Fartsfylte fornøyelser
I Studioscenen på Trøndelag Teater er jeg en de fremmedspråklige i salen, for jeg kan ikke tegnspråk. Det visste jeg godt på forhånd, men det ble
mer tydelig for meg da forestillingen startet: Jeg kan ikke tegnspråk. På et vis ble jeg en fremmed i fremmede omgivelser, selv om jeg kjenner godt til og føler meg hjemme i teatersalen. Men Teater Manu kommer meg i møte og tar vare på meg som er fremmed, ved å tolke tegnspråket for meg. For i tillegg til de ni skuespillerne på scenen, er det to stemmeskuespillere som framfører teksten muntlig for hørende. I den følelsen av å være en gjest på besøk, slo det meg at i alt snakket om viktigheten av mangfoldet i samfunnet vårt, at vi kanskje ikke riktig innser mangfoldigheten i mangfolde
Et teaterstykke om den latterlige skjebnen til et teaterkompani
Michael Frayn skrev Panikk i kulissene (Noises off) i 1982. Stykket er en farse om et teaterkompani som setter opp farsen Blott til lyst. Vi får se kompaniets prøver og prøvelser både foran og bak kulissene. Her finnes ingen pretensjoner om å vise karakterer med dybde eller bære fram refleksjoner over hva teater er som kunstform. Stykket er overflatisk og skikkelsene endimensjonale figurer som snubler rundt i kulissene og i seg selv. Det handler om å få folk til å le.
Scenografien dreier seg rundt (bokstavelig talt) kulissene i stykket. I første akt er vi på framsiden – en stue med sofa, fjernsyn og telefon. Og så er det alle dørene til bad, kjøkken, kontor, soverom, inngangsdør og enda et bad. Skuespillerne har siste prøve før premieren på Blott til lyst. Her glemmes replikker, handlingsgangen i stykket er vanskelig å forstå for skuespillerne og de sliter med rollenes motivasjon. I andre akt er vi på baksiden av kulissene, der skuespillerne løper inn og ut av scenen gjennom alle dørene. Personlige konflikter, problemer, misforståelser og forvekslinger gir oss en annen dramatikk enn den som foregår ute på scenen. Til tredje akt har kompaniet vært på lang turné, og slitne og forvirrede skuespillere ramler hodestups inn i kaos og oppløsning.
Å spille tekst uten å snakke
I programmet til forestillingen Panikk i kulissene er et innstikk med programmet til forestillingens teaterstykke Blott til lyst. Det forteller oss at skuespillerne har doble roller og navn – bortsett fra rollene regissør og inspisient. De ni på scenen (pluss to stemmeskuespillere) veksler mellom å spille i de to forestillingene. I Mira Zuckermanns regi er dette blitt tydelig ved å la skuespillerne i Blott til lyst spille svært karikert i fargerike kostymer, sminke fra et 60-talls motebilde og med overdrevne bevegelser og mimikk. Skuespillerne utenfor Blott til lyst er ikke mindre karikerte enn innenfor, men bygger mer på stereotypier i karakterer – som glemsomme, drikkfeldige, kåte, forelskede, sjenerte, sjalu og så bortetter. Det fysiske spillet understrekes ytterligere gjennom tegnspråket: Store og heftige ord blir til store og heftige geberder.
Teater Manus Panikk i kulissene er et fartsfylt sirkus. Stian Danielsens koreografi er svært presis og skuespillerne går, løper, ramler inn og ut gjennom dørene i stort tempo. Særlig andre akten var imponerende der spillet mer og mer ble en hektisk, høyoktan pantomime. Stemmeskuespillerne gjorde at jeg kunne følge med i replikkene, men som forestillingen skred fram ble de talte ordene mindre viktige for meg. Det fysiske og visuelle spillet på scenen kalte på min oppmerksomhet og latter.
Michael Frayns teaterstykke åpner overhodet ikke for kloke tanker og innsikt. Men da jeg gikk fra Trøndelag Teater etter Teater Manus sprudlende lek og glede, flirte jeg for meg selv bortetter fortauet og akkurat da kjente jeg meg som et bedre menneske. (Publisert 20.08.2021)
PANIKK I KULISSENE
Tekst: Michael Frayn
Regi: Mira Zuckermann
Oversettelse: Carl Jørgen Kiønig
Språk- og tekstkonsulent: Sølvi Zuckermann
Dramaturg: Tine Thomassen
Scenografi: Gjermund Andersen
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Parykk og maske: Helena Andersson
Koreograf: Stian Danielsen
Lysdesign: Martin Myrvold
Lyddesign: Erik Hedin
Teater Manu i samarbeid med Det Norske Teatret, Riksteatern Crea, Teatteri Totti