Våre skribenter



Amadou, Christine. Født 1958. Professor i idéhistorie ved UiO og oversetter fra gresk og fransk, også av dramatikk. Har arbeidet med antikken og antikk-resepsjon blant annet i boka hva er antikken, Universitetsforlaget 2018. christine.amadou@ifikk.uio.no 



Amundsen, Carl Morten. Sjefsdramaturg ved Det Norske Teatret, tidligere teatersjef ved Teatret Vår (200-2012), også regissør og dramatiker. carl.morten.amundsen@detnorsketeatret.no 



Arntzen, Knut Ove. Mag. art og professor i teatervitenskap ved Universitetet i Bergen. Tidligere free Lance teaterkritiker i Arbeiderbladet i Oslo. Har vært internasjonal konsulent for Bergen Internasjonal Teater, og tidligere også for Les Vingt Jours du Théâtre i Montréal (Québec), Canada. Har dessuten forelest og gitt teoriworkshops ved Kunsthøgskolen i Oslo. Er visiting professor ved Vytatuas Magnus Universitetet i Kaunas, Litauen. Har i mange år vært deltager på en rekke internasjonale teaterforskerkonferanser og symposia i inn- og utland. Medredaktør og bidragsyter til boken om Baktruppen som kom i 2009, og utga monografien Det marginale teater, Alvheim og Eide Akademisk forlag, Laksevåg 2007. Har tidligere også publisert artikler i Spillerom, 3t og tidsskriftet Kunst. Er bidragsyter til Norsk Shakespeare- og teater-tidsskrift og er med i en rekke utgivelser fra Forskergruppen Europas grenser, Universitet i Bergen. Knut.Arntzen@uio.no



Arx, Serge von. Utdannet arkitekt fra ETH Zurich. Professor og kunstnerisk leder for scenografiavdelingen ved Akademi for scenekunst, Fredrikstad, og ekstern professor ved Den Danske Scenekunstskole. I 1998 begynte hans samarbeid med Robert Wilson, med over 50 scene-, utstillings- og designprosjekter over hele verden. Med baser i Berlin og Oslo, underviser, publiserer, driver han workshops som scenograf, designer og arkitekt, med fokus på performativ arkitektur. Han kuraterte arkitekturseksjonen for Praha Quadrennial 2015, og var en del av kuratorstyret for PQ 2019. Skribent i Neue Zürcher Zeitung (1998-2009), og styremedlem i bl.a. for Norsk Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid og Scandinavian Artistic Research Journal VIS.



Avenstroup, Tone. Bosatt i Berlin. Regissør, dramaturg, lyriker, oversetter og scenekunstner. Teatervitenskap ved UiB og Humboldt Universität zu Berlin, praksis fra DNS og DT. Arbeidet i konstellasjonene Anno-84, Baktruppen, AKT, anarchopower og Neibanden. Egne produksjoner siden 1998, aksjoner siden 1987. Norsk-tysk lyrikk og intermediale tekster publisert på Verlag Peter Engstler. For tiden sysselsatt på sysselkontoret: www.syssel.de. Kontakt: avenstroup@hotmail.com



Baggethun, Cristina Gómez. Oversetter, skribent og teateranmelder. Har en master i filosofi fra Complutense Universitet i Madrid, og en doktorgrad om spanske teateroppsetninger av En folkefiende fra Universitetet i Oslo, hvor hun også har undervist i dramatisk litteratur og oversettelse. Har blant annet oversatt Henrik Ibsen og Jon Fosse. Tildelt Norla-prisen i 2009 og Anders Jahres Kulturpris Junior i 2012. lanoru@gmail.com



Benér, Theresa. Teaterkritiker, skribent og kulturredaktør, spesialisert på europeisk samtidsteater og dramatikk. Cand. Phil. Drama-Teater-Film Lunds Universitet. theresa@theresabener.se



Berg, Ine Therese. Stipendiat i Drama og teaterkommunikasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus og NTNU. Bidratt som teaterkritiker og skribent i Morgenbladet, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, Scenkunst.no, og bokutgivelser som Scenekunst Nå (Spartacus, 2007), Bevegelser. Norsk dansekunst i 20 år (Skald forlag, 2016). Rådgiver i Danseinformasjonen i 2008-2014, blant annet med ansvar for konferansen ke∂ja Oslo- Dance and New Media (2009) og det nordisk-baltiske prosjektet ke∂ja Writing Movement. Har i tillegg hatt en rekke tillitsverv i det norske scenekunstfeltet, blant annet som styremedlem i Black Box teater, Scenekunstbruket og i kunstnerisk råd for DKS i Buskerud fylkeskommune. inetberg@gmail.com


Foto: Helge Brekke

Berg, Øyvind. Forfatter og oversetter, debut med Retninger (dikt) 1982, deretter en lang rekke utgivelser i flere sjangre. Medlem av teatergruppa Baktruppen 1986-2011. Siste utgivelser: Offentlig ømhet (dikt) 2016; William Shakespeare: Som dere vil (skuespill) 2017. verb@online.no



Bjørneboe, Therese. Can. Philol. Idéhistorie, Universitetet i Oslo. Journalist og teaterkritiker. Redaktør for Norsk Shakespearetidsskrift siden 1998. Har jobbet som kulturredaktør i Klassekampen, og som teaterkritiker i bl.a. Aftenposten, Morgenbladet og Klassekampen. Tilknyttet Klassekampen. Bidragsyter i div. intenasjonale tidsskrift, bl.a. Theater heute. Tildelt Willy Brandt-prisen 2012. redaksjon@shakespearetidsskrift.no eller tbjorneboe@gmail.com

Blaue, Julian. Master i litteraturvitenskap. Arbeider som performancekunstner og skribent i Norge og Tyskland. For tiden utvikler han et kunstnerisk-vitenskapelig PhD-prosjekt, “det personlige møtet med verdenspolitikken”, ved Universitetet i Agder. 



