Vinge/Müller til Theatertreffen 2018
Etter avslaget på søknaden om forlenget basisstøtte fra Norsk kulturråd, mottok det tysknorske kompaniet Vinge og Müller glad’ nyheten at forestillingen Nationaltheater Reinickendorf er valgt ut til den prestisjefylte festivalen Theatertreffen 2018. Festivalen har til hensikt å velge ut de 10 mest bemerkelsesverdige tyskspråklige teateroppsetningene/ scenekunstproduksjonene fra fjoråret, og blir juryert av en uavhengig jury som består av tyske teaterkritikere. I juryens utttalelse gis det følgende begrunnelse (her gjengitt på engelsk) for valget av Nationaltheater Reinickendorf:
“Is it possible to create the world all over and to give it one’s very own imprint? With “Nationaltheater Reinickendorf”, artist duo Vegard Vinge and Ida Müller have made some significant steps towards the realisation of this gigantic project. The self-constructed theatre building in a storage hall in Reinickendorf is surrounded by the “dramaturg’s tunnel”, outlining their own sources of inspiration, and the “Panini Cathedral”. With an obsessive, excessive formation via comic-book masks, painted scenery, voice-over acoustics, serial structures and audience participation, the two artists and their ensemble not only find connections between canonical works like “Hamlet”, “The Master Builder” and “Tosca”. Vinge also unflinchingly acts out the primal scene of his own creative activity in a Freudian sense. In other words: There’s a lot of personal shit involved, as a specific action and self-reflection within a gesamtkunstwerk that keeps its audience captivated in its contradictions until the next morning.”
Dette er andre gang kompani Vinge/Müller er blitt invitert til Theatertreffen. Første var i 2012 med John Gabriel Borkman, som var en samproduksjon med berliner Volksbühne på den daværende anneksscenen Prater.
Årets invitasjon representerer noe av en utfordring, siden Nationaltheater Reinickendorf må overføres til et annet spillested, når festivalen gå av stabelen (4.-21.mai 2018).
Blant de 10 forestillingene juryen ellers har valgt ut, finner man bl.a. Frank Castorfs iscenesettelse av Faust (Volksbühne 2017), Am Königsweg av Elfriede Jelinek, i regi av Falk Richter fra Deutsches Schauspielhus Hamburg, og Rückkehr nach Reims, basert på Didier Eribons roman, og i regi av Thomas Ostermeier (Schaubühne 2017).
Les festivalsjef Thomas Oberenders essay om Vinge og Müllers Nationaltheater Reinickendorf, samt utttalelser fra dramaturger og kuratorer i Norsk Shakespearetidsskrift nr. 2-3/2017 og 4 /2017
Se også anmeldelser av Faust, og intervju med Frank Castorf om forestillingen i NST nummer 1 og 2-3/ 2017, samt anmeldelse av Am Königsweg nr. 2-3 /2017