Våre skribenter



Amadou, Christine. Født 1958. Professor i idéhistorie ved UiO og oversetter fra gresk og fransk, også av dramatikk. Har arbeidet med antikken og antikk-resepsjon blant annet i boka hva er antikken, Universitetsforlaget 2018. christine.amadou@ifikk.uio.no 



Amundsen, Carl Morten. Sjefsdramaturg ved Det Norske Teatret, tidligere teatersjef ved Teatret Vår (200-2012), også regissør og dramatiker. carl.morten.amundsen@detnorsketeatret.no 



Arntzen, Knut Ove. Mag. art og professor i teatervitenskap ved Universitetet i Bergen. Tidligere free Lance teaterkritiker i Arbeiderbladet i Oslo. Har vært internasjonal konsulent for Bergen Internasjonal Teater, og tidligere også for Les Vingt Jours du Théâtre i Montréal (Québec), Canada. Har dessuten forelest og gitt teoriworkshops ved Kunsthøgskolen i Oslo. Er visiting professor ved Vytatuas Magnus Universitetet i Kaunas, Litauen. Har i mange år vært deltager på en rekke internasjonale teaterforskerkonferanser og symposia i inn- og utland. Medredaktør og bidragsyter til boken om Baktruppen som kom i 2009, og utga monografien Det marginale teater, Alvheim og Eide Akademisk forlag, Laksevåg 2007. Har tidligere også publisert artikler i Spillerom, 3t og tidsskriftet Kunst. Er bidragsyter til Norsk Shakespeare- og teater-tidsskrift og er med i en rekke utgivelser fra Forskergruppen Europas grenser, Universitet i Bergen. Knut.Arntzen@uio.no



Avenstroup, Tone. Bosatt i Berlin. Regissør, dramaturg, lyriker, oversetter og scenekunstner. Teatervitenskap ved UiB og Humboldt Universität zu Berlin, praksis fra DNS og DT. Arbeidet i konstellasjonene Anno-84, Baktruppen, AKT, anarchopower og Neibanden. Egne produksjoner siden 1998, aksjoner siden 1987. Norsk-tysk lyrikk og intermediale tekster publisert på Verlag Peter Engstler. For tiden sysselsatt på sysselkontoret: www.syssel.de. Kontakt: avenstroup@hotmail.com



Benér, Theresa. Teaterkritiker, skribent og kulturredaktør, spesialisert på europeisk samtidsteater og dramatikk. Cand. Phil. Drama-Teater-Film Lunds Universitet. theresa@theresabener.se



Berg, Ine Therese. Stipendiat i Drama og teaterkommunikasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus og NTNU. Bidratt som teaterkritiker og skribent i Morgenbladet, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, Scenkunst.no, og bokutgivelser som Scenekunst Nå (Spartacus, 2007), Bevegelser. Norsk dansekunst i 20 år (Skald forlag, 2016). Rådgiver i Danseinformasjonen i 2008-2014, blant annet med ansvar for konferansen ke∂ja Oslo- Dance and New Media (2009) og det nordisk-baltiske prosjektet ke∂ja Writing Movement. Har i tillegg hatt en rekke tillitsverv i det norske scenekunstfeltet, blant annet som styremedlem i Black Box teater, Scenekunstbruket og i kunstnerisk råd for DKS i Buskerud fylkeskommune. inetberg@gmail.com


Foto: Helge Brekke

Berg, Øyvind. Forfatter og oversetter, debut med Retninger (dikt) 1982, deretter en lang rekke utgivelser i flere sjangre. Medlem av teatergruppa Baktruppen 1986-2011. Siste utgivelser: Offentlig ømhet (dikt) 2016; William Shakespeare: Som dere vil (skuespill) 2017. verb@online.no



Bjørneboe, Therese. Can. Philol. Idéhistorie, Universitetet i Oslo. Journalist og teaterkritiker. Redaktør for Norsk Shakespearetidsskrift siden 1998. Har jobbet som kulturredaktør i Klassekampen, og som teaterkritiker i bl.a. Aftenposten, Morgenbladet og Klassekampen. Tilknyttet Klassekampen. Bidragsyter i div. intenasjonale tidsskrift, bl.a. Theater heute. Tildelt Willy Brandt-prisen 2012. redaksjon@shakespearetidsskrift.no eller tbjorneboe@gmail.com

Blaue, Julian. Master i litteraturvitenskap. Arbeider som performancekunstner og skribent i Norge og Tyskland. For tiden utvikler han et kunstnerisk-vitenskapelig PhD-prosjekt, “det personlige møtet med verdenspolitikken”, ved Universitetet i Agder. 



