Uttalelse fra NSF og Det Norske Teatret

Uttalelse fra Norsk Skuespillerforbund og Det Norske Teatret til uravstemningen i NSF, 9. september.

Norsk Skuespillerforbund og Det Norske Teatret har i dag signert en ny særtariffavtale om midlertidige ansettelser. En ny bestemmelse er et krav om minimum varighet for midlertidige ansettelser. Avtaler skal nå vare i minst 4 måneder, eventuelt 3 måneder hvis skuespilleren selv ønsker det. Under visse klart definerte betingelser åpnes det i tillegg for at skuespillere som tidligere har hatt et ansettelsesforhold i produksjon kan ansettes på enkeltdager. Denne unntaksbestemmelsen skal bare brukes i tilfeller hvor det er nødvendig for DNT sin driftsmodell som repertoarteater, og bare i tilfeller hvor både teatret og skuespilleren ønsker denne løsningen.

Partene er enige om at også et repertoarteater er best tjent med at mest mulig av ansettelsene er av lengre varighet og at dette er den nye særtariffavtalens hovedmål.

Knut Alfsen,  Norsk Skuespillerforbund

Erik Ulfsby, Det Norske Teatret