Brantzeg, Mette. Regissør og dramatiker i den frie sceniske gruppen Sampo Teater, teatersjef ved Sogn og Fjordane Teater og leder for Norsk Dramatikkfestival. Brantzeg har hatt regioppdrag ved flere nasjonale og regionale teatre i Norge og i Sapmi. Hun har undervist ved KhiO og sittet i en rekke utvalg. Opptak av enkelte forestillinger kan sees på www.sceneweb.no ved å søke i arkiv etter navn og tittel. mettbra@hotmail.com



Brekke, Aase-Hilde. Forfatter og skribent. Har en mastergrad i teatervitenskap med spesialkompetanse på internasjonal performancekunst, integrasjon kunst og kontemplativ, rituell praksis. Hun har en BA i religionsvitenskap og er billedkunstner og arbeider som foreleser, veileder og meditasjonslærer. Aktuell med boken På tvers med performancekunst, med spesiell fokus på arbeid med barn og unge, Norsk Kulturskoleråd, 2018. post@taramedia.no



Broud, Rania. Bachelorgrad i teatervitenskap og en mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Bergen. Hun fullførte sin tverrfaglige masteroppgave i juni 2017 med tittelen Projeksjonsteater. Bruk av film og video i teateretRania.h.broud@gmail.com



Burzyńska, Anna R. Teaterviter, kritiker, dramaturg, kurator og oversetter. Underviser ved Jaggellonia universitetet. Redaktør for teatertidsskriftet Didaskalia siden 2000, har utgitt Mechanika cudu  (2005), The Classics and the Troublemakers. Theatre Directors from Poland (2008), Maska twarzy (2011) og Małe dramaty (2012). Har nylig redigert boka Joined Forces. AudienceParticipation in Theatre (2016). Kommentator i Norsk Shakespearetidsskrift

 

 

 

 

 

Carlsen, Tormod. Utdannet regissør fra Kunsthøyskolen i Oslo (2015.) Han arbeider som scenekunstner og teaterviter. tormod.kristoffer.carlsen@gmail.com 



Christoffersen, Erik Exe.Mag. Art, er lektor på Institut for Kommunikation og Kultur og har undervist på Æstetik og Kultur og Dramaturgi siden 1982: I fag som Teatrets æstetik og Kultur og Teaterpraksis. Har senest skrevet: Odin Teatret. Et dansk verdensteater (2012). Skønhedens Hotel. Hotel Pro Forma (red Erik Exe Christoffersen sammen med Kathrine Winkelhorn. Serendipitetens Rum - Odin Teatrets laboratorium (Klim 2017, in press) Tatiana Chemi & Erik Exe Christoffersen. Redaktør af tidsskriftet Peripeti (2004-). aeexe@cc.au.dk



Dale, Ragnhild Freng. Skribent, scenekunstarbeider og stipendiat ved Scott Polar Research Institute, Universitetet i Cambridge. Hun er spesielt opptatt av kunstens forhold til samfunn, industri og aktivisme, og har fartstid både som utøver, observatør og prosjektmedarbeider med teatergrupper i blant annet Tyskland, Polen og Storbritannia. I Norge har hun bl.a. jobbet med Morten Traavik. Redaksjonsmedlem i tidsskriftet Røyst. Hjemmeside: https://ragnhildfreng.wordpress.com/artiklerragnhildfd@gmail.com



Danielsen, Elin. Scenekunstner, teaterpedagog og kritiker med base i Tromsø. Master i film- og TV-regi fra Goldsmiths College University of London og etterutdanning i ledelse fra Universitetet i Tromsø. Teaterfaglig rådgiver i Hålogaland Amatørteaterselskap (HATS), produserer egne forestillinger under Elin Danielsen Produksjoner og er involvert i ulike kunstprosjekter sammen med andre aktører i scenekunstfeltet. Styremedlem i RadArt, nettverk for fri scenekunst, og har publisert tekster på Scenekunst.no, Periskop.no, avisa Nordlys, Kunstløftet m.fl. e.d.produksjoner@gmail.com



Davydova, Marina. Teaterkritiker og redaktør for tidsskriftet Teatr, fra Moskva, bosatt i Berlin siden februar 2022. Nylig ansatt som ny kunstnerisk leder for teaterprogrammet i Salzburg Festspiele, med tiltredelse i 2024.


Foto: Lina Hindrum

Dragseth, Terje. Poet. Siste utgivelser: Drømmeboka. En okkult dagbok, 2018. Alt jeg er redd for. Dikt, 2020. Epifanier. Prosadikt 2021. VOODOO SCIENCE. Jakten på den intermentale partikkel, poesi/prosa, 2022. dragsethterje@gmail.com



Eeg-Tverbakk, Camilla. Professor i Drama og Teater ved Oslo Met og praktiserende dramaturg. Forsker på performance og etikk, dokumentarisk scenekunst, dramaturgi og tverrfaglige kunstneriske forskningsmetoder. Medlem i komiteen for kunstnerisk forskning i svenske Vetenskapsrådet (2022-24).



Eiermann, André. Professor i teater ved Universitetet i Agder. Tidligere bl.a. vikarierende professor ved Universität der Künste, Berlin (2015-16) og ved Goethe Universitetet i Frankfurt-am-Main (2010-11) og post-doktor ved Institutt for Anvendt teatervitenskap ved Justus Liebig Universitetet i Giessen (209-12). Arbeidet som scenekunstner siden 2001, og som dramaturg siden 2013. Doktorgradsavhandlingen Postspektakuläres Theater ble publisert i 2009. andre.eiermann@uia.no



Einemo Frøysland, Berit. Dansekunstnar med base i Bergen. Utdanna ved Balettakademien i Stockholm og Westerdals School of Communication (tekst og skribent) og budde i Berlin og frilansa frå 2016-2021. Ho har skapa fleire verk samarbeid med med tvillingsyster Anna Einemo Frøysland. Siste verk, Gigant, var å sjå på Operaen under CODA-festivalen. I skrivinga interesserer ho seg spesielt for dansehistorie, dokumentering av kunstnarleg praksis og sambindingar mellom språk, filosofi og dans. beritfroysland@gmail.com Heimeside: www.beritfroysland.com



Ellefsen Lysander, Tove. Cand.Philol Universitete i Oso. Har bl.a. arbeidet som vit.ass ved Institutt for teatervitenskap, UiO, og som teaterkritiker i svenske aviser, Expressen, Aftonbladet og Dagens Nyheter. t.ellefsenlysander@me.com



Elster Hanson, Johanne. Forfatter, oversetter, journalist og kritiker. Hun har en master i litterær sakprosa fra University of East Anglia, og har skrevet for blant annet VinduetProsaThe Guardian og Times Literary Supplementelsterhanson@gmail.com



Eriksen, Torbjørn. Utdanning: Statens Teaterhøgskole 2000-2003. Frilans skuespiller. Blant annet medvirket i: Nicholas Nickleby (Rog.Teater 2004), Unge Werthers Lidingar (DNT 2010), Sorga Kler Elektra (DNT 2012), Hamlet (Rog. Teater 2014), Doktor Faustus (CreationOslo/Deichmanske bibliotek).


