Oslo Nye lanserer programmet for 2023
Med en miks av kjente og kjære titler med ny vri, unge up-and-coming navn innen scenekunst, og en ambisiøs satsning på barn og unge, lanserte Oslo Nye Teater i dag 2023-programmet for Oslo Nye Hovedscenen, Oslo Nye Centralteatret, Oslo Nye
Teaterkjeller’n og Oslo Nye Trikkestallen.
– Oslo Nyes visjon er å være Hele byens teater. Det er en visjon som forplikter. Vi har et særskilt ansvar for å skape teater som engasjerer flere av menneskene som bor her, sier Runar Hodne.
Ved nyttår tar Hodne over som teatersjef etter Kim Bjarke. Han sier publikum vil kjenne igjen teatrets identitet, blant annet gjennom de folkekjære musikalene og familieforestillingene Oslo Nye er kjent for. Samtidig ser han fram til å tolke teatrets visjon på sin måte og sette sitt preg:
– Jeg tror det er sunt å røske litt i ting. Teater skal drive verden fremover gjennom å inspirere folk til å tenke selv og ikke godta etablerte sannheter uten videre. I en verden der algoritmene styrer hvilke budskap vi blir eksponert for, er det viktigere enn noensinne. Teater er viktigere enn noensinne!
Klassikere med en tvist
Oslo Nyes program for 2023 byr på flere kjente titler fra både scene og skjerm. Men noen av dem med en litt uventet vri. I både En Folkefiende, Hvem er Ernest og Frankenstein er hovedrollene, som opprinnelig ble skrevet for menn, besatt av kvinner. Flere av stykkene på repertoaret er også tatt inn i vår tid.
– Teater har, som så mange andre arenaer, tradisjonelt vært dominert av menn. Det gjelder både på dramatikersiden og dem som spiller hovedrollene. Vi ønsker å utforske hva som skjer når vi gjør hovedrollen til en kvinne. Oppfatter vi stykket annerledes, tilfører det en ekstra dimensjon?
Inviterer Oslos befolkning opp på Hovedscenen
Hodne har et uttalt mål om å gjøre scenekunst tilgjengelig og relevant også for nye publikumsgrupper. Med aktuelle tema og god historiefortelling som hovedpremiss, skal Borgerteatret invitere hovedstadens innbyggere inn i teatret. Her vil folk som vanligvis ikke står på en scene fortelle sine historier.
– Oslo Nye Borgerteatret skal være teater som ikke snakker om, men med mennesker. Ved å sette oss inn i erfaringene, verdiene og synspunktene til andre, kan vi lettere også identifisere oss med dem. Da oppstår det dialog, sier Hodne.
Kunstnerisk leder for Borgerteatret, Ilene Sørbøe, har fått med seg Sandeep Singh, Lena Lindgren, Sissel Gran og Lisa Esohel Knudsen i et kunstnerisk råd som setter temaene for forestillingene
Ambisiøs satsning på barn og ungdom
I 2023 kan Oslo Nye Trikkestallen, som er Norges eneste helårs dukketeater, feire 70-årajubileum, og i februar er det duket for urpremiere for de minste med Bukkene Bruse reiser til Syden.
Blant årets store nyheter som nok vil glede både liten og stor, finner vi NRKs julekalender Kristiania Magiske Tivolitheater, som nå tar veien over til scenen. Men Hodne vil ikke nøye seg med å lage teater om og for barn. Nå skal Oslo Nye også dyrke fram morgendagens scenekunstnere, gjennom et eget barne- og ungdomsteater.
– Det er helt avgjørende for fremtidens teater at vi får et godt tilbud for teaterinteresserte barn og ungdom. Kulturskolen finnes, men vi vil det skal være helt konkret rettet mot å lage teater, der det skjer, altså på scenen.
Vil gjøre det lettere å utforske teatret
En annen nyhet av året, er introduksjonen av et årskort, som gir innehaveren fribillett til hver oppsetning på Oslo Nyes fire scener gjennom ett år. Hodne har vært opptatt av at årskortet skal prises så lavt som mulig.
– Jeg tror dette vil være et tilbud mange av våre faste publikummere vil sette pris på. Og så håper og tror jeg også at det kan senke terskelen for nye publikumsgrupper til å komme inn i teatret og utforske det rikholdige programmet vi har å by på.
(PRESSEMELDING, 22.11.2022)