Terje Ranes som Ted Kazcynski i «Døden kommer ikke med ljå», regi: Nina Ossavy. Foto: Camilla Jensen

Terrorteater eller eksistensiell økosorg?

Er vi blitt så redde for terror at nysgjerrige, undersøkende og politisk interesserte (teater-)kunstnere skal gjemme seg i hulene sine og aldri se dagslys igjen? Er det det ytre høyre ønsker? Spør Lars Elton, som så Nina Ossavys omdiskuterte «Døden kommer ikke med ljå» i Oslo forrige uke.

Etter alt bråket rundt Ways of Seeing er teatermiljøet blitt påført en skandale til. Angrepet kommer også denne gangen fra høyresiden. I forkant av premieren på Nina Ossavys Døden kommer ikke med ljå. 6. april rykket det konservative tidsskriftet Minervas nettutgave 29. mars ut med anklager om at teksten kunne tolkes som oppfordring til økoterrorisme. 19. juni var det teatervisning med en etterfølgende dybdesamtale om den «farlige» kunsten.

Én setning er nok

Lese mer?
Jeg er abonnent Jeg er ikke abonnent
Logg inn Bli abonnent