Foto: CappelenDamm

Evans, Michael. Dramaturg ved Rogaland Teater. Han er utdannet i teatervitenskap i USA og Norge, og oversetter dramatikk til norsk og engelsk. Hans bok Innføring i dramaturgi går nå i femte opplag. michael.evans@lyse.net



Fehr, Drude von der. Professor emerita i allmenn litteraturvitenskap ved UiO. Spesielt opptatt av amerikansk semiotikk og pragmatisk filosofi og tverrvitenskapelige emner som forholdet mellom biologi og estetikk, for eksempel i bøkene Når kroppen tenker 2008 og Den levende kroppen. Mot en ny forståelse av menneske og natur 2016. Hun har også vært opptatt av italiensk litteratur, litteraturteori og samtidsdramatikk, for eksempel i Tro på litteratur 2013 med Elisabeth Løvlie og i det pågående bokprosjektet med Siren Leirvåg Teater som betyr noe. Dramaturgiens politikk, erkjennelse og virkning. d.v.d.fehr@ilos.uio



Fieldseth, Melanie. Utdannet teaterviter ved Universitetet i Bergen og arbeider som dramaturg og skribent. Hennes siste bok er Navnet forplikter. Teaterhuset Avant Garden 1984–2018 (Fagbokforlaget 2021). msfieldseth@gmail.com



Fredly, Hedda. Scenekunstanmelder. Førstelektor i drama ved Høgskolen i Innlandet. Tidligere medlem av Heddajuryen. Tidligere ansvarlig redaktør for DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift og Ånd i hanske - Tidsskrift for figurteater. Har en master i drama/teater fra HiB og NTNU og mellomfag i filmvitenskap. 



Frøysnes, Valborg. Skuespiller med base i Oslo. Utdannet ved Rose Bruford College of Speech and Drama i London. Tidligere fast ansatt på Teatret Vårt i Molde frem til 2014, og har siden bl.a. jobbet ved Det Norske Teatret og Dramatikkens hus. I 2010 ble hun tildelt Heddaprisen for beste kvinnelige medspiller for rollen som Mariedl i Werner Schwabs Presidentinnene. Har en mastergrad i Performing Arts fra Goethe Universität Frankfurt am Main, og skriver regelmessig for Norsk Shakespearetidsskrift. 



Ghekiere, Ilse. Performer, skribent og aktivist. Bachelor i dans fra konservatoriet i Anwerpen, Master i kunsthistorie ved Det frie universitetet i Brussel. Initiator av ENGAGEMENT ARTS, en kunstnerstyrt bevegelse for bekjempelse av seksuell trakassering, sexisme og maktmisbruk i kunstsektoren i Belgia. Medlem av PRAXIS, Oslo, og deltaker i performance-prosjektet Fra form til famling, av Solveig Styve Holte. Bosatt i Brussel og Oslo. ghekiereexilse@gmail.com



Gimmestad, Johnny. Utdannet cand. Mag, UiO og Menighetsfakultetet. P.t. Frilansjournalist/forlagsmedarbeider, bl.a. for Kagge forlag, CappelenDamm, Musikkhøgskolens forlag CREMAH, Kapital og fagbladet Parat. Ansatt i Aftenposten, i økonomiredaksjonen, deretter i kultur- og debattredaksjonen 1995-2015.  Journalist, deretter redaktør i fagbladet KAMPANJE (1985-1995). FRA 1977: Journalist/frilanser/vikar i Arbeiderbladet, Dagbladet, Nationen og Vårt Land, samt i MILJØ-magasinet og Arbeidsmiljø. 



Gjefsen, Ragnhild. Stipendiat i teatervitskap ved Universitetet i Bergen. Har tidlegare jobba ved BIT Teatergarasjen og Bergen Dansesenter. Driv Frontlosjefestivalen og bloggen frontlosjen.com<http://frontlosjen.com>, og er festivalbloggarar under Teaterfestivalen i Fjaler. Ragnhild.Gjefsen@uib.no
 



Gorseth, Olav. Journalist i flere dagsaviser, bl.a. 14 år i Adresseavisen og 23 år i Bergens Tidende. Har jobbet i mange år med kultur, både i Bergens Tidende og Bergensavisen.Teateranmelder i Bergensavisen. olav.gorseth@gmail.com



Gripsrud, Jostein. Professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han ble dr.philos. i 1988 på to studier av amatørteatervirksomheten i henholdsvis arbeiderbevegelsen og ”norskdomsrørsla” - La denne vår scene bli flammen… (Universitetsforlaget 1981) og Folkeopplysningas dialektikk (Det norske samlaget 1991). Han har siden arbeidet med blant annet film og TV-historie fra publikums synsvinkel i Norge (Kinoens mørke og fjernsynets lys, Gyldendal 1996) og amerikansk TV-melodrama (The Dynasty Years, Routledge 1995), samt populærkultur, tabloidjournalistikk, kultursosiologi, teorier om offentligheten, medie- og kulturpolitikk med mer. Han er redaktør for og bidragsyter til Allmenningen: Historien om offentligheten i Norge, som utgis av Universitetsforlaget høsten 2017. Jostein.Gripsrud@uib.no


