Camara Lundstad Joof. Foto: Øyvind Eide

Ny husdramatiker på Nationaltheatret

Camara Lundestad Joof er ansatt som husdramatiker på Nationaltheatret de kommende to årene. – Teatret gjør oss til rausere og klokere mennesker, sier hun. Les pressemelding her

– Jeg er både glad og stolt over å få bli en del av Nationaltheatret, og få mulighet til å skrive to dramatiske verk for oppføring her, sier Camara Lundestad Joof.

Lundestad Joof er scenekunstner, dramatiker og forfatter og har blant annet gjort seg bemerket med den selvbiografiske soloforestillingen Pavlovs tispe, om hvordan en skeiv, brun kvinne navigerer i det skandinaviske samfunnet. Hun har tidligere vært husdramatiker ved Dramatikkens hus, er rådsmedlem i Norsk kulturråd, spaltist i Dagbladet og har gitt ut boka Eg snakkar om det heile tida – om oppvekst, språk, makt og identitet. 

Skriver om bror

– Planen er å lage et dokumentarisk verk om broren min. Selv om vi er oppvokst i samme køyeseng og med like pyjamaser, havnet han i et gjengmiljø, med kriminalitet og rus – og jeg på Nationaltheatret. I sju år hadde vi ikke kontakt med hverandre, før vi begynte våre lange samtaler – som er grunnlaget for det jeg nå skriver, forteller Lundestad Joof. 

De to har norsk mor og gambisk far – og et av temaene den nye husdramatikeren ønsker å undersøke, er hvordan rasisme er kjønnet. Det handler om innenforskap og utenforskap – og ikke minst om søskenkjærlighet. 

Lunedestad Joof karakteriserer stykket som et intimt familieportrett, med de etiske dilemmaene et slikt dokumentarisk prosjekt reiser. Derfor har det også tatt lang tid å utvikle det, først i årene som husdramatiker ved Dramatikkens hus – før hun nå ferdigstiller det på Nationaltheatret. Urpremieren blir på Torshovteatret høsten 2022. 

I tillegg planlegger hun et fiktivt dramatisk verk som skal handle om nedbrytningen av samfunnsdebatten, med premiere i 2021. 

Sterk og direkte stemme

Det er påtroppende teatersjef, Kristian Seltun, som har ansatt Camara Lundestad Joof som husdramatiker. Han beskriver henne som en dramatiker som skriver godt og interessant for teater. 

– Hun har en direkte form, som er åpen for mange sceniske formvalg. I tillegg har hun en sterk og direkte stemme i offentligheten, som vi tenker at Nationaltheatret kan være en god arena for. Jeg ser virkelig frem til å samarbeide med henne, sier Seltun. 

Temaer som mangfold og identitet, normkritikk og rasisme preger Lundestad Joofs virke, både som samfunnsdebattant og som kunstner. 

– Det skal bli interessant å samarbeide med kunstnere på Nationaltheatret og se min politiske stemme transformeres til et kollektivt uttrykk. Derfor er jeg også så takknemlig overfor teatret; jeg tror fellesskapet som karakteriserer teatret er i stand til å gjøre oss til rausere og klokere mennesker, sier den nye husdramatikeren. 

Camara Lundestad Joof tar over som husdramatiker ved Nationaltheatret etter Kathrine Nedrejord. Arne Lygre og Johan Harstad har tidligere vært husdramatikere ved Nationaltheatret.