uhemmet. Skienfigurene har ungdomsmunner og pensjonisthjerner...og mye på hjertet.
(Bergen): I Den Nationale Scenes oppsetning av Jon Fosses nye stykke bombarderes den minimalistiske teksten med sceniske påfunn. Men hva skal det være godt for?
WEEs «Under the Nothing Night» preges av et de-sentrert fokus det er vanskelig å finne seg selv i.
(Førde): Kyrre Eikås Ottesen er Eddie Carbone, fullt og heilt, slik Eddie Carbone også er seg sjølv fullt og heilt i Teater Vestland si dramatisering av klassikaren «Frakt under havet». Difor går det gale med han. Rolleprestasjonen derimot, er formidabel.
(Köpenhamn): Sigrid Strøm Reibo arbetar effektivt med ensemblen och teaterns alla effekter i sin kraftfulla iscensättning av Brechts Mutter Courage. Uppsättningen är en osentimental skildring av mänsklighetens permanenta krigstillstånd.