Små och stora berättelser
I sin senaste föreställning visar Kim Hiorthøy och Gunilla Heilborn hur det till synes banala kan rymma stora ögonblick
ESSAY
Seks korte historier om å være utøver og hva vi (ikke) eier
Seks korte historier om å være utøver og hva vi (ikke) eier
I løpet av det siste året har det pågått en opphisset diskusjon om plagiat, opphavsrett og eierskap i det norske scenekunstmiljøet. I debattene kolliderer ofte kunstneriske og juridiske perspektiver på opphavsrett. Ilse Ghekiere satte seg fore å utforske utøverens rolle ved å løfte frem perspektivene til andre utøvere, og bruke innsiktene deres som ledetråd gjennom denne labyrinten.
ESSAY
Six short stories on being a performer and what we (don't) own
Six short stories on being a performer and what we (don't) own
Over the past year, heated discussions about plagiarism, copyright, and ownership have taken center stage in Norwegian stage arts. In these debates, artistic and legal perspectives on authorship often clash. Ilse Ghekiere set out to explore the performer’s role in this context by highlighting the perspectives of other performers, allowing their insights to guide us through this labyrinth.
DIKT
teater teater teater
teater teater teater
Vi trykker et dikt, en rant, hva du vil kalle det, fra forestillingen «Kunsten å møtes» (2024) av Ivar Furre Aam (tekst) og Lasse Jacoby Steina Lilleng ved Kunsthøgskolen i Oslo.
NY UTGAVE
Ny utgave - gi bort i julegave
Ny utgave - gi bort i julegave
Norsk Shakespearetidsskrift ble kåret til Årets tidsskrift i mai 2024. Nå er nummer 4 2024 i handelen. Benytt anledningen til å tegne et gaveabonnement, via post@shakespearetidsskrift.no, og få siste utgave tilsendt før nyttår. Abonnementet gjelder tre numre på papir (inkl. et dobbeltnummer) og fri tilgang til nettstedet, med arkivstoff tilbake til 1998 og daglige anmeldelser året rundt. For fullstendig innholdsfortegnelse over nummer 4 2024, klikk på coveret til høyre på siden. God jul!
KOMMENTAR
Skandale?
Skandale?
(Berlin): Florentina Holzingers «Sancta» er en elegant, sexy form for punk. På Volksbühne i Berlin ble gjestespillet ble møtt av demonstranter, men skandalen ligger i det faktum at verden utenfor lar seg ryste, skriver regissør Angelina Stojčevska.
PRESSEMELDING
Maria Drangeid og Lea Fedida Claussen er valgt ut til Regiløftet ved Trøndelag Teater
Maria Drangeid og Lea Fedida Claussen er valgt ut til Regiløftet ved Trøndelag Teater
Trøndelag Teater er glade for å kunngjøre at to regissører er valgt ut til talentprogrammet Regiløftet. Regiløftet er et samarbeid mellom Talent Norge, SpareBank 1 SMN og Trøndelag Teater og er en del av Trøndelag Teaters satsing på kunstnerskapsutvikling.
ANMELDELSE
Omstöpta Norénscener tolkas som grotesk fars
Omstöpta Norénscener tolkas som grotesk fars
(Stockholm): Regissören och konstnären Markus Öhrn har i ett skinande vitt sceniskt rum bjudit publiken på en grotesk fars bestående av fem citat från fyra Norénpjäser. Kavalkaden avbryts mellan scenerna av en fallande litet sliten röd ridå.
PRESSEMELDING
Ny direktør i Davvi
Ny direktør i Davvi
Jens Smith Wergeland er ansatt som ny direktør i Davvi – Senter for scenekunst.
ANMELDELSE
Stormen: En romodyssé
Stormen: En romodyssé
(London): Jamie Lloyds Shakespeare-oppsetning føles utelukkende som en unnskyldning for å plassere sci-fi-dronningen Sigourney Weaver i stadig nye, intergalaktiske tablåer.
PRESSEMELDING
Kloden teater får byggestøtte fra stat og kommune
Kloden teater får byggestøtte fra stat og kommune
Mens Nationaltheatrets framtid diskuteres heftig og kulturtilbudet i Oslo er truet av innsparinger, vokser det fram et annerledes teatertilbud på Oslo øst. Byrådets nylig fremlagte budsjettforslag tildelte Kloden teater 15 millioner kroner i investeringstilskudd, forutsatt at staten bidro med tilsvarende eller mer. Nå er det klart at SV og regjeringspartiene sikrer investeringen med 57,8 millioner over ordningen Nasjonale kulturbygg. Kloden teaters permanente teaterhus, nederst i Groruddalen, er dermed klar for å realiseres.
KRONIKK
Suzanne Osten er død. Lenge leve det ostenske teater!
Suzanne Osten er død. Lenge leve det ostenske teater!
Suzanne Osten døde den 29. oktober. Hun etterlater seg et beredskapsteater som skal styrke barns livsmestring i de voksnes verden, skriver Wenche Larsen i denne kronikken.
DEBATT
TAKK FOR MEG, OSLO HØYRE
TAKK FOR MEG, OSLO HØYRE
Nå sitter Høyre i posisjon med muligheter for å iverksette de riktige beslutningene gjennom et tydeligere samfunnsoppdrag og rammebetingelser som står i forhold til det. Den muligheten benytter de til å rasere ikke bare Oslo Nye Teater, men også sitt egen posisjon som kulturparti, skriver Geir Kvarme, skuespiller og tidligere bystyrerepresentant for Høyre (2015-2019).
NYHETER
Flertall i Oslo bystyre for de dramatiske kuttene for Oslo Nye Teater
Flertall i Oslo bystyre for de dramatiske kuttene for Oslo Nye Teater
Byrådet i Oslo fikk onsdag kveld flertall for å kutte nesten halvparten av budsjettet til Oslo Nye Teater. Norges tredje største institusjonsteater blir dermed sterkt rammet. Forslaget fra byrådet om at 25 millioner til omstilling skal være et lån, ble også vedtatt i bystyret. Teatret får med dette lånet nok et problem å hanskes med.