Brantzeg, Mette. Regissør og dramatiker i den frie sceniske gruppen Sampo Teater, teatersjef ved Sogn og Fjordane Teater og leder for Norsk Dramatikkfestival. Brantzeg har hatt regioppdrag ved flere nasjonale og regionale teatre i Norge og i Sapmi. Hun har undervist ved KhiO og sittet i en rekke utvalg. Opptak av enkelte forestillinger kan sees på www.sceneweb.no ved å søke i arkiv etter navn og tittel. mettbra@hotmail.com



Brekke, Aase-Hilde. Forfatter og skribent. Har en mastergrad i teatervitenskap med spesialkompetanse på internasjonal performancekunst, integrasjon kunst og kontemplativ, rituell praksis. Hun har en BA i religionsvitenskap og er billedkunstner og arbeider som foreleser, veileder og meditasjonslærer. Aktuell med boken På tvers med performancekunst, med spesiell fokus på arbeid med barn og unge, Norsk Kulturskoleråd, 2018. post@taramedia.no



Broud, Rania. Bachelorgrad i teatervitenskap og en mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Bergen. Hun fullførte sin tverrfaglige masteroppgave i juni 2017 med tittelen Projeksjonsteater. Bruk av film og video i teateretRania.h.broud@gmail.com



Burzyńska, Anna R. Teaterviter, kritiker, dramaturg, kurator og oversetter. Underviser ved Jaggellonia universitetet. Redaktør for teatertidsskriftet Didaskalia siden 2000, har utgitt Mechanika cudu  (2005), The Classics and the Troublemakers. Theatre Directors from Poland (2008), Maska twarzy (2011) og Małe dramaty (2012). Har nylig redigert boka Joined Forces. Audience Participation in Theatre (2016). Kommentator i Norsk Shakespearetidsskrift

Carlsen, Tormod. Utdannet regissør fra Kunsthøyskolen i Oslo (2015.) Han arbeider som scenekunstner og teaterviter. tormod.kristoffer.carlsen@gmail.com 



Christoffersen, Erik Exe.Mag. Art, er lektor på Institut for Kommunikation og Kultur og har undervist på Æstetik og Kultur og Dramaturgi siden 1982: I fag som Teatrets æstetik og Kultur og Teaterpraksis. Har senest skrevet: Odin Teatret. Et dansk verdensteater (2012). Skønhedens Hotel. Hotel Pro Forma (red Erik Exe Christoffersen sammen med Kathrine Winkelhorn. Serendipitetens Rum - Odin Teatrets laboratorium (Klim 2017, in press) Tatiana Chemi & Erik Exe Christoffersen. Redaktør af tidsskriftet Peripeti (2004-). aeexe@cc.au.dk



Dale, Ragnhild Freng. Skribent, scenekunstarbeider og stipendiat ved Scott Polar Research Institute, Universitetet i Cambridge. Hun er spesielt opptatt av kunstens forhold til samfunn, industri og aktivisme, og har fartstid både som utøver, observatør og prosjektmedarbeider med teatergrupper i blant annet Tyskland, Polen og Storbritannia. I Norge har hun bl.a. jobbet med Morten Traavik. Redaksjonsmedlem i tidsskriftet Røyst. Hjemmeside: https://ragnhildfreng.wordpress.com/artiklerragnhildfd@gmail.com



Danielsen, Elin. Scenekunstner, teaterpedagog og kritiker med base i Tromsø. Master i film- og TV-regi fra Goldsmiths College University of London og etterutdanning i ledelse fra Universitetet i Tromsø. Teaterfaglig rådgiver i Hålogaland Amatørteaterselskap (HATS), produserer egne forestillinger under Elin Danielsen Produksjoner og er involvert i ulike kunstprosjekter sammen med andre aktører i scenekunstfeltet. Styremedlem i RadArt, nettverk for fri scenekunst, og har publisert tekster på Scenekunst.no, Periskop.no, avisa Nordlys, Kunstløftet m.fl. e.d.produksjoner@gmail.com



Eeg-Tverbakk, Camilla. Dramaturg og Professor ved Høgskolen i Østfold. Forsker på etikk og iscenesettelse av dokumentarisk materiale. Har bakgrunn som utøver, regissør, kurator og skribent. Kunstnerisk leder for skuespill-linjen ved Akademi for Scenekunst 2007-11. ceegtverbakk@gmail.com



Einemo Frøysland, Berit. Dansekunstnar med base i Berlin. Utdanna ved Balettakademien i Stockholm og Westerdals School of Communication (tekst og skribent). Som dansekunstnar har ho arbeida mellom anna med Deborah Hay, Marina Abramovic og Jeff Pedersen. Ho skapar eigne verk både for scene og film, ofte i samarbeid med med tvillingsystera Anna Einemo Frøysland. Som koreografduo er dei med i Nasjonalballettens nye «Kvinnelig koreografisk satsning».Aktuelle med Spil – Ein Studie i Wittgensteins språkspel hausten 2020. I skrivinga interesserer ho seg spesielt for dansehistorie, dokumentering av kunstnarleg praksis og sambindingar mellom språk og dans. beritfroysland@gmail.com 