Foto: Rolf M. Aagaard

Hagerup, Henning. Litteraturkritiker og oversetter. Utga i 2015 essaysamliingen Metafysiske skrapjern, og sammen med Kaja Schjerven Mollerin redigerte han en bok om Handke-debatten i Norge, Kolon 2015. brodin-hagerup@gmail.com



Haglund, Birgitta. Redaktör för Teatertidningen (www.teatertidningen.se), frilansar som kulturskribent och kritiker, främst med inriktning mot scenkonst. birgitta@teatertidningen.se



Hall, Snelle Ingrid. Dansekunstner og teaterviter. Utdannet fra Statens balletthølgskole (nå KhiO) og UiO. Produserer forestillingen innefor Snelle og Sigrid produksjonerog jobber som førsteamanuensis ved KhiO, Balletthøgskolen. snellehall@gmail.com



Haugland, Eivind. Master i hhv. drama og teater fra NTNU (2011) og dramaturgi fra Hochschule für Musik und Theater Hamburg (2017). Dramaturg ved Theater Konstanz (Tyskland) theaterkonstanz.de , frilans skribent og oversetter. Medlem i Propellen Teater propellenteater.blogspot.com. og styreleder i ASSITEJ Norge.  assitej.no haugland.eivind@gmail.com 



Helland, Frode. Senterleder ved Senter for Ibsenstudier, UiO. Har bl.a. skrevet Ibsen in Practice. Relational Readings of Performance, Cultural Encounters and Power (Methuen Bloomsbury, 2015), Sammen med Holledge, Bollen og Tompkins: A Global Doll’s House. Ibsen and Distant Visions (Palgrave, MacMillan, 2016) og Helland & Holledge (red.): Ibsen Between Cultures (Novus, 2016). frode.helland@ibsen.uio.no



Hodne, Runar. Regissør, avtroppende leder for regilinjen ved KhiO. Utdanningsleder for Masterprogrammet ved Den Danske Scenekunstskolen. Tiltrer som teatersjef på Oslo Nye Teater 2023. Siste oppsetning: Kakefabrikkken av Christian Lollike, Nationaltheatret april 2022. dbutrunox@gmail.com



Holdhus, Matilde. MA i dramaturgi fra Aarhus Universitet. Hun har arbeidet som dramaturg på Trøndelag Teater, Dramatikkens hus, Det Norske Teatret, og ved Rogaland Teater siden 2020. matildeholdhus@gmail.com



Hyldig, Keld. Førsteamanuensis i teatervitenskap ved Universitetet i Bergen, hvor han blant annet underviser i norsk og europeisk teaterhistorie, dramaturgi og teaterestetikk. Han tok doktorgraden i 2000 med en avhandling om Ibsen-tradisjonen i norsk teater. Han har publisert en rekke artikler og essays om Ibsen, norsk teater og andre teatervitenskapelige emner. Hyldig arbeider for tiden med en større monografi om Ibsen i norsk teater. Keld.Hyldig@uib.no



Høyland, Elin. Utdannet teaterviter, arbeider med tekst, kritikk, undervisning og produksjon av scenekunst. Sentral i etablering og drift av scenekunst-laboratoriet Podium i Oslo (2002-2009).Medforfatter av Scenekunst Nå! (Spartacus 2007). UTdannet yogalærer med egen praksis. elinhoyland@gmail.com



Irmer, Thomas. Underviser ved Freie Universität, Berlin. Produsert bl.a. Der Bühnenrepublik, fjernsynsfilm og bokutgave. Skribent i bl.a. Theater de Zeit og Norsk Shakespearetidsskrift. Siste bokutgivelse: Andrzej Wirth: Flucht nach vorn (2013). trirmer@aol.com



Iunker, Finn. Dramatiker og Brecht-forsker. Forsvarte i 2014 sin avhandling «Der Jasager» (erste Fassung). Text, frühe Rezeption und Einverständnis als Einwilligung. Siste utgivelse: Arbeider for scenen 1993–2015 (2015). Bor i Oslo.



Martin, Joe. Dramatiker, regissør, oversetter, tilknyttet Johns Hopkins University, Washington DC. Forfatter av Jens Bjørneboe. Keeper of the ProtocolsStrindberg – Other Sides, Sven Plays, samt antologienHeiner Müller in America og utgivelser av egne stykker. joemartinhu@gmail.com

 



Jasinska, Maria. Ukrainsk kurator, teaterkritiker, skribent og oversetter fra polsk til ukrainsk. P.t. bosatt i Warszawa. 



Johannessen, Ola B. Skuespiller, sceneinstruktør, pedagog, tidligere leder Det norske Shakespeareselskap, tidligere teatersjef Rogaland Teater og Trøndelag Teater. Har virket som skuespiller, siste regi: Anne Frank, DNS 2013, og William i lyst og last, en forestilling om William Shakespeare, i samarbeid med Det Norske Teatret (2014). olabjoha@online.no



Johnsen, Kai. Regissør og dramaturg. Siden 2016 professor i regi ved Teaterhøgskolen/Kunsthøgskolen i Oslo. Også professorkompetent i scenetekst/dramaturgi. Utdannet ved Statens Teaterhøgskole (regi) og ved Universitetet i Oslo (teatervitenskap). Har arbeidet som regissør i 30 år innenfor en rekke sjangere og formater. Har jobbet spesielt med utvikling av og regi på nye norske scenetekster, bl.a. en rekke urpremierer av Jon Fosse, Cecilie Løveid m. fl. Som dramaturg har han arbeidet med en rekke fremstående scenekunstnere innenfor både dans og teater. Har vært leder i Norsk sceneinstruktørforening, scenekunstkonsulent i Norsk kulturråd, og har vært kunstnerisk leder ved Dramatikkens hus. Som skribent og debattant har han publisert i de fleste store norske aviser og i norske og internasjonale scenekunsttidsskrifter. kaijohnsen1@gmail.com



Klouman Høiner, Espen. Skribent, regissør og skuespiller. Hans kunstneriske arbeide veksler mellom film- og scenekunst-produksjoner og egen tekstproduksjon. Klouman Høiner har virket som skuespiller ved blant annet Nationaltheatret og Trøndelag teater, og han har vært en del av Verk Produksjoner siden 2015. Hans første solo-forestilling VI, FOLKET ble i 2018 kåret til en av årets beste forestillinger i Norsk Shakespearetidsskrift.



