Sympatisk og omsorgsfullt
I «UTOPIA – Et drømspel fra Tøyen» samarbeider Solvang & Roel både med profesjonelle kunstnere og med ungdom fra Tøyen. Resultatet er blitt knakende godt og berørende teater.
Dette er et stykke som minner meg på hva det er som gjør teater spesielt og hvorfor jeg liker det så godt. Vi opplever noe uventet, noe uforutsigbart
KOMMENTAR
Kuler og krutt
Kuler og krutt
Vi kan glede oss over statsbudsjettet slik det nå ser ut for 2025, men jeg oppfordrer kunst- og kulturbransjen til å planlegge for morgendagen, skriver Tove Bratten.
PODCAST
Skuespillsamfunnet e.07
Skuespillsamfunnet e.07
I 7. episode av Skuespillsamfunnet er Denis Diderots «Paradoks om skuespilleren» utgangspunktet for samtalen mellom Stine Fevik og Espen Klouman Høiner.
Samtalen tar for seg kostymer som forlokkende inngang til skuespilleryrket, hvorvidt skuespilleren skal spille med sjelen eller forstanden, Diderots skille mellom følelse og følsomhet, om repetisjon, lytting og teater som noe opphøyd, og skuespilleren som et tarvelig menneske og en stor kunstner – på en og samme tid. Blant annet.
Skuespillsamfunnet er laget av Espen Klouman Høiner, i samarbeid med Norsk Shakespearetidsskrift. Musikkvignett av Camilla Vatne Barratt-Due. Støttet av stiftelsen Fritt Ord.
ANMELDELSE
Vi som elsket Amerika
Vi som elsket Amerika
Io Sivertsen og Christa Barlinn Korvald har reist i USA, dekket det amerikanske valget og laga mediehuset Move fast! Breaking news! Sammen med Tani Dibasey har de skapt forestillinga «When I say dream, I say America» som de viser på Vega Scene. Den blir et scenisk essay der det som fungerer aller best er dokumentarteaterdelene.
DEBATT
Rådstua Teaterhus: Når hjertet stopper, dør hjernen
Rådstua Teaterhus: Når hjertet stopper, dør hjernen
Provisoriet trenger en hjertestarter, ikke flere utsettelser. Vi håper at Tromsø kommune forstår at å investere i Rådstua Teaterhus er å investere i fremtidens kultur, samhold og kunst, skriver Mette Brantzeg i Sámi Lávdi.
PRESSEMELDING
Heile 90 skodespelarar vil lære å spele betre på nynorsk
Heile 90 skodespelarar vil lære å spele betre på nynorsk
— Responsen er rett og slett overveldande, seier Terje Lyngstad, avdelingsleiar for Nynorsk scenespråksenter, ei vidareutdanning for landets skodespelarar.
ANMELDELSE
Vi er alltid alene – selv når vi er sammen
Vi er alltid alene – selv når vi er sammen
(Stavanger): Rogaland Teaters oppsetning av Jon Fosses «Eg er vinden» er enkel, effektiv og eksepsjonelt god.
ANMELDELSE
Somme gongar er kjenslene så kompliserte og spesielle at dei ikkje har namn
Somme gongar er kjenslene så kompliserte og spesielle at dei ikkje har namn
Marius von Mayenburg held fram med å bore i klassemotsetnadar og middelklassen sine ekteskapsproblem i sitt seinaste stykke «Ellen Babić». Og han spør om kor nære relasjonar ein lærar og ein elev kan ha utan at det er uetisk? Peer Perez Øian og ensemblet sin versjon blir nær og kjenslevar.
ANMELDELSE
Kompromissløs kollaps
Kompromissløs kollaps
«Rød høst» på Grusomhetens teater er sær, vanskelig tilgjengelig, og spiller ikke mye på lag med publikum. Akkurat slik lykkes den i å formidle sitt perspektiv på et ofte romantisert forfatterskap.
NYHETER
«Oslo Nye skal tjene mer penger på å spille for barn»
«Oslo Nye skal tjene mer penger på å spille for barn»
Denne uken ble det kjent at styret på Oslo Nye vil nedlegge Trikkestallen på Torshov. Å flytte dukketeatret til Centralteatret, er en del av en omstillingsplan som vil føre til økte egeninntekter, argumenterer styreleder Jafar Altememu. Tidligere teatersjef Kjetil Bang-Hansen reagerer skarpt på en plan som vil få prisen på barneteaterbilletter til å gå opp.
ANMELDELSE
Landskapet som ramme for det absurde: Glade dager på Lille Scene
Landskapet som ramme for det absurde: Glade dager på Lille Scene
(Bergen): Regien til Ida Høy og scenografien til Simen Mustvedt følger langt på vei Samuel Becketts sceneanvisninger, men som de lager sine variasjoner over. Det lyktes i stor grad å gjøre landskapet til ramme for det absurde.
PRESSEMELDING
Pressekonferanse om Oslo Nye Teaters omstillingsplaner
Pressekonferanse om Oslo Nye Teaters omstillingsplaner
Styreleder Jafar Altememy holdt i dag en pressekonferanse hvor han presenterte en skisse til Oslo Nye Teaters driftsmodell for 2025. Denne driftsmodellen danner også grunnlaget for teatrets søknad til byrådet om omstillingstilskudd og utvidet driftstilskudd pr. 23. oktober.
ANMELDELSE
Når Erik Ulfsby skikker sitt bo
Når Erik Ulfsby skikker sitt bo
Det skorter hverken på ambisjoner eller visjoner når Erik Ulfsby nå takker for seg med en fulltonende sluttakkord av en oppsetning. Men hvor lurt var det å velge seg serbisk-amerikanske Steve Tesich’ 30 år gamle endetidsfabel som partitur?
KOMMENTAR
Nedleggelsen av Akademi for scenekunst
Nedleggelsen av Akademi for scenekunst
Det er som om den verden jeg kjente forvitrer, strukturene rakner – ikke bare innen fri scenekunst, men i hele økosystemet av utdanning – og til tross for den sterke profesjonelle og kunstneriske kraften hele feltet har, skriver Tove Bratten, tidligere leder av Danse- og teatersentrum og spaltist i Norsk Shakespearetidsskrift.
ANMELDELSE
Meditativ vegetativ konsert
Meditativ vegetativ konsert
På Gamle Munch skapas lika delar förundran inför det som är större än människan, liksom det är en upprepning av det som är kännemärket för Verdensteatrets koncept.