

Teater er filosofi i praksis
«Meg nær» viser at Arne Lygre har beveget seg nærmere og nærmere eksistensens grunnvilkår.
Rommet er bart. Det er bygget opp noen plattformer av tre. De fire skuespillerne er kledd som om de bar sine egne hverdagsklær. Vi kan være hvor som helst, når som helst.
ANMELDELSE
Klubb Hjem
Klubb Hjem
I «Spiti: The House of Us» er den tematiske innrammingen nesten en distraksjon. Forestillingens styrke ligger i hva karismatiske utøvere klarer å gjøre med bevegelse.
ANMELDELSE
Urovekkande Gesamtkunstwerk
Urovekkande Gesamtkunstwerk
(Bergen): «1984?» av Tore Vagn Lid på Den Nationale Scene er eit spanande, urovekkande og skrekkeleg Gesamtkunstwerk. Overvakinga sitt vesen er utgangspunktet for eit kritisk blikk på vårt eige samfunn sine fridomsinnskrenkingar og overvakingar. Men kunne stykket sin kritikk gått hardare ut mot dei som faktisk sit med makta?
ANMELDELSE
Zektliv (og død)
Zektliv (og død)
Harselas over livet i Zekta, der tungetale er en statusmarkør og kristenkarismatikeren fritt manipulerer sine villige undersåtter som tørster etter å motta Den Hellige Ånd.
ANMELDELSE
«Måsen» – lett ribbet Tsjekhov
«Måsen» – lett ribbet Tsjekhov
(Tromsø): Den tekstlige adaptasjonen ligger tett på Tsjekhov, og oppsetningen har – for nå å relatere den til den pågående norske teaterkrise-debatten – ingen iøynefallende «påfunn», verken postdramatiske eller andre. Men der ligger også etter mitt syn problemet med den. Ikke i mangelen på iøynefallende «påfunn», vel å merke, men i lojaliteten til klassikerteksten kombinert med en bestrebelse på å tydeliggjøre visse sider av den, på bekostning av andre.
ANMELDELSE
Alderdom mellom drøm og død
Alderdom mellom drøm og død
Det er modig å lage opera om demens og alderdommens saktegående reise mot døden. Og det er desto lykkeligere når det faktisk blir ganske bra, skriver Lars Elton om «Fram» av Synne Skouen.
ANMELDELSE
Håndtakets vold?
Håndtakets vold?
(Tromsø): I et kammerspill om forholdet mellom to unge mennesker reflekterer Juho-Sire (Siri Broch Johansen) rundt forskjellige typer ubehag som alle har samme omdreiningspunkt, nemlig hvorfor kollektive traumer er vanskelige å forstå for de som ikke opplever dem på kroppen?
ANMELDELSE
Europeana – att ta död på en text
Europeana – att ta död på en text
(Stockholm): Dramaten inleder höstsäsongen med teaterchefen Mattias Anderssons egen tolkning av Patrik Ouředníks essäroman «Europeana» med tre veteraner och en i övrigt ung ensemble.
BERGMANFESTIVALEN
Angélica Liddell og Isabelle Huppert til Stockholm
Angélica Liddell og Isabelle Huppert til Stockholm
Den internasjonale Bergmanfestivalen er spredt gjennom hele høstsesongen 2023, og presenterer ifølge programmet «det ypperste innenfor internasjonal scenekunst.» Les våre anmeldelser av gjestespillene med Angélica Lidell, Jaha Koo og Robert Wilson/ Isabelle Huppert her:
ANMELDELSE
Heftige hovedroller
Heftige hovedroller
(Bergen): Det tegnes fantastiske sceniske portretter av Mozart og hans kritiker Salieri.
Likevel kunne «Amadeus» med noen grep blitt enda bedre.
ANMELDELSE
A TRUE STORY – seismiske bevegelser som utvider hjerterommet
A TRUE STORY – seismiske bevegelser som utvider hjerterommet
Fylt av varme og empati: I møte med transpersoners livsreiser og -erfaringer knyttet til barndom og familieforhold settes vi i bevegelse, blir berørt og delaktig, for ingen transperson kan gjøre overgangen alene.
ANMELDELSE
Byggmeister angst og avmakt
Byggmeister angst og avmakt
Med «Byggmeister Solness» vender Vinge/Müller tilbake til gamle teaterkunster, men stiller samtidig ubehagelige spørsmål. Hvilket handlingsrom har kunsten i dagens samfunn, og hvem setter premissene – og dermed begrensningene – for den?
ANMELDELSE
Kunstnerisk seier for Kilden
Kunstnerisk seier for Kilden
(Kristiansand): «Amadeus» er en forestilling hvor alt klaffer. Simpelthen en kunstnerisk bragd.
PRESSEMELDING
Operaen må kutte kostnader
Operaen må kutte kostnader
Den Norske Opera & Ballett må redusere sine årlige utgifter med 40 millioner. 25 årsverk er foreslått nedbemannet. Alle ansatte tilbys å søke frivillige sluttpakker.
FESTIVAL
Fringe sitt ansikt
Fringe sitt ansikt
Berättelser ur krigets verklighet i Ukraina, mimisk underhållning från Storbrittannien och en nyskriven ungdomspjäs där gränsen mellan fantasivärld och verklighet är upphävd, var några av scenkonstinslagen på årets Oslo Fringe. «Veien sitt ansikt» blev av publiken söndag kväll korad till årets Fringeföreställning.