

Från kulissens baksida
(Stockholm): Den återhållna erotiken hos Tennessee Williams gestalter transformeras till rått utspel och samtida vulgaritet när Stefan Larsson iscensätter Linje Lusta. Enstaka frön från Volksbühne har spritts till Dramaten.
Där kommer Blanche DuBois med sin resväska i gången mellan kulisserna. Har hon kommit rätt med spårvagnen – till De elyseiska fälten?
ANMELDELSE
Drifter og distanse
Drifter og distanse
(Trondheim): Hvem kan vi bli når vi blir drevet til det ytterste? Hvordan rasjonaliserer vi det etterpå? Moral ifølge Medea på Trøndelag Teater har blitt en både fremmedgjort og nær fortelling om den mytologiske barnemordersken.
NYHET
Erik Ulfsby avsluttar åremålet eit år før det tredje åremålet går ut
Erik Ulfsby avsluttar åremålet eit år før det tredje åremålet går ut
Etter 14 utrulege år er tida kome for å sleppe nye krefter til i teatersjefstolen på Det Norske Teatret. Erik Ulfsby har sidan han tok over teatersjefsstillinga flytta episenteret i norsk teater. No er han klar til å gi stafettpinnen vidare.
ANMELDELSE
Gullrekka på 50-minutter
Gullrekka på 50-minutter
Løst basert på diverse filmsjangre, har koronakullet fra Nord universitet kokt sammen et gullrekke-hav av ideér, referanser og timing i «Stillhetens hotell» på Kloden teater. Det ligner en dramaserie hvor utallige manusforfattere har mesket seg uhemmet i virkemidler. Det gjør at gutta på Kloden til tider glemmer sitt eget motto: «Stillhet er styrke».
ANMELDELSE
Mørk humor, lun framsyning
Mørk humor, lun framsyning
«Sluttspel» på Det Norske Teatret, i Bjørn Sundquists regi, viser at så lenge det finst menneske, går ikkje Beckett ut på dato. Oppsetjinga kjem til å bli bra når ho har fått sett seg, på premieren verka ho ikkje heilt ferdig.
ANMELDELSE
Offerets pris, i sort og hvitt - og rødt: Det angår oss alle
Offerets pris, i sort og hvitt - og rødt: Det angår oss alle
I danseforestillingen «Sacrifice While Lost in Salted Earth» møter vi ni utøvere, inkludert den eminente musikeren Arash Moradi på Tanbur, et strengeinstrument fra Midtøsten. Alle har iransk bakgrunn og forestillingen er produsert av impure company ved den iransk-fødte, norske koreografen Hooman Sharifi. Med undertittelen «kollektiv ofring, et dødsritual» vekker forestillingen til live bilder, minner og historier som tar oss inn i et kaleidoskop av assosiasjoner og følelser. Forestillingen gir kjøtt og blod til kampen som våre iranske søstre og deres støttespillere står i.
ANMELDELSE
Rasende kjærlighet
Rasende kjærlighet
I Riksteaterets oppsetning av «Stormfulle høyder» leverer skuespillerne livets mest intense følelser fra start til slutt. Dette fører dessverre til at de store tragediene i stykkets handling ikke gjør et spesielt sterkt inntrykk.
INTERVJU
Kollektiv ofring; Intervju med Hooman Sharifi
Kollektiv ofring; Intervju med Hooman Sharifi
«Det iranske regimet har ikke bare stjålet dansen fra folket sitt, men de har også stjålet det iranske uttrykket fra dansekunsten», sier Hooman Sharifi, kunstnerisk leder av Impure Company, som denne helgen viser forestillingen «Sacrifice While Lost in Salted Earth» på Dansens hus i Oslo. I dette intervjuet forteller Sharifi om hvordan det har vært å jobbe med en utøvergruppe der han selv mistet eneretten på det iranske, og hva han tenker om situasjonen som utfolder seg i Iran i dag.
ANMELDELSE
Meningsfull kreativ dugnad
Meningsfull kreativ dugnad
Nasjonalballettens RAW er en forestilling initiert av danserne selv, skapt på dugnad for å gi oppmerksomhet og penger til et veldedig formål og samtidig få hevet dansernes egen kompetanse. Vi får oppleve ti nyskapte og svært ulike koreografier. Det hele oser av skapervilje og utforskertrang. Noen prøver seg som koreografer for aller første gang og andre utforsker nye former og strukturer. Stor variasjon i stil og uttrykk, ypperlig danset av en stor gruppe dugnadsdansere fra Nasjonalballetten.
ANMELDELSE
Jordbær og konfetti
Jordbær og konfetti
I «Jordbærstedet» fortsetter Johannes Holmen Dahl og Nia Damerell å dyrke et sobert og minimalistisk visuelt formspråk, dessverre på bekostning av dramaturgisk og fortellerteknisk klarhet. Til tross for nydelige rolletolkninger lykkes ikke forestillingen i å ivareta hele den eksistensielle dybden i Bergmans drama.
ANMELDELSE
Billy the Kid rider igjen
Billy the Kid rider igjen
Når Jonas Corell Petersen setter opp Michael Ondaatjes «Billy the Kids samla verk» på Torshovteatret med en gjeng spreke skuespillere, blir det både lekent og muntert, men hvorfor blir det så monotont? Og hvorfor settes denne opp nå?
ANMELDELSE
Evighetskule og Bakvendtland
Evighetskule og Bakvendtland
En legendarisk tekst («Vaginamonologene») møter ny dramatikk («The Supreme Gentleman») i denne spenstige programmeringen av Ilene Sørbøe og Runar Hodne på Oslo Nye.
NYHETER
Høringsuttalelse fra Danse- og teatersentrum
Høringsuttalelse fra Danse- og teatersentrum
Ikke bare NTO (se under), men også Danse- og teatersentrum har levert sin høringuttalelse til Ytrinsfrihetskommisjonens rapport. Danse- og teatersentrum innvender at rapporten ikke reflekterer over «de skjøre strukturene i kunstsektoren: usikre finansieringsmuligheter, betydningen av sosiale nettverk for å lykkes og ikke minst manglende arbeidsrettslig vern.» Les uttalelsen her:
NYHETER
NTO om Ytringsfrihetskommisjonens rapport
NTO om Ytringsfrihetskommisjonens rapport
NTO har levert sin uttalelse til Ytringsfrihetskommisjonens rapport. NTO stiller seg i hovedsak positive til rapporten, men «(..) spørrende til kunnskapsgrunnlaget bak vurderingene av at det er et særskilt behov for å «øke bevisstheten innad i kunstsektoren om verdien av debatt, kritikk og meningsmangfold», og at det synes å være «utfordringer med lav takhøyde og svak uenighetskultur i enkelte deler av kunstlivet». Les uttalelsen her:
ANMELDELSE
Døden i Tønsberg domkirke
Døden i Tønsberg domkirke
(Tønsberg): Jesus dør og gjenoppstår. Og dør og gjenoppstår. Ikke bare én, men fire ganger. Det blir det drama av. Norsk urpremiere på Fredrik Brattbergs «Jesus oppstandelse og død» i Tønsberg domkirke.