Korsvold, Kaja. Freelancejournalist. Utdannet fra Norsk journalisthøgskole. Bakgrunn: Ett års engasjement som scenekunstner på Det Norske Teatret, to års produksjons-utdanning fra NRK, ti års erfaring som script, produksjonsleder og kursleder i NRK TV. Kulturjournalist i Aftenposten i 32 år, deretter frelancejournalist, hovedsakelig for Aftenposten. 

Kristensen, Toini. Nordisk Master i Dansevitenskap fra NTNU. Fagansvarlig for flere kategorier innen ballett i Store norske leksikon og timelærer i dansehistorie ved Kunsthøgskolen i Oslo. Tidligere førstelektor i ballett og programansvarlig for Bachelorutdanningen i klassisk ballett ved KHiO. Jobber i kultursektoren i Lørenskog kommune.toinik@outlook.com



Larsen, Wenche. Faglitterær forfatter og kritiker. Dr.art i litteraturvitenskap med avhandlingen Dramatiske forvandlinger. Bildet som teatralt virkemiddel i Cecilie Løveids skuespill Balansedame. Fødsel er musikk og Barock Friise eller Kjærligheten er en større labyrint. Har skrevet om norsk og nordisk dramatikk og samtidsteater i en rekke norske og internasjonale publikasjoner, og har undervist ved universitet i Oslo, Bergen og Brno i nordisk litteratur og dramatikk og estetikk, kunst og analyse. Er tilknyttet det nordiske prosjektet A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries. Spesialfelt: Kropp, kjønn og estetikk. wenchela@online.no



Lauvstad, Mariken. Opprinnelig utdannet performanceskuespiller fra School of Stage Arts (DK). Hun har de siste årene arbeidet primært med teaterinstruksjon, som underviser og teaterskribent. Mariken har PPU Teater fra KHIO i Oslo og tar i disse dager en MA i Internasjonal Dramaturgi, en double-badged grad fra Universitetet i Cape Town i samarbeid med universitetet i Amsterdam. 



Leinslie, Elisabeth Borud. Teaterviter og skribent. Hun er seniorrådgiver i Danse- og teatersentrum, hvor hun leder arbeidet med Sceneweb – nasjonalt scenekunstarkiv. elisabeth@pahn.no



Lervik, Martin. Dansekunstner og (snart) antropolog. Utdannet fra Khio, moderne og samtidsdans og ICI-CCN (ex.e.r.ce) ved Paul Valéry University, Montpellier. Snart ferdig med en BA i Tverrfaglig kjønnsstudier med fordypning i sosialantropologi ved UiO. Skal begynne på master i antropologi til høsten. Forsker på skeiv verdensskapende praksiser, clubbing, rusbruk og mannlig homoseksualitet. utilstrekkelig@gmail.com 



Lid, Tore Vagn. Regissør/Forfatter/Komponist. Kunstnerisk leder for Transiteatret-Bergen. Professor i regi ved Khio/Teaterhøgskolen i Oslo. Leder for det tre-årige prosjektprogrammet: “Kunnskaper og ferdigheter for et postdramatisk teater”. Doktorgrad fra Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen. Har skrevet/regissert en rekke forestillinger i inn og utland, blant dem Almenrausch - En Radiohøring, Elephant Stories, KIll them all! og Vår Ære/Vår Makt. Har også publisert artikler, essays og bøker om dramaturgi, regi og estetikk med særlig fokus på musikkens plass i teatret og teatrets plass i musikken. Første norske regissør tatt ut til Salzburger Festspiele (2008). Kritikerprisen for Kill them all! ( 2013). Heddapriser for Mann= Mann (2008), Almenrausch (2009), og Vår Ære/Vår Makt (2016). Ibsenprisen for Vår Ære/Vår Makt. torevagn@gmail.com



Lindberg, Elin. Teater- og litteraturkritiker siden 2007, redaktør for Ånd i hanske – tidsskrift for figurteater, lektor, mastergrad i litteraturvitenskap med masteroppgave om Solaris korrigert av Øyvind Rimbereid, mange års fartstid fra scenekunstfeltet som skuespiller. elin.lindberg@getmail.no



Lysell, Roland. Professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och teaterkritiker (tidigare i entré och Upsala Nya Tidning, numera frilans). Skrifter (urval): Erik Lindegrens imaginära universum (diss.), Stockholm 1983, Erik Johan Stagnelius – Det absoluta begäret och själens historia, Stockholm/Stehag 1993, Ibsens kvinnor - tolkade av scenens kvinnor: skådespelare och regissörer i möte med Ibsens kvinnoroller / redaktör: Roland Lysell, Lund 2011 (red o. bidrag), Strindberg on international stages / Strindberg in translation / edited by Roland Lysell, Cambridge 2014 (red. o. bidrag). rolandlysell/oberon-teater. Roland.lysell@littvet.su.se



Løvland, Maja. cand philol teatervitenskap, med spesialfelt — humor. Lektor Hartvig Nissen vgs. Frilans anmelder og skribent. Frilans prosjektleder event. majalovl@online.no



Löwenborg, Svante Aulis. Regissør, produsent, dramaturg, oversetter, kulturskribent og kritiker. Har ledet Cinnober Teater, Gøteborg gjennom 20 år, 1996-2017. Spesialitet ny dramatikk og musikkteater. Bosatt på Nesodden. salowenborg@gmail.com


Foto: Paul S. Amundsen

Madsen, Ole Jacob. Utdannet psykolog og filosof og til daglig ansatt som førsteamanuensis i kultur- og samfunnspsykologi ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Han har tidligere skrevet bøkene Den terapeutiske kultur og «Det er innover vi må gå» (begge Universitetsforlaget, 2017 og 2014). Epost: o.j.madsen@psykologi.uio.no



Mathiesen, Finn Wilhelm. Cand.Mag. UiO/HiO (teater/litteraturvitenskap, drama- og teaterkommunikasjon). Frilansjournalist, oversetter og dramalærer.finnwil@gmail.com



Matvienko, Kristina. Født i Lattvia, har studert journalistikk, senere teater-journalistikk ved Teaterakademiet i St. Petersburg (uteksaminert i 2001). Arbeider i Moskva. Har vært redaktør for teaterseksjonen av Time Out i Moskva.Tidligere festivalsjef for festivalen Nye stykker (2004-2007), og kurator samme sted siden 2009. Tidligere medlem av juryen i Gullmasken. Arbeider som kurator ved Stanislavskij Electro Theater. 