Ellefsen Lysander, Tove. Cand.Philol Universitete i Oso. Har bl.a. arbeidet som vit.ass ved Institutt for teatervitenskap, UiO, og som teaterkritiker i svenske aviser, Expressen, Aftonbladet og Dagens Nyheter. t.ellefsenlysander@me.com



Elster Hanson, Johanne. Forfatter, oversetter, journalist og kritiker. Hun har en master i litterær sakprosa fra University of East Anglia, og har skrevet for blant annet VinduetProsaThe Guardian og Times Literary Supplementelsterhanson@gmail.com



Eriksen, Torbjørn. Utdanning: Statens Teaterhøgskole 2000-2003. Frilans skuespiller. Blant annet medvirket i: Nicholas Nickleby (Rog.Teater 2004), Unge Werthers Lidingar (DNT 2010), Sorga Kler Elektra (DNT 2012), Hamlet (Rog. Teater 2014), Doktor Faustus (CreationOslo/Deichmanske bibliotek).


Foto: CappelenDamm

Evans, Michael. Dramaturg ved Rogaland Teater. Han er utdannet i teatervitenskap i USA og Norge, og oversetter dramatikk til norsk og engelsk. Hans bok Innføring i dramaturgi går nå i femte opplag. michael.evans@lyse.net



Fehr, Drude von der. Professor emerita i allmenn litteraturvitenskap ved UiO. Spesielt opptatt av amerikansk semiotikk og pragmatisk filosofi og tverrvitenskapelige emner som forholdet mellom biologi og estetikk, for eksempel i bøkene Når kroppen tenker 2008 og Den levende kroppen. Mot en ny forståelse av menneske og natur 2016. Hun har også vært opptatt av italiensk litteratur, litteraturteori og samtidsdramatikk, for eksempel i Tro på litteratur 2013 med Elisabeth Løvlie og i det pågående bokprosjektet med Siren Leirvåg Teater som betyr noe. Dramaturgiens politikk, erkjennelse og virkning. d.v.d.fehr@ilos.uio



Fredly, Hedda. Ansvarlig redaktør for DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift og høgskolelektor i drama/teater ved Høgskolen i Innlandet. Hun har tidligere blant annet vært arrangør av filmfestivalen Godlia filmfest og redaktør for Ånd i hanske – Tidsskrift for figurteater. Anmelder scenekunst for periskop.noscenekunst.no og Norsk Shakespearetidsskrift. Mastergrad i drama/teater fra Høgskolen i Bergen og NTNU. heddaplix@hotmail.com



Frøysnes, Valborg. Skuespiller med base i Oslo. Utdannet ved Rose Bruford College of Speech and Drama i London. Tidligere fast ansatt på Teatret Vårt i Molde frem til 2014, og har siden bl.a. jobbet ved Det Norske Teatret og Dramatikkens hus. I 2010 ble hun tildelt Heddaprisen for beste kvinnelige medspiller for rollen som Mariedl i Werner Schwabs Presidentinnene. Har en mastergrad i Performing Arts fra Goethe Universität Frankfurt am Main, og skriver regelmessig for Norsk Shakespearetidsskrift. 



Ghekiere, Ilse. Danser, forsker og skriver. Studerte dans ved konservatoriet i Antwerpen, og har en mastergrad i kunsthistorie fra universitetet i Brussel. Som danser har hun blant annet arbeidet med Michèle Anne De Mey, Mette Ingvartsen, Jan Martens, Pavle Heidler og Stina Nyberg. Fra 2016 la hun om sin praksis for å kunne vektlegge forholdet mellom litteratur, kroppspolitikk og kjønnsrollehistorie, og på kunstnerens rolle som aktivist. Hun bor og arbeider i Oslo og Brussel.



Gjefsen, Ragnhild. Stipendiat i teatervitskap ved Universitetet i Bergen. Har tidlegare jobba ved BIT Teatergarasjen og Bergen Dansesenter. Driv Frontlosjefestivalen og bloggen frontlosjen.com<http://frontlosjen.com>, og er festivalbloggarar under Teaterfestivalen i Fjaler. Ragnhild.Gjefsen@uib.no
 



Gripsrud, Jostein. Professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han ble dr.philos. i 1988 på to studier av amatørteatervirksomheten i henholdsvis arbeiderbevegelsen og ”norskdomsrørsla” - La denne vår scene bli flammen… (Universitetsforlaget 1981) og Folkeopplysningas dialektikk (Det norske samlaget 1991). Han har siden arbeidet med blant annet film og TV-historie fra publikums synsvinkel i Norge (Kinoens mørke og fjernsynets lys, Gyldendal 1996) og amerikansk TV-melodrama (The Dynasty Years, Routledge 1995), samt populærkultur, tabloidjournalistikk, kultursosiologi, teorier om offentligheten, medie- og kulturpolitikk med mer. Han er redaktør for og bidragsyter til Allmenningen: Historien om offentligheten i Norge, som utgis av Universitetsforlaget høsten 2017. Jostein.Gripsrud@uib.no


