Egil Keskitalo i «Og så kan hunden komme», regi: Leif Stinnerbom. Beaivváš 2023. Foto: Andreas Ausland

Effektivt og uttrykksfullt om hevntanker og sorg

Det er lett å se hvor hunden ligger begravet når Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš setter opp Fosses 20 år gamle tekst om hevntørst, sorg og savn: Fremstillingen blir litt for entydig, og de karakteristiske språklige repetisjonene glimrer tildels med sitt fravær. Likevel dras det nydelig i land.

Jeg-personen i Fosses tekst er en mann som oppdager at han har fått hunden sin skutt og drept av en sambygding. Han var sterkt knyttet til hunden og tankene kretser nå rundt to nødvendigheter: Han må drepe hundemorderen, og hunden må begraves. Teksten inneholder mange repetisjoner og varianter over nesten likelydende formuleringer, noe som både gir et inntrykk av tanker som kverner rundt det samme, og som samtidig gir et inntrykk av en mann som tenker mye før han handler, som kanskje ikke er så handlekraftig når alt kommer til alt.

Lese mer?
Jeg er abonnent Jeg er ikke abonnent
Logg inn Bli abonnent