Melberg, Enel. Författare, översättare och skribent, numera bosatt i Sverige. Har i Norge bland annat gett ut romaner som Herr Brecht og hans kvinner och I tid og evighet, en operaroman. Har skrivit teateranmälan i Norsk Shakespearetidsskrift under många år. www.melberg.info enel.melberg@gmail.com



Melby, Grethe (f. 1972) har skrevet om kunst og teater i flere tidsskrift, og skrev første gang for Shakespearetidskriftet i 2006. Siden 2018 har hun vært sceneanmelder i Bergens Tidene. Grethe Melby har hovedfag i medievitenskap, og har studert administrasjon og organisasjonsvitenskap, litteraturvitenskap, nordisk og historie. Hun kom til Bergen høsten 1994 for å gå på skrivekunstakademiet, og har fått oppført to mindre teaterstykker tidlig på 2000-tallet. Hun har jobbet frilans som teaterprodusent. I tillegg til å ha skrevet for blant annet BT, har hun skrevet for Kunstkritikk no, Billedkunst og Scenekunst.no. I 2007 begynte hun som lektor i mediefag i videregående og har i de senere årene jobbet som fellesfagslærer ved Årstad videregående skole med elever på industrifag, bilmekaniker, helsefagarbeid og studiespesialiserende. Fra første september 2022 jobber hun som stipendiat på Teatervitenskap ved Universitetet i Bergen.



Moi, Ruben. Førsteamanuensis i engelsk og irsk litteratur og kultur ved UiT Norges arktiske universitet. Han publiserer jevnlig på både engelsk og norsk om samtids-litteratur og drama. Hans siste bok var The Crossings of Art in Ireland (2014) og The Language of Paul Muldoon’s Poetry kommer ut i 2018. Han har flere akademiske verv og var styreleder I Ordkalotten Tromsø internasjonale litteraturfestival frem til 2017. Ruben.moi@uit.no



Maagerø, Lars Harald. Doktorgradsstudent i teater ved University of Kent i Canterbury, England. Skriver om kanoniske dramatiske tekster (av for eksempel Shakespeare, Ibsen og Strindberg) i moderne regiteater. Fra før har han en bachelorgrad i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og McGill University i Montreal, Canada og en mastergrad i Shakespeare Studies fra King’s College London. Er også utdannet i regi ved LAMDA (London Academy of Music and Dramatic Arts), og han jobber jevnlig som regissør. lars.harald.maagero@gmail.com

Myrbråten, Charlotte. Utdannet teaterviter, teaterkritiker i BT og Klassekampen. Programansvarlig på Bergen Offentlige Bibliotek.



Nunes, Deise Faria(BR/NO, 1974) er Utdannet teaterviter fra UiO, og har en særinteresse for performance. Hun er for tiden PhD-stipendiat i programmet Teater i kontekst ved Universitetet i Agder. Nunes har jobbet som både performer, dramaturg, kreativ produsent, prosjektleder og frilans skribent, bl.a. for ACTS laboratory for performance practices, Nordic Black Theatre, Office for Contemporary Art - OCA, Oslobiennalen og Black Box teater. Hun er i perioden 2020-2021 leder av Faglig utvalg for teater ved Norsk kulturråd, og sakkyndig for scenekunst ved Nordisk Kulturfond. Nunes etablerte i 2017 kompaniet Golden Mirrors Arts Norway, med fokus på produksjon og formidling av arbeider av Svarte kvinner innen kunst og kultur. deise.f.nunes@uio.no

Nøttseter, Lisa. Utdannet dansekunstner fra Skolen for Samtidsdans (nå Høyskolen for dansekunst) i Oslo, og har en bachelor i filosofisk estetikk fra Universitetet i Bergen. Hun har i flere år virket som skaper, utøver, produsent og kritiker av scenekunst, og er til daglig nestleder ved Bergen Dansesenter. lisa@nottseter.no



Oberender, Thomas. Forfatter og kurator. Kunstnerisk og administrerende sjef ved Berliner Festspiele/ Gropius Bau, 2012-2021. Initierte multi-formatet «Immersion» i 2016 og «The New Infinity» i 2017. Har i kuratorteams designet temporærer utstillinger som «Limits of Knowing», «Welt ohne Aussen» og «Down to Eart» på Gropius Bau og «The Sun Machine is Coming Down» på Berlin ICC i 2021. Tidligere festspillsjef ved Salzburg Festspiele og med i Schauspielhaus Zürichs lederduo. Har publisert skuespill, anmeldelser og essays om kunstnere og politiske og estetiske transformasjonsprosesser. Siste utgivelser: Down to Eart, Spector Books 2021, Hybridtheater, Theater der Zeit 2022, og Changes, Theater der Zeit, engelsk utgave 2022.