Foto: Rolf M. Aagaard

Hagerup, Henning. Litteraturkritiker og oversetter. Utga i 2015 essaysamliingen Metafysiske skrapjern, og sammen med Kaja Schjerven Mollerin redigerte han en bok om Handke-debatten i Norge, Kolon 2015. brodin-hagerup@gmail.com



Haglund, Birgitta. Redaktör för Teatertidningen (www.teatertidningen.se), frilansar som kulturskribent och kritiker, främst med inriktning mot scenkonst. birgitta@teatertidningen.se



Hall, Snelle Ingrid. Dansekunstner og teaterviter. Utdannet fra Statens balletthølgskole (nå KhiO) og UiO. Produserer forestillingen innefor Snelle og Sigrid produksjonerog jobber som førsteamanuensis ved KhiO, Balletthøgskolen. snellehall@gmail.com



Haugland, Eivind. Master i hhv. drama og teater fra NTNU (2011) og dramaturgi fra Hochschule für Musik und Theater Hamburg (2017). Dramaturg ved Theater Konstanz (Tyskland) theaterkonstanz.de , frilans skribent og oversetter. Medlem i Propellen Teater propellenteater.blogspot.com. og styreleder i ASSITEJ Norge.  assitej.no haugland.eivind@gmail.com 



Helland, Frode. Senterleder ved Senter for Ibsenstudier, UiO. Har bl.a. skrevet Ibsen in Practice. Relational Readings of Performance, Cultural Encounters and Power (Methuen Bloomsbury, 2015), Sammen med Holledge, Bollen og Tompkins: A Global Doll’s House. Ibsen and Distant Visions (Palgrave, MacMillan, 2016) og Helland & Holledge (red.): Ibsen Between Cultures (Novus, 2016). frode.helland@ibsen.uio.no



Hyldig, Keld. Førsteamanuensis i teatervitenskap ved Universitetet i Bergen, hvor han blant annet underviser i norsk og europeisk teaterhistorie, dramaturgi og teaterestetikk. Han tok doktorgraden i 2000 med en avhandling om Ibsen-tradisjonen i norsk teater. Han har publisert en rekke artikler og essays om Ibsen, norsk teater og andre teatervitenskapelige emner. Hyldig arbeider for tiden med en større monografi om Ibsen i norsk teater. Keld.Hyldig@uib.no



Høyland, Elin. Utdannet teaterviter, arbeider med tekst, kritikk, undervisning og produksjon av scenekunst. Sentral i etablering og drift av scenekunst-laboratoriet Podium i Oslo (2002-2009).Medforfatter av Scenekunst Nå! (Spartacus 2007). UTdannet yogalærer med egen praksis. elinhoyland@gmail.com



Irmer, Thomas. Underviser ved Freie Universität, Berlin. Produsert bl.a. Der Bühnenrepublik, fjernsynsfilm og bokutgave. Skribent i bl.a. Theater de Zeit og Norsk Shakespearetidsskrift. Siste bokutgivelse: Andrzej Wirth: Flucht nach vorn (2013). trirmer@aol.com



Iunker, Finn. Dramatiker og Brecht-forsker. Forsvarte i 2014 sin avhandling «Der Jasager» (erste Fassung). Text, frühe Rezeption und Einverständnis als Einwilligung. Siste utgivelse: Arbeider for scenen 1993–2015 (2015). Bor i Oslo.



Martin, Joe. Dramatiker, regissør, oversetter, tilknyttet Johns Hopkins University, Washington DC. Forfatter av Jens Bjørneboe. Keeper of the ProtocolsStrindberg – Other Sides, Sven Plays, samt antologienHeiner Müller in America og utgivelser av egne stykker. joemartinhu@gmail.com



Johannessen, Ola B. Skuespiller, sceneinstruktør, pedagog, tidligere leder Det norske Shakespeareselskap, tidligere teatersjef Rogaland Teater og Trøndelag Teater. Har virket som skuespiller, siste regi: Anne Frank, DNS 2013, og William i lyst og last, en forestilling om William Shakespeare, i samarbeid med Det Norske Teatret (2014). olabjoha@online.no



Johnsen, Kai. Regissør og dramaturg. Siden 2016 professor i regi ved Teaterhøgskolen/Kunsthøgskolen i Oslo. Også professorkompetent i scenetekst/dramaturgi. Utdannet ved Statens Teaterhøgskole (regi) og ved Universitetet i Oslo (teatervitenskap). Har arbeidet som regissør i 30 år innenfor en rekke sjangere og formater. Har jobbet spesielt med utvikling av og regi på nye norske scenetekster, bl.a. en rekke urpremierer av Jon Fosse, Cecilie Løveid m. fl. Som dramaturg har han arbeidet med en rekke fremstående scenekunstnere innenfor både dans og teater. Har vært leder i Norsk sceneinstruktørforening, scenekunstkonsulent i Norsk kulturråd, og har vært kunstnerisk leder ved Dramatikkens hus. Som skribent og debattant har han publisert i de fleste store norske aviser og i norske og internasjonale scenekunsttidsskrifter. kaijohnsen1@gmail.com



