INTERVJU
LA OSS GRAVE «SKEIVHETEN» FREM FRA HISTORIEN!
LA OSS GRAVE «SKEIVHETEN» FREM FRA HISTORIEN!
Taylor Mac, aktuell på Festspillene i Bergen, og vinner av Den internasjonale Ibsenprisen, forteller i dette intervjuet om forestillingen «A 24-Decade History of Popular Music», og alernative måter å presentere den amerikanske historien på. Onsdag er det Norges-premiere på hans nye versjon av «A 24 Decade History».
Siste utgave
FESTIVAL
«The walls were always there»
«The walls were always there»
(Skien): Ibsen Scope Festival er det nye navnet på teaterfestivalen, som har blitt avholdt i Skien siden 2008, for å synliggjøre mottakerne av de internasjonale Ibsen-stipendene. Festivalen har endelig landet på et velfungerende format og byr på spennende møter mellom den norske og internasjonale scenen.
OPPROP
Stans utleveringen av Julian Assange!
Stans utleveringen av Julian Assange!
71 av deltakerne på Ibsen Scope i Skien, sendte følgende brev til innenriksministeren i Storbritannia, Priti Patel, der de ber henne om å stanse utleveringen av Julian Assange til USA. Brevet er også sendt til The Guardian.
ANMELDELSE
Når livet strupes
Når livet strupes
(Kristiansand) Dramatiseringen av kultklassikeren «Anne», Paal-Helge Haugens modernistiske punktroman fra 1968, ble mer aktuell enn noen kunne forutsett. Oppsetningen forklarer hvorfor boken er kommet i stadig nye opplag.
ANMELDELSE
Nuets förkrossande makt
Nuets förkrossande makt
Goksøyr & Martens med en konstnärligt genomförd och i detaljarbetet slående stark föreställning.
ANMELDELSE
Sjarmerende, men langdryg Molière
Sjarmerende, men langdryg Molière
Tg STAN besøker Nationaltheatret med «Poquelin II» som består av to Molière-stykker som spilles i ett, uten pause. Den belgiske teatertruppen har en slentrende spillestil og presenterer «Den gjerrige» og «Den adelsglade borger» sympatisk, men det blir en tålmodighetsprøve.
ANMELDELSE
Sanseleg trøyst
Sanseleg trøyst
«Hudriket – et arnested for berørere» er ein sensorisk ekstase, ei taktil vekking av døsande sansar og eit meir enn kjærkome rike å tre inn i.
ANMELDELSE
Dans som feiring, dans som protest
Dans som feiring, dans som protest
Ti fantastiske dansere inviterer oss med på en kort og intens fest i Brasils favelaer, men Alice Ripoll forlater oss ved inngangen, og vi får aldri helt bli med inn.
Nyhetsbrev
ANMELDELSE
Dronninger
Dronninger
Fem kvinner i alderen 53 til 74 på Hovedscenen i Dansens Hus synliggjør livets mange aldre, utvider begrepet virtuositet, og tilbyr et friminutt for levd liv.
ANMELDELSE
Er det «synd om männen»?
Er det «synd om männen»?
Scenografien er smakfull, skuespillerne utmerkede og regien elegant, men i sin tilsiktede dialog med dagens debatter tør oppsetningen ikke å ta diskusjonen om foreldreansvar helt ut.
ANMELDELSE
Gladfeminisme
Gladfeminisme
«Jane Eyre» i Eline Arbos regi på hovedscenen på Nationaltheatret er medrivende og morsom, har et a-lag av skuespillere, vakker musikk og er visuelt slående – men hva slags feminisme er det som blir presentert? Er den noe hul?
ANMELDELSE
Tåken i Rosmersholm
Tåken i Rosmersholm
(Kristiansand): Musikken og skuespillerprestasjonene holder stand i en dristig og noe uklar oppsetning av «Rosmersholm».
FESTIVAL
Vårscenefest – å heve stemmen
Vårscenefest – å heve stemmen
(Tromsø): Årets Vårscenefest satte det samiske på agendaen, og inneholdt et vidt spenn av uttrykk, fra det frekke og politiske til det poetiske og terapeutiske. For en norsk tilskuer var det både opprørende og opplysende å forstå mer av de traumene fornorskningspolitkkken har påført Sápmi, skriver vår anmelder Camilla Eeg-Tverbakk.