Pettersen, Anette Therese. Master i teatervitenskap (UiO), redaktør og kurator. Teaterkritiker i Morgenbladet, Fædrelandsvennen og for Scenekunst.no. anepettersen@gmail.com



Poppy, Edy. Forfatter, dramatiker og del av performanceduoen Blaue & Poppy. Hun debuterte med boka Anatomi. Monotoni.som hun vant Gyldendalprisen for. Romanen er oversatt til fem språk, inkludert amerikansk. Har skrevet for radioteatret, opera, scenen, og for en rekke tidsskrift, f.eks. Vinduet, Scenekunst, Bokvennen, Kunsthåndverk, Kunstm.fl. For tiden utvikler Blaue & Poppy en performanceserie kalt: Det personlige møtet med verdenspolitikkenhttps://eng.gyldendal.no/Gyldendal/Authors/Poppy-Edy (edy_poppy@yahoo.no)



Raddatz, Frank. Publisist, Dramaturg ved diverse teatre. Har samarbeidet med Heiner Müller, Dimiter Gotscheff, Theodoros Terzopoulos, Einar Schleef und Tadashi Suzuki. Kunstnerisk leder av den internasjonale organisasjonen Mania Thebaia (Düsseldorf/Epidaurus) 2002 und Promethiade Athen, Essen, Istanbul, i 2010. Redaksjonsmedlem i Theater der Zeit fra 2007 til 2014, nå Lettre International, Berlin. Underviser ved forskjellige universitet. Tallrike utgivelser, senest: Republik Castorf, Alexanderverlag Berlin 2017. Aktuell som dramaturg på Berliner Ensemble for Frank Castorfs Galilei Galileo – Das Theater und die Pest (2018/19). 



Remlov, Tom. Utdannet skuespiller og dramaturg i Norge og England og har vært teatersjef for både DNS og Riksteatret, filmprodusent og direktør for Norsk Film AS og adm dir for DNO&B. I flere faser av sin karriere har han også virket som kritiker, både i dagspressen, NRK og Norsk Shakespearetidsskriftremlov@me.com



Ribe, Ole-Petter. Kunststudent på Kunsthøgskolen i Oslo og Høgskolen i Volda. Tidligere anmelder på teaterungdom.no. olepetter.robe@gmail.com



Roar, Per. Dansekunstner. I sitt virke kobler han koreografi med et samfunnsengasjement ved å kombinere en kontekstuell og etnografisk forståelse med en koreo-somatisk tilnærming til dans. Utdannelse: Doctor of Arts med prosjektet Docudancing Griefscapes  (2015), Kunstuniversitetet i Helsinki; Master i Performance Studies (1999), New York University; treårig koreografi-studium (1991), Statens Balletthøgskole; samt Cand.mag. i samfunnsvitenskap og historie (1985), UiO.  Vist forestillinger, publisert artikler, og arbeidet med kunstnerisk forskning nasjonalt og internasjonalt. Fra 2017 professor i koreografi og ansvarlig for Masterprogrammet i koreografi v. KHIO. perroar@me.com



Røed, Kjetil. Kunst- og litteraturanmelder i Vårt Land og har tidligere vært kritiker i bl.a. Morgenbladet, Aftenposten og Klassekampen. Redaktør i Billedkunst. Hans siste utgivelser er Kunsten og livet: en bruksanvisning(Flamme Forlag, 2019) og Working through the past(SKIRA Editore, 2019). For tiden jobber han med en ny bok om alderdom, død og kunst. kjetilstankeboks@gmail.com



Sandal, Tomine. Master i nordisk litteratur fra Universitetet i Oslo. Fast teaterkritiker for Klassekampen og litteraturkritiker for tidsskriftet Fetttomine.sandal@gmail.com



Schultz, Laura Luise. Lektor i Teater- og Performancestudier, Københavns Universitet. Forsker og underviser i avantgarde- og samtidsteater, samt teater- og performanceteori. Oversætter og dramaturg. Medlem af Den Danske Scenekunstskoles udvalg for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed. laura@hum.ku.dk



Sellar, Tom. Forfatter, dramaturg og kurator, bosatt i Brooklyn, New York. Redaktør for tidsskriftet Theatre, utg.: Yale university. Tidligere hovedanmelder i Village Voice. Kommentator i Norsk Shakespearetidsskrift


Foto: GT Nergaard

Seltun, Kristian. Cand. Philol. Universitetet i Bergen 1997. Kunstnerisk leder Teaterhuset Avant Garden 1998-2000. Dramaturg Trøndelag Teater 2001. Teatersjef Black Box Teater 2001-2009. Teatersjef Trøndelag Teater 2010 -. Kristian.Seltun@trondelag-teater.no


Foto: Kristine Jakobsen

Skjelbred, Ole Johan. Utdannet skuespiller fra Statens Teaterhøgskole/Khio. Jobber også som oversetter, regissør, dramaturg. Tilknyttet Nationaltheatret og Dramatikkens hus. oleskjelbred@hotmail.com



Skøyen, Kjetil. Teaterregissør, billedkunstner, performer, kurator, startet Passage Nord Project i 1985, har hatt regi og scenografi oppdrag på Det Norske Teatret, Nationaltheatret, Rogland Teater, Kaleidoskop og Opera Nord-København, No Teatret-Kyoto, er innkjøpt av Nasjonalmuseet for Kunst, innehar Statens Garanti Inntekt for Kunstnere…har hatt utstillinger på bl.a. Kunstnernes Hus, Museet for Samtidskunst, Museum Moderner Kunst-Wien, ICA-London, Malmø Konsthall, Charlottenborg Kunsthal-København, Living Art Musuem-Reykjavik, Stenersen Museet.  



Slaatta, Tore. Dr. polit, professor, forsker og faglitterær forfatter innen medievitenskap, kulturpolitikk, kunst- og litteratursosiologi. Han ledet forskningsprosjektet Kunst! Makt! ved Universitetet i Oslo (2012-2016), var ansvarlig for medieforskningen i Makt- og demokratiutredningen (1998-2003) og har de siste årene arbeidet med et prosjekt for Fritt Ord om kunst og ytringsfrihet. Han er daglig leder i TSL Analytics og tilknyttet Oslo Storbyuniversitet (OsloMet) og University of Glasgow. Av senere publikasjoner kan nevnes Iverksettelse. Fire studier av kunst, autonomi og makt (Universitetsforlaget 2018) og Litteraturpolitikkens verktøykasse (Pax Forlag, med Helge Rønning). 