Klouman Høiner, Espen. Skribent, regissør og skuespiller. Hans kunstneriske arbeide veksler mellom film- og scenekunst-produksjoner og egen tekstproduksjon. Klouman Høiner har virket som skuespiller ved blant annet Nationaltheatret og Trøndelag teater, og han har vært en del av Verk Produksjoner siden 2015. Hans første solo-forestilling VI, FOLKET ble i 2018 kåret til en av årets beste forestillinger i Norsk Shakespearetidsskrift.



Larsen, Wenche. Faglitterær forfatter og kritiker. Dr.art i litteraturvitenskap med avhandlingen Dramatiske forvandlinger. Bildet som teatralt virkemiddel i Cecilie Løveids skuespill Balansedame. Fødsel er musikk og Barock Friise eller Kjærligheten er en større labyrint. Har skrevet om norsk og nordisk dramatikk og samtidsteater i en rekke norske og internasjonale publikasjoner, og har undervist ved universitet i Oslo, Bergen og Brno i nordisk litteratur og dramatikk og estetikk, kunst og analyse. Er tilknyttet det nordiske prosjektet A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries. Spesialfelt: Kropp, kjønn og estetikk. wenchela@online.no



Lauvstad, Mariken. Opprinnelig utdannet performanceskuespiller fra School of Stage Arts (DK). Hun har de siste årene arbeidet primært med teaterinstruksjon, som underviser og teaterskribent. Mariken har PPU Teater fra KHIO i Oslo og tar i disse dager en MA i Internasjonal Dramaturgi, en double-badged grad fra Universitetet i Cape Town i samarbeid med universitetet i Amsterdam. 



Lervik, Martin. Dansekunstner og (snart) antropolog. Utdannet fra Khio, moderne og samtidsdans og ICI-CCN (ex.e.r.ce) ved Paul Valéry University, Montpellier. Snart ferdig med en BA i Tverrfaglig kjønnsstudier med fordypning i sosialantropologi ved UiO. Skal begynne på master i antropologi til høsten. Forsker på skeiv verdensskapende praksiser, clubbing, rusbruk og mannlig homoseksualitet. utilstrekkelig@gmail.com 



Lid, Tore Vagn. Regissør/Forfatter/Komponist. Kunstnerisk leder for Transiteatret-Bergen. Professor i regi ved Khio/Teaterhøgskolen i Oslo. Leder for det tre-årige prosjektprogrammet: “Kunnskaper og ferdigheter for et postdramatisk teater”. Doktorgrad fra Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen. Har skrevet/regissert en rekke forestillinger i inn og utland, blant dem Almenrausch - En Radiohøring, Elephant Stories, KIll them all! og Vår Ære/Vår Makt. Har også publisert artikler, essays og bøker om dramaturgi, regi og estetikk med særlig fokus på musikkens plass i teatret og teatrets plass i musikken. Første norske regissør tatt ut til Salzburger Festspiele (2008). Kritikerprisen for Kill them all! ( 2013). Heddapriser for Mann= Mann (2008), Almenrausch (2009), og Vår Ære/Vår Makt (2016). Ibsenprisen for Vår Ære/Vår Makt. torevagn@gmail.com



Lindberg, Elin. Teater- og litteraturkritiker siden 2007, redaktør for Ånd i hanske – tidsskrift for figurteater, lektor, mastergrad i litteraturvitenskap med masteroppgave om Solaris korrigert av Øyvind Rimbereid, mange års fartstid fra scenekunstfeltet som skuespiller. elin.lindberg@getmail.no



Lysell, Roland. Professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och teaterkritiker (tidigare i entré och Upsala Nya Tidning, numera frilans). Skrifter (urval): Erik Lindegrens imaginära universum (diss.), Stockholm 1983, Erik Johan Stagnelius – Det absoluta begäret och själens historia, Stockholm/Stehag 1993, Ibsens kvinnor - tolkade av scenens kvinnor: skådespelare och regissörer i möte med Ibsens kvinnoroller / redaktör: Roland Lysell, Lund 2011 (red o. bidrag), Strindberg on international stages / Strindberg in translation / edited by Roland Lysell, Cambridge 2014 (red. o. bidrag). rolandlysell/oberon-teater. Roland.lysell@littvet.su.se



Løvland, Maja. cand philol teatervitenskap, med spesialfelt — humor. Lektor Hartvig Nissen vgs. Frilans anmelder og skribent. Frilans prosjektleder event. majalovl@online.no



