Nulles ut i Norge: «Cri de cœur/ Cry of Heart», koreografi og konsept: Alan Lucien Øyen, winter guests. Opera national de Paris 2022. Foto: Agatha Poupeney

Defensivt og skuffende

Statsbudsjettet 2023 svikter den profesjonelle scenekunsten: I følge Transiteatret-Bergen innfrir Kulturministeren det gamle credoet at «å si Arbeiderpartiet, er å si institusjon». Danse- og teatersentrum karakteriserer budsjettet som «dødsstøtet for fri norsk scenekunst».

Statsbudsjettet 2023 ble lagt fram i dag, og som forventet er det lite fremoverlent i forhold til kultur, men den største taperen er den profesjonelle scenekunsten utenfor institusjonene. Dette til tross for advarsler om at flere av de etablerte kompaniene står i fare for å legge ned og miste sine norske eller internasjonale samarbeidsavtaler. Og til tross for at den frie scenekunsten er mer ettertraktet på norske institusjonsteatrene enn noen gang. Jamfør navn som Vegard Vinge/Ida Müller, Goksøyr & Martens, Verk Produksjoner eller Susie Wang, med flere. 

«Dette er toneangivende kunstneriske krefter,» sier teatersjef Erik Ulfsby på Det Norske Teatret, som legger til at «den beste av den frie scenekunsten holder et inspirerende høyt nivå.»

I Stortingsproposisjonen kapittel 320, heter det at «Regjeringen har tidligere varslet en ny tilskuddsordning for etablerte scenekunstgrupper. På grunn av den stramme budsjettsituasjonen er det ikke funnet rom for opprettelsen av en slik ordning i budsjettet for 2023. Kultur- og likestillingsdepartementet vil bruke 2023 til å vurdere innretning på en slik ordning, sammen med feltet, og vil komme tilbake til saken på en egnet måte.»

«Dødsstøt for fri norsk scenekunst»

I en pressemelding fra Danse- og teatersentrum heter det: 

«Regjeringen setter ikke inn penger til tilskuddsordningen for etablerte scenekunstkompaniene i statsbudsjettet for 2023. Til tross for at den nye Regjeringen i tilleggsbudsjettet for 2022 både etablerte ordningen på Kapittel 320, Post 75 med 10,1 millioner, og lovet at den søkbare ordningen skulle stå klar i 2022,» skriver Danse- og teatersentrum i en pressemelding.

«Scenekunstfeltet har ventet på tilskuddsordningen siden 2017, og mange viktige kunstnerskap har stått uten støtte i flere år i påvente av den nye ordningen. Konsekvensen av en ytterligere utsettelse, er at mange etablerte kunstneriske virksomheter står i fare for å legges ned, som kompaniet winter guests til koreograf Alan Lucien Øyen. page1image18532800

Sammen med winter guests står mange etablerte og viktige scenekunstkompanier uten støtte: Verk produksjoner, Tori Wrånes, Goksøyr & Martens, Ingun Bjørnsgaard prosjekt, Traavik.info, Transiteatret-Bergen, og Susie Wang, og den manglende ambisjonen i statsbudsjettet for 2023 er dødsstøtet for fri norsk scenekunst.»

Håper på SV

«Danse- og teatersentrum hadde store forventinger til den nye regjeringen,» heter det videre i pressemeldingen. «Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet var svært utålmodige og kritiske til Solberg-regjeringen som ikke maktet å få støtteordningen på beina i forrige periode. Nå håper vi SV tar saken opp i budsjettforhandlingen med regjeringen - det er tid for handling.»

«Regjeringens løftebrudd er svært skuffende,» sier Tor Christian Bleikli og Tore Vagn Lid fra Transiteatret-Bergen til Norsk Shakespearetidsskrift. De utdyper:

«Relativt sett dreier det seg her om små ressurser, men til gjengjeld med en enorm betydning feltet som helhet. Den frie scenekunsten, som gjennom flere tiår har vært drivkraft i utviklingen av en flerstemt norsk scenekunst, ender altså enda en gang opp med å underspilles og kveles økonomisk.  

Nok en gang stadfestes altså det gamle credoet: å si Arbeiderpartiet, er å si institusjon. Nå gjelder det, og her følger vi Hege Knarvik Sande, å rette alle øyne mot SV!»

Gladmelding til Black Box

Black Box teater i Oslo reagerer derimot på budsjettet som en gladnyhet, etter å å fått driftstilskudd grunnet flyttesaken:

«Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til Black Box Teater med 4 millioner kroner for å dekke økte kostnader til leie og investeringer i nye midlertidige lokaler,» skriver teatret i en pressemelding.

«Leiekontrakten vår i Marstrandgata 8 går ut i januar 2024. Vi må sikre at vi stadig har et bygg – slik at kunstnere fra det frie scenekunstfeltet har et godt arbeidssted, og at publikum fremdeles føler seg hjemme når de besøker teatret vårt.

Dette tilskuddet er svært viktig for det videre arbeidet med dette og avgjørende for at vi kan fortsette å gi både kunstnere og publikum et relevant tilbud fremover. Vi går spennende tider i møte og er optimistiske i håpet om å finne et bygg som egner seg så godt som mulig for teatret!» 

Se også pressemleding fra NTO (under). Vi kommer tilbake til statsbudsjettet i morgen.

(Publisert 06.10.2022)