

Semi-live dansefest på nett
Med tanke på at Vårscenefest vil tilrettelegge for risikovillig scenekunst, var det interessant å se hvordan festivalen ville løse de digitale utfordringene, skriver Martin Lervik, som anmelder danseprogrammet under Vårskjermfest 2020. Første festivalrapport ble publisert tirsdag.
Den tiende utgaven av Vårscenefest i Tromsø sto i fare for å avlyses. Men 10-års jubileet skulle feires, og festivalen – og kunstnerne, så seg nødt til å tenke nytt. Resultatet ble en 12-timers, heldigital versjon av Vårscenefesten: «Vår-skjerm-fest 2020». Arrangementet begynte klokken 10.00, for den som var interessert i å starte dagen med litt clubbing.
ANMELDELSE
Stilla musikk
Stilla musikk
I Nationaltheatrets uppsättning av ett av Lars Noréns sista stycken bjuds publiken in att lyssna på samtalen. En uppsättning som visar på det stora mästerskapet hos den i januari bortgångne dramatikern.
ANMELDELSE
Ufokusert iscenesettelse av viktige problemstillinger
Ufokusert iscenesettelse av viktige problemstillinger
Godt utgangspunkt vannes ut gjennom saksgangen og bevisførselen i Blaue og Poppys performance «Rettssaken mot oss selv».
PRESSEMELDING
Nationaltheatret lanserer digital scene
Nationaltheatret lanserer digital scene
Fra og med i dag kan et knippe av Nationaltheatrets forestillinger oppleves i den nye digitale tjenesten National Digital. Nå kan publikum se et utvalg oppsetninger når og hvor de vil.
KOMMENTAR
Dialogen i mellomrommene
Dialogen i mellomrommene
(Kristiansand): Laurent Chétouanes oppsetning av «Kirsebærhagen» på Kilden teater, rakk bare å bli vist to ganger før lockdown. Scenograf Serge von Arx fikk sett forestillingen, og deler sine betraktninger om Chétouanes bokstavtro tilnærming til stykket, der det avgjørende ligger i det som oppstår og utspiller seg mellom elementene på scenen og i publikums fantasi: Tiden er den egentlige aktøren i dette scenisk-musikalske lydverket.
PODCAST
Kunstretorikaren ep. 4
Kunstretorikaren ep. 4
4. episode av Kunstretorikaren handlar om motstand og samarbeid. Koreograf og dansar Mette Edvardsen, koreograf og dansar Mia Habib og koreograf og dansar Thomas Talawa Prestø snakkar med Jonas Øren om kunstnarstemma og kunstnarvirket satt i samanheng med kritikk, hets og trakassering, media og kunstinstitusjonane. Samtalen er satt i lys av Kulturrådets seminar og innspelsmøte om hets og trakassering i kunstfeltet (8. april 2021). I denne podcasten snakkar Jonas Øren med kunstnarar og fagpersonar for å undersøke språket som er med på å definere kunsten. Podcasten er produsert av Jonas Øren for Norsk Shakespearetidsskrift. Erik Spanne har skapt musikken. Produksjonen er støtta av Fritt Ord. Episoden er delt inn i kapitel. Sjå kapitel-symbolet i spelaren.
ANMELDELSE
Promiskuitetens dyre navn og ære
Promiskuitetens dyre navn og ære
«Psalm for a Slut», siste del av kompani ULFs forestillingstriologi «ULF goes religious», bukter seg gjennom kroppslige salmer og religiøse riter, i en lovprisning av det normbrytende ludderet.
SEMINARINNLEGG
Sløseriombudsmannen, podcasten og Kulturrådet
Sløseriombudsmannen, podcasten og Kulturrådet
Dette handler om politikk. Så hvordan har det endt opp som et «debatt» om kunstkritikk og om at kunstnere ikke tåler kritikk? Koreograf og danser Mette Edvardsens innlegg i webinaret «Hvem har ansvaret?», 8. april.
SEMINARINNLEGG
FEAR and the far-right in Germany
FEAR and the far-right in Germany
Director and playwright Falk Richter about how the Schaubühne production FEAR (2015) was highjacked by right-wing activist groups.
This speech was held at the webinar «Who takes responsibility?», arranged by the Norwegian Arts Council, April 8th.
KOMMENTAR
Bedre sent enn aldri?
Bedre sent enn aldri?
Kommentar av Tore Slaatta om Kulturrådets innspillsmøte om hets og trakassering i kunstfeltet, 8. april 2021. Slaatta er også (med)forfatter av Fritt Ord-rapporten «Kunstnere vurderer ytringsfriheten - 2020», som utkom i mars i år.
SEMINARINNLEGG
Nationaltheatrets plass i demokratiet. Om institusjonens selvstendighet og kunstneriske frihet.
Nationaltheatrets plass i demokratiet. Om institusjonens selvstendighet og kunstneriske frihet.
Vi publiserer teatersjef Kristian Seltuns innlegg til «Hvem tar ansvaret? Seminar og innspillsmøte om hets og trakassering i kunstfeltet», som ble arrangert av Norsk kulturråd 8. april 2021.
ANMELDELSE
Blod, brystmjølk og tårer
Blod, brystmjølk og tårer
Høyrespelet «Kopfkino. I min egen natt» hyllar lyttaren inn i ei magisk tidsreise der kabareten sine prinsipp blir atterfødd.
DIGITALE SCENER
Våre påsketips
Våre påsketips
Ein av dei bransjane som kanskje har komen best ut av den digitale omstillinga som fylgje av pandemien er motebransjen, skriver en av skribentene våre, som anbefaler kunstneren Anne Imhofs film for Burburry (bildet), samt bl.a. Diors mote- og ballettvideo fra Versailles. Flere tittetips for påskehelgen finner du her:
OPPROP
53 film- och teaterprofiler: Bygg en ny tv-teater för vår tid
53 film- och teaterprofiler: Bygg en ny tv-teater för vår tid
Svensk teater och scenkonst har lidit svårt under pandemin. Därför är det dags att dra lärdom av det som hänt – för att säkra den konstnärliga återväxten bör public service återinrätta tv-teatern, skriver 53 film- och teaterprofiler. Vi gjengir oppropet, som opprinnelig ble publisert i Dagens Nyheter onsdag før påske (31. mars).
ANMELDELSE
Er det mogleg å lage ein ny Jesus-film i 2020?
Er det mogleg å lage ein ny Jesus-film i 2020?
Nytt nummer av Norsk Shakespearetidsskrift: «The New Gospel», den nye filmen til teaterregissøren Milo Rau, er ikkje ein film som gir ved dørene. Eller for å seie det på ein annan måte: Her er det mange dører, både inn til Jesu lidingshistorie og ut til verkelegheita slik den er no, i Europa, akkurat på starten av 2020-talet. For å understreke at dette dreier seg om vår heilt nære samtid, er det i rulletekstane heilt sist eit glimt av aktivisten som spelar Jesus med munnbind, skriv biskop Kari Veiteberg og Rolv Nøtvik Jakobsen.