Löwenborg, Svante Aulis. Regissør, produsent, dramaturg, oversetter, kulturskribent og kritiker. Har ledet Cinnober Teater, Gøteborg gjennom 20 år, 1996-2017. Spesialitet ny dramatikk og musikkteater. Bosatt på Nesodden. salowenborg@gmail.com


Foto: Paul S. Amundsen

Madsen, Ole Jacob. Utdannet psykolog og filosof og til daglig ansatt som førsteamanuensis i kultur- og samfunnspsykologi ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Han har tidligere skrevet bøkene Den terapeutiske kultur og «Det er innover vi må gå» (begge Universitetsforlaget, 2017 og 2014). Epost: o.j.madsen@psykologi.uio.no



Mathiesen, Finn Wilhelm. Cand.Mag. UiO/HiO (teater/litteraturvitenskap, drama- og teaterkommunikasjon). Frilansjournalist, oversetter og dramalærer.finnwil@gmail.com



Matvienko, Kristina. Født i Lattvia, har studert journalistikk, senere teater-journalistikk ved Teaterakademiet i St. Petersburg (uteksaminert i 2001). Arbeider i Moskva. Har vært redaktør for teaterseksjonen av Time Out i Moskva.Tidligere festivalsjef for festivalen Nye stykker (2004-2007), og kurator samme sted siden 2009. Tidligere medlem av juryen i Gullmasken. Arbeider som kurator ved Stanislavskij Electro Theater. 



Melberg, Enel. Författare, översättare och skribent, numera bosatt i Sverige. Har i Norge bland annat gett ut romaner som Herr Brecht og hans kvinner och I tid og evighet, en operaroman. Har skrivit teateranmälan i Norsk Shakespearetidsskrift under många år. www.melberg.info enel.melberg@gmail.com



Moi, Ruben. Førsteamanuensis i engelsk og irsk litteratur og kultur ved UiT Norges arktiske universitet. Han publiserer jevnlig på både engelsk og norsk om samtids-litteratur og drama. Hans siste bok var The Crossings of Art in Ireland (2014) og The Language of Paul Muldoon’s Poetry kommer ut i 2018. Han har flere akademiske verv og var styreleder I Ordkalotten Tromsø internasjonale litteraturfestival frem til 2017. Ruben.moi@uit.no



Maagerø, Lars Harald. Doktorgradsstudent i teater ved University of Kent i Canterbury, England. Skriver om kanoniske dramatiske tekster (av for eksempel Shakespeare, Ibsen og Strindberg) i moderne regiteater. Fra før har han en bachelorgrad i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og McGill University i Montreal, Canada og en mastergrad i Shakespeare Studies fra King’s College London. Er også utdannet i regi ved LAMDA (London Academy of Music and Dramatic Arts), og han jobber jevnlig som regissør. lars.harald.maagero@gmail.com

Myrbråten, Charlotte. Utdannet teaterviter, teaterkritiker i BT og Klassekampen. Programansvarlig på Bergen Offentlige Bibliotek.



Nunes, Deise Faria(BR/NO, 1974) er Utdannet teaterviter fra UiO, og har en særinteresse for performance. Hun er for tiden PhD-stipendiat i programmet Teater i kontekst ved Universitetet i Agder. Nunes har jobbet som både performer, dramaturg, kreativ produsent, prosjektleder og frilans skribent, bl.a. for ACTS laboratory for performance practices, Nordic Black Theatre, Office for Contemporary Art - OCA, Oslobiennalen og Black Box teater. Hun er i perioden 2020-2021 leder av Faglig utvalg for teater ved Norsk kulturråd, og sakkyndig for scenekunst ved Nordisk Kulturfond. Nunes etablerte i 2017 kompaniet Golden Mirrors Arts Norway, med fokus på produksjon og formidling av arbeider av Svarte kvinner innen kunst og kultur. deise.f.nunes@uio.no

Nøttseter, Lisa. Utdannet dansekunstner fra Skolen for Samtidsdans (nå Høyskolen for dansekunst) i Oslo, og har en bachelor i filosofisk estetikk fra Universitetet i Bergen. Hun har i flere år virket som skaper, utøver, produsent og kritiker av scenekunst, og er til daglig nestleder ved Bergen Dansesenter. lisa@nottseter.no



Pettersen, Anette Therese. Master i teatervitenskap (UiO), redaktør og kurator. Teaterkritiker i Morgenbladet, Fædrelandsvennen og for Scenekunst.no. anepettersen@gmail.com



