«Polariseringens triangel» av Christopher Nielsen, fra utstilling i Munchmuseet, Tøyen 2022. Copyright: Christopher Nielsen

«Outsider-ART på sitt aller mest konfronterende.» Tale ved Christopher Nielsen

Styr unna ulvene i fåreklær som kjører på med sin egen agenda, i et kunstliv mer polarisert enn det noensinne har vært, skriver Christopher Nielsen. Vi publiserer Nielsens tale til åpningen av Laila Bertheussen-utstillingen «Public Enemy».
I anledning Laila Bertheussens første separatutstilling, som er en slik begivenhet at den skal debatteres i forkant, kudos til

Bakgrunn

Christopher Nielsens innlegg er skrevet for åpningen av «Public Enemy», kunst av Laila Bertheussen på galleriet MUNKEN i Arendal 15. august 2023. 

Panel til temaet «Kriminelt god kunst»: Öde Nerdrum, Astri Tonoian, Einar Duenger Bøhn, Cecilie Nissen og Tonje Steen

Ordstyrer: Anki Gerhardsen

Arr.: Traavik.info, Agder Kunstsenter og MUNKEN

 

Agnes Repstad og Agder kunstsenter som har åpnet dørene, herved en introduksjon som også kan oppfattes som diskusjonspunkter i den påfølgende samtale. 

La meg bidra med en kort oppsummering:

Da den subversive forestillingen Ways of Seeing, i kraft av å sette fingeren på det ømmeste punkt, nemlig prinsippet om den «private sfære», og slik oppnådde å få borgerskapet opp av sofaen – i kunstens navn – for en gangs skyld, med selveste sjefsborger Erna Solberg i spissen, den norske standsmoder og på den tiden, regjeringssjef – sørget for å få sin stand inn til margen indignert og forulempet. Av en skarve teaterforestilling! Godt jobba, som vi sier på Ulsrud.

Et av husene Ways of Seeing hadde lusket rundt i buskene for å forevige, i åpen konkurranse med Google Maps, var huset der Bertheussen bodde med sin familie. « – Jaså, de har laget kunst av huset mitt», innbiller jeg meg at Bertheussen tenkte i sitt stille sinn, «det kan jeg gjøre like bra!» Og gjorde det, MINST like bra… 

Og i samme slengen sørget for massiv oppmerksomhet og suksess for forestillingen som under normale omstendigheter kanskje hadde trukket den harde kjerne av det frie feltets følgere, nå allemannseie, som et «takk for sist» til forestillingen som hadde satt Bertheussen på sporet av sitt kunstneriske prosjekt!

Resten er, som man sier, (kunst)historie. Etter å ha forvandlet hjemmet sitt til et kunstverk, og i den prosessen satt tidligere nevnte borgerskap i den ytterste forlegenhet – inkludert standsmoder Solberg og hennes justisminister – i dobbeltrolle som samboer i nevnte kunstverk, måtte Bertheussen stå til rette for sin kunstneriske virksomhet. Vanligvis strekker man seg langt i å forsvare retten til å uttrykke seg, dog ikke i dette tilfelle. Men Bertheussen lar seg ikke stoppe, hun topper sitt meisterwerk med en serie tote-bag verk, under prosessen. 

Et kunstnerskap, ulikt alt annet, skapes og etableres under rettsprosessen, og Bertheussen tar sin dom og sin straff med en bravur, som sjelden utvises i de kretser som vanligvis holder fanen høyt for de utøvende arter, ja, skulle det røyne på, står kongen klar med sin benådning. Rått kompromissløst, Outsider-ART på sitt aller mest konfronterende. 

La meg avslutningsvis, og i all ydmykhet, fra en gammel ringrev som har hengt rundt en stund, gi Bertheussen et par velmente råd med på veien videre:

Ikke at jeg tror du kommer til å gjøre det på noen som helst annen måte, men gjør din egen greie Laila, gjør din egen greie! Styr unna ulvene i fåreklær som kjører på med sin egen agenda, i et kunstliv mer polarisert enn det noensinne har vært, der alle løper ned i hver sin skyttergrav og fyrer løs, som regel med løskrutt. 

Styr unna de største institusjonene som med få unntak hever den globaliserte, neo-liberalistiske fane høyt, skulle du likevel få en henvendelse, forlang full kontroll med presentasjonen av ditt verk. 

Styr også unna de beige kjortler og deres post-moderne neo-renessanse. 

Styr unna Paranoia Querulans kontingenten som bråker i klassen og plasker alt for mye i andedammen vår, og gjør seg morsom på bekostning av den «grå masse» av slitere på statsstøtte. Men for de skjønne kunstarters skyld, Laila, søk statsstøtte! 

Takk for ordet.

Christopher Nielsen
 
(Christopher Nielsen vil ikke selv være tilstede under åpningen. Publisert 15.08.23)
Bakgrunn, se også: