Brennaktuelt samtidsteater
Edouard Louis’ «Kven drap far min?» er en skildring av vilkårene for fransk arbeiderklasse, men treffer samtidig utviklingen i samtidens politiske Norge med foruroligende presisjon. Med et enkelt, solid og renskåret regikonsept som ramme får Emil Johnsen i Kjersti Horns regi rom til å briljere, og teksten kommer til sin fulle rett.
Siden brak-debuten med Farvel til Eddy Bellegueule fra 2014 har nå 27-årige Eduoard Louis rukket å forfatte ytterligere to bøker, Voldens historie
ANMELDELSE
En «Ibsen-loop» med Hedda i Berlin
En «Ibsen-loop» med Hedda i Berlin
(Berlin): Norsk-finske Heiki Riipinens blander sjangere og vidt forskjellige former og uttrykk, samtidig som han likevel ikke oppløser eller dekonstruerer Ibsens stykke.
ANMELDELSE
Saftiga köttben
Saftiga köttben
Nationaltheatrets uppsättning förmår inte ta Edvard Albee längre än en godbit för bra skådespelare. Samtidsrelevans? Nej, men bitvis underhållande skådespeleri med en riktigt fin text. Översättarens avgörande betydelse är dock glömd genom att man inte sätter ut namnet.
ANMELDELSE
Bekjennelsesteater som eksploderer
Bekjennelsesteater som eksploderer
Studentene ved Nordic Black Xpress besitter en enorm kompetanse. Derfor er det synd at ingen av dem får skinne i avgangsforestillingen Passer min beat?. For den handler om å være i flokk.
FESTIVAL
Litt av hvert i Ibsenland
Litt av hvert i Ibsenland
(Skien:) Ibsen Scope-festivalen i Skien har vist seg som et spennende møtepunkt mellom internasjonal og nasjonal scenekunst. Årets utgave var dessverre noe svakere enn vanlig.
AKTUELT: VÅRSCENEFEST 2024
- Babyene oppdrar de voksne
- Babyene oppdrar de voksne
Scenekunst for babyer assosierer mange gjerne med noe mykt, snilt og vennlig. Men i Øystein Elle og Karstein Sollis «Rock me Baby» er breibeint glamrock og blinkende scenelys det sentrale uttrykket. Les intervju med de festivalaktuelle kunstnerne her. Etter Vårscenefest i Tromsø, 2, mai 2024, vises forestillingen også under Festspillene i Bergen 2024.
ANMELDELSE
En ode til ulike kvinners stemmer
En ode til ulike kvinners stemmer
Forestillingen «VOICE NOISE» av Jan Martens begynner bra som en tydelig dansekonsert, men mister sin form ved å la lyd og bevegelse flyte for mye over i hverandre.
ANMELDELSE
Når kravet om nærhet skaper større avstand
Når kravet om nærhet skaper større avstand
Regissør Maren Bjørseths fortellergrep kommer i veien for ibsenarvingen Arthur Millers kanskje mest velkomponerte drama.
DEBATT
Ikke legg ned Institutt for kunst- og medievitenskap!
Ikke legg ned Institutt for kunst- og medievitenskap!
Hva slags signal sender vi egentlig når det er instituttet for kunst som ryker først? Nedleggelse av Institutt for kunst- og mediekunnskap (IKM) vil bety starten på døden for det praktisk-teoretiske studieprogrammet Drama og teater, skriver Brage Eikanger Hagen, student og leder i Teaterlosjen.
ANMELDELSE
Utmattende, underholdende og uutgrunnelig fra orgie-hytta
Utmattende, underholdende og uutgrunnelig fra orgie-hytta
Den tøysete porno-revyforestillinga «Porn Horror Musical» er mye smartere enn den skal ha oss til å tro. Og til slutt overraskende rørende.
ANMELDELSE
Om det man ikke kan tale om...
Om det man ikke kan tale om...
Da Jon Fosse forventet og velfortjent fikk Nobelprisen i litteratur sist høst var det blant annet begrunnet i at hans nyskapende dramatikk og prosa «gir stemme til det usigelige». Urpremieren på hans siste stykke, «Einkvan», er blitt både følelsesladd og relativt eksplisitt i så måte.
INTERVJU
- Vi bør alle være aktivister!
- Vi bør alle være aktivister!
(Fredrikstad): Diana Burkot fra Pussy Riot lar seg fortsatt inspirere av aksjonene til suffragettene, alle aktivistene på Den røde plass og riot grrrl bandet-Bikini Kill. – Aksjonisme handler ikke om å oppnå oppmerksomhet for egen del, det er ekstremt utmattende arbeid. Men det må gjøres, sier hun.
ANMELDELSE
På rett veg
På rett veg
(Bergen): Ei balansert blanding av humor og alvor gjer «E 16 Dødsvegen» til god, ramsalt revy.
ANMELDELSE
Ett kusligt och fängslande flickrum
Ett kusligt och fängslande flickrum
(Stockholm): Turteatern tar oss med till ett gastkramande men också lockande universum i sin uppsättning av Katja Brunners pjäs «Och helvetet är bara en bastu», som tar avstamp i fallet Fritzl. Det blir en krängande och minnesvärd färd ner i källarmörkret.
ANMELDELSE
«Dødsdansen» som grotesk komedie
«Dødsdansen» som grotesk komedie
(Bergen): Under teatersjef Solrun Tofts kunstneriske ledelse har DNS satset på å vise sosiale situasjoner og forskjeller i samfunnet. Det kan også spores en vilje til å tenke nytt om klassikerne, slik som med denne oppsetningen av August Strindbergs «Dødsdansen».