Poppy, Edy. Forfatter, dramatiker og del av performanceduoen Blaue & Poppy. Hun debuterte med boka Anatomi. Monotoni.som hun vant Gyldendalprisen for. Romanen er oversatt til fem språk, inkludert amerikansk. Har skrevet for radioteatret, opera, scenen, og for en rekke tidsskrift, f.eks. Vinduet, Scenekunst, Bokvennen, Kunsthåndverk, Kunstm.fl. For tiden utvikler Blaue & Poppy en performanceserie kalt: Det personlige møtet med verdenspolitikkenhttps://eng.gyldendal.no/Gyldendal/Authors/Poppy-Edy (edy_poppy@yahoo.no)



Raddatz, Frank. Publisist, Dramaturg ved diverse teatre. Har samarbeidet med Heiner Müller, Dimiter Gotscheff, Theodoros Terzopoulos, Einar Schleef und Tadashi Suzuki. Kunstnerisk leder av den internasjonale organisasjonen Mania Thebaia (Düsseldorf/Epidaurus) 2002 und Promethiade Athen, Essen, Istanbul, i 2010. Redaksjonsmedlem i Theater der Zeit fra 2007 til 2014, nå Lettre International, Berlin. Underviser ved forskjellige universitet. Tallrike utgivelser, senest: Republik Castorf, Alexanderverlag Berlin 2017. Aktuell som dramaturg på Berliner Ensemble for Frank Castorfs Galilei Galileo – Das Theater und die Pest (2018/19). 

Ribe, Ole-Petter. Kunststudent på Kunsthøgskolen i Oslo og Høgskolen i Volda. Tidligere anmelder på teaterungdom.no. olepetter.robe@gmail.com



Roar, Per. Dansekunstner. I sitt virke kobler han koreografi med et samfunnsengasjement ved å kombinere en kontekstuell og etnografisk forståelse med en koreo-somatisk tilnærming til dans. Utdannelse: Doctor of Arts med prosjektet Docudancing Griefscapes  (2015), Kunstuniversitetet i Helsinki; Master i Performance Studies (1999), New York University; treårig koreografi-studium (1991), Statens Balletthøgskole; samt Cand.mag. i samfunnsvitenskap og historie (1985), UiO.  Vist forestillinger, publisert artikler, og arbeidet med kunstnerisk forskning nasjonalt og internasjonalt. Fra 2017 professor i koreografi og ansvarlig for Masterprogrammet i koreografi v. KHIO. perroar@me.com



Røed, Kjetil. Kunst- og litteraturanmelder i Vårt Land og har tidligere vært kritiker i bl.a. Morgenbladet, Aftenposten og Klassekampen. Redaktør i Billedkunst. Hans siste utgivelser er Kunsten og livet: en bruksanvisning(Flamme Forlag, 2019) og Working through the past(SKIRA Editore, 2019). For tiden jobber han med en ny bok om alderdom, død og kunst. kjetilstankeboks@gmail.com



Schultz, Laura Luise. Lektor i Teater- og Performancestudier, Københavns Universitet. Forsker og underviser i avantgarde- og samtidsteater, samt teater- og performanceteori. Oversætter og dramaturg. Medlem af Den Danske Scenekunstskoles udvalg for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed. laura@hum.ku.dk



Sellar, Tom. Forfatter, dramaturg og kurator, bosatt i Brooklyn, New York. Redaktør for tidsskriftet Theatre, utg.: Yale university. Tidligere hovedanmelder i Village Voice. Kommentator i Norsk Shakespearetidsskrift


Foto: GT Nergaard

Seltun, Kristian. Cand. Philol. Universitetet i Bergen 1997. Kunstnerisk leder Teaterhuset Avant Garden 1998-2000. Dramaturg Trøndelag Teater 2001. Teatersjef Black Box Teater 2001-2009. Teatersjef Trøndelag Teater 2010 -. Kristian.Seltun@trondelag-teater.no


Foto: Kristine Jakobsen

Skjelbred, Ole Johan. Utdannet skuespiller fra Statens Teaterhøgskole/Khio. Jobber også som oversetter, regissør, dramaturg. Tilknyttet Nationaltheatret og Dramatikkens hus. oleskjelbred@hotmail.com



Skøyen, Kjetil. Teaterregissør, billedkunstner, performer, kurator, startet Passage Nord Project i 1985, har hatt regi og scenografi oppdrag på Det Norske Teatret, Nationaltheatret, Rogland Teater, Kaleidoskop og Opera Nord-København, No Teatret-Kyoto, er innkjøpt av Nasjonalmuseet for Kunst, innehar Statens Garanti Inntekt for Kunstnere…har hatt utstillinger på bl.a. Kunstnernes Hus, Museet for Samtidskunst, Museum Moderner Kunst-Wien, ICA-London, Malmø Konsthall, Charlottenborg Kunsthal-København, Living Art Musuem-Reykjavik, Stenersen Museet.  