Solli, Magdalene. Danser og skribent basert i Oslo. Driver scenekunstkollektivet Montebøllo (Oslo) sammen med Rina Rosenqvist. Har studert dans og pedagogikk ved Kunsthøgskolen i Oslo, Universitetet i Stavanger, Academy of Performing Arts Bratislava og Spin Off - Forstudium i dans (2019-12). magdalenesolli@gmail.com



Sortland, Venke Marie. Skapende og utøvende dansekunstner og skribent med base i Oslo. Hun har sin kunstneriske utdannelse fra Skolen for Samtidsdans, og har studert pedagogikk og estetikk ved UIO. Venke har vært utøver for koreografer som blant annet norske Ingri Fiksdal og tyske Jana Umüssig. Hun har også gjort flere egne prosjekter blant annet med Landing og Bøler Samvirkelag. Hun jobber som programprodusent for barn og unge på Munchmuseet. Venke er også redaksjonsmedlem for antologien KOREOGRAFI og fagkonsulent for dans for Norsk Shakespearetidsskrift. venkes@gmail.com



Sterud, Marte Reithaug (1985, Hamar). Utdannet med BA i moderne/samtidsdans fra KhiO (2008), ett års påbygning ved Høyskolen for Dansekunst (2010) og MA i Gender Studies fra Senter for tverrfaglig kjønnsforskning/UiO (2021). Hun jobber som danser, koreograf og skribent med base i Oslo. Hun arrangerte samtalerekken Skeiv dansekunst under Oslo Pride i 2018 sammen med Ann-Christin Kongsness og er aktuell med det flerårige scenekunstprosjektet Butch Tribute - en hyllest til skeiv, kvinnelig maskulinitet, også med Kongsness. Marte har skrevet dansekritikker for Norsk Shakespearetidsskrift siden 2019.



Styve Holte, Solveig. Avsluttet i 2015 en MA i koreografi og startet 1. oktober 2019 en Phd ved Kunsthøgskolen i Oslo. Holte skaper og utøver dans og koreografi gjennom forestillinger, tekster og performative utstillingsarbeid. Nylige arbeider som Lightness: Fleire (2017) soloen ÆØÅ ABOUT(2018) av Ann-Christin Kongsness og Flakkande røynd (2019) er alle kunstneriske arbeid som undersøker alle ulike tilnærminger til delte arbeidsstrukturer og arkiv. Høsten 2020 har ho premiere på produksjonen HORDEi samarbeid med Ingri Fiksdal. Medredaktør for den nordiske antologien KOREOGRAFI gitt ut i 2016 og 2018, med ny utgave planlagt for 2020. Fra 2016-18 formidlingskonsulent ved Dansens Hus Oslo, der ho også har sittet i Kunstnerisk Råd. solveigholte@gmail.com



Tronsmo, Goro. Scene- og billedkunstner. Som kritiker arbeider hun med analyse av scenekunstverket i relasjon til strukturelle og kontekstuelle rammer, og med en skriveform der alter-egoer fører pennen. Hun vant prisen for årets kritikk 2018 med teksten “En skuespillers boltreplass” (Norsk Shakespearetidsskrift, nr 1 2018). Som kunstner arbeider hun med å ekstrahere og iscenesette institusjonelle strukturer, bl.a. med durasjonelle storskala-arkitektoniske installasjoner. gorotronsmo@googlemail.com



Ragnhild Tronstad er teaterviter med magistergrad i teatervitenskap og doktorgrad i medieestetikk fra Universitetet i Oslo og Bergen. Til daglig jobber hun som fagansvarlig for scenekunst i Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge. ragnhild.tronstad@gmail.com



Ulfeng, Gry. Kurator, dramaturg og produsent. Hun har undervist i nye dramaturgier på NTNU, var scenekunstkonsulent i Vest-Agder, og driver i dag selskap som gjør dramaturgi/produksjon. Tidligere samarbeid har bla. vært med Morten Traavik og Trond Reinholdtsen. I dag er selskapet knyttet til scenekunstnerne Hege Haagenrud, Amund Sjøli Sveen, Lisa Lie, Impure Company og Karen Nikgol.


Foto: Oliver Borchert

Voigt, Ina. Doktorgrad i litteraturvitenskap med en avhandling om Samuel Beckett og Jon Fosse. Skribent og oversetter. Pressetalskvinne for Festspiele Mecklenburg-Vorpommern. inavoigt@yahoo.no



Walder, Willy. Cand.mag, UiO. Tidligere arbeidet som kinomaskinist, baker, lærer, o.l. Dramatiker bosatt i Trondheim. Har vært dramaturg for improvisajonsgruppen DVELL, kursholder i dramatikk, er frilansanmelder og medlem av Heddajuryen. willy@walder.no



Øglænd, Susanne. Freelance regissør for musikkteater og opera siden 2006. Fokus på urfemføringer av nye operaverk som f.eks. ADAM & EVE (Cecile Ore, Festspillene i Bergen) og utvikling av eksperimentelt musikkteater bl.a. med gruppa KRAKK NOIR (Susanne Øglænd/Øyvind Berg/Rolf Erik Nystrøm) ved Black Box teater i Oslo. Siden 2013 samarbeid med Operahøgskolen Oslo. Hovedfag i musikkvitenskap fra universitetet i Berlin og kontinuerlig arbeid som skribent om opera for det tyske magasinet VAN Magazin für klassische Musik, pendler mellom Berlin og Oslo. susanneogland@gmx.de



Øren, Jonas. Dansekunstnar og skribent som virkar skapande og utøvande. Han har BA i klassisk ballett (2009–2012) og MA Dans frå Kunsthøgskolen i Oslo (2017–2019), og har også studert ved Conservatoire National Superieur Music et la Danse i Lyon og Ballettskolen ved Den Norske Opera og Ballett. Hans avsluttande MA-prosjekt var ein serie av fire sjølvstendige prosjekt skapt med koreografane Thomas Talawa Prestø, Solveig Styve Holte og dansekunstnarar Martin Deuchez og Mathias Stoltenberg. Øren vart tildelt prisen Shooting Star ved RIFF R.E.D. International Film Festival (2015) Eigne arbeid er presentert m.a ved Centre Pompidou i Paris (2015), Norsk Reiselivs Museum (2016), og i spelefilmane En dag i Juliog Rett Vest
produsert og regissert av Henrik Dahlsbakken. jonas@jonasoren.com