Taylor Mac åpner Festspillene med amerikansk overflødighetshorn
Forestillingen presenterer en glitrende, subjektiv tolkning av amerikansk historie gjennom populærmusikk.
– Kjernen i A 24-Decade History of Popular Music dreier seg om å utvide vår forståelse av samfunnet, historien og menneskeligheten. For å hjelpe oss med det, tar vi motsetninger og jobber for å bringe dem tettere sammen. Hvem kunne forestilt seg at en queen fra New York City skulle synge sammen med Bergen Filharmoniske Orkester? Vi gleder oss til å høre og se hva som skjer, sier Taylor Mac.
Den amerikanske kunstneren er kjent for å skape verk fulle av skjønnhet og motstand på samme tid. Mac er sanger, komponist, dramatiker, skuespiller og generell teatermaker, og lager forestillinger som sprenger alle forsøk på kategorisering. Med praktfulle kostymer, særegne utgaver av klassiskere langt tilbake i den amerikanske sangboken og en stor scenepersonlighet som veksler mellom sjarm og brodd, har A 24-Decade History of Popular Music gjort stor suksess i ulike format.
Som en engangshappening i Brooklyn satte Mac opp hele forestillingen på 24 timer, sammenhengende. «En av de største opplevelsene i mitt liv. Jeg har sovet på det, og jeg er sikker», skrev The New York Times. Forestillingen var også en av finalistene til Pulitzer-prisen for drama i 2017 og vant Edward M. Kennedy-prisen for drama.
Amerikanske tilstander
Til åpningsforestillingen i Grieghallen onsdag 26. mai 2021 blir verket for første gang arrangert for symfoniorkester, i et bestillingsverk fra Festspillene i Bergen, og skal urfremføres av Bergen Filharmoniske Orkester. Forestillingen varer i rundt 2 timer, og inneholder nye arrangement av amerikanske klassikere fra borgerkrigsballader til 60-tallets protestmusikk. For å skape denne spesialutgaven av A 24-Decade History of Popular Music har Taylor Mac med seg den amerikanske komponisten og arrangøren Ted Hearne og dirigent Alan Pierson. Med på laget er også Taylor Macs mangeårige samarbeidspartnere, musikalsk leder Matt Ray og kostymedesigner Machine Dazzle.
Temaet for Festspillene i Bergen 2021 er «This is America?» og festspilldirektør Anders Beyer fryder seg over å kunne presentere en åpningsforestilling skapt og fremstilt av et levende amerikansk ikon.
– Taylor Macs arbeid er mettet med mening, reflektert og fullt av spørsmål om samfunnet generelt og den amerikanske tilværelsen spesielt. Under glitrende kostymer og slående scenebilder er dette en forestilling som kjemper mot konformitet, kategorisering og samfunnsdemoner, sier festspilldirektøren.
Tidligere er det annonsert at festspillkomponisten i 2021 er amerikanske Missy Mazzoli, og det øvrige programmet vil også preges av musikk og artister fra USA.
Å forberede festspill under en pandemi
Grunnet den pågående pandemien og smittevernrestriksjoner i rask endring, er det stor sannsynlighet for at også planene for Festspillene i Bergen 2021 vil bli påvirket. Festspillene vil følge helsemyndighetenes påbud og anbefalinger, og ønsker å skape trygge forhold og minst mulig ulempe for publikum. Derfor vil billettsalget først starte til våren.
Kunstnere verden over har store utfordringer for tiden. Festspillene ønsker å rette oppmerksomheten mot arbeidet kunstnerne gjør gjennom å lansere artister og forestillinger løpende, vel vitende om at det endelige festspillprogrammet kan se annerledes ut.
Fakta/Taylor Mac
- Bruker «judy» som pronomen om seg selv
- Dramatiker, skuespiller, singer-songwriter, performancekunstner, regissør og produsent basert i New York
- Har skrevet 17 verk for teater og vunnet en rekke utmerkelser, inkludert en MacArthur Fellow, en Tony-nominasjon og finalist-utnevnelse til Pulitzer-prisen
Pressemelding 24.09.2021