Sortland, Venke Marie. Skapende og utøvende dansekunstner og skribent med base i Oslo. Hun har sin kunstneriske utdannelse fra Skolen for Samtidsdans, og har studert pedagogikk og estetikk ved UIO. Venke har vært utøver for koreografer som blant annet norske Ingri Fiksdal og tyske Jana Umüssig. Hun har også gjort flere egne prosjekter blant annet med Landing og Bøler Samvirkelag. Hun jobber som programprodusent for barn og unge på Munchmuseet. Venke er også redaksjonsmedlem for antologien KOREOGRAFI og fagkonsulent for dans for Norsk Shakespearetidsskrift. venkes@gmail.com



Styve Holte, Solveig. Avsluttet i 2015 en MA i koreografi og startet 1. oktober 2019 en Phd ved Kunsthøgskolen i Oslo. Holte skaper og utøver dans og koreografi gjennom forestillinger, tekster og performative utstillingsarbeid. Nylige arbeider som Lightness: Fleire (2017) soloen ÆØÅ ABOUT(2018) av Ann-Christin Kongsness og Flakkande røynd (2019) er alle kunstneriske arbeid som undersøker alle ulike tilnærminger til delte arbeidsstrukturer og arkiv. Høsten 2020 har ho premiere på produksjonen HORDEi samarbeid med Ingri Fiksdal. Medredaktør for den nordiske antologien KOREOGRAFI gitt ut i 2016 og 2018, med ny utgave planlagt for 2020. Fra 2016-18 formidlingskonsulent ved Dansens Hus Oslo, der ho også har sittet i Kunstnerisk Råd. solveigholte@gmail.com



Svensson, Jenny. 



Tronsmo, Goro. Scene- og billedkunstner. Som kritiker arbeider hun med analyse av scenekunstverket i relasjon til strukturelle og kontekstuelle rammer, og med en skriveform der alter-egoer fører pennen. Hun vant prisen for årets kritikk 2018 med teksten “En skuespillers boltreplass” (Norsk Shakespearetidsskrift, nr 1 2018). Som kunstner arbeider hun med å ekstrahere og iscenesette institusjonelle strukturer, bl.a. med durasjonelle storskala-arkitektoniske installasjoner. gorotronsmo@googlemail.com



Ulfeng, Gry. Kurator, dramaturg og produsent. Hun har undervist i nye dramaturgier på NTNU, var scenekunstkonsulent i Vest-Agder, og driver i dag selskap som gjør dramaturgi/produksjon. Tidligere samarbeid har bla. vært med Morten Traavik og Trond Reinholdtsen. I dag er selskapet knyttet til scenekunstnerne Hege Haagenrud, Amund Sjøli Sveen, Lisa Lie, Impure Company og Karen Nikgol.


Foto: Oliver Borchert

Voigt, Ina. Doktorgrad i litteraturvitenskap med en avhandling om Samuel Beckett og Jon Fosse. Skribent og oversetter. Pressetalskvinne for Festspiele Mecklenburg-Vorpommern. inavoigt@yahoo.no



Walder, Willy. Cand.mag, UiO. Tidligere arbeidet som kinomaskinist, baker, lærer, o.l. Dramatiker bosatt i Trondheim. Har vært dramaturg for improvisajonsgruppen DVELL, kursholder i dramatikk, er frilansanmelder og medlem av Heddajuryen. willy@walder.no



Øglænd, Susanne. Freelance regissør for musikkteater og opera siden 2006. Fokus på urfemføringer av nye operaverk som f.eks. ADAM & EVE (Cecile Ore, Festspillene i Bergen) og utvikling av eksperimentelt musikkteater bl.a. med gruppa KRAKK NOIR (Susanne Øglænd/Øyvind Berg/Rolf Erik Nystrøm) ved Black Box teater i Oslo. Siden 2013 samarbeid med Operahøgskolen Oslo. Hovedfag i musikkvitenskap fra universitetet i Berlin og kontinuerlig arbeid som skribent om opera for det tyske magasinet VAN Magazin für klassische Musik, pendler mellom Berlin og Oslo. susanneogland@gmx.de



Øren, Jonas. Dansekunstnar og skribent som virkar skapande og utøvande. Han har BA i klassisk ballett (2009–2012) og MA Dans frå Kunsthøgskolen i Oslo (2017–2019), og har også studert ved Conservatoire National Superieur Music et la Danse i Lyon og Ballettskolen ved Den Norske Opera og Ballett. Hans avsluttande MA-prosjekt var ein serie av fire sjølvstendige prosjekt skapt med koreografane Thomas Talawa Prestø, Solveig Styve Holte og dansekunstnarar Martin Deuchez og Mathias Stoltenberg. Øren vart tildelt 
prisen Shooting Star ved RIFF R.E.D. International Film Festival (2015) Eigne arbeid er presentert m.a ved Centre Pompidou i Paris (2015), Norsk Reiselivs Museum (2016), og i spelefilmane En dag i Juliog Rett Vest
produsert og regissert av Henrik Dahlsbakken. jonas@jonasoren.com