Når kravet om nærhet skaper større avstand
Regissør Maren Bjørseths fortellergrep kommer i veien for ibsenarvingen Arthur Millers kanskje mest velkomponerte drama.
Vi er jo så henfalne til trender i teatret. Egentlig er det ikke så rart: vi skal møte vårt publikum her og nå. Derfor må vi snakke tidens språk, og tåler dårlig de helt store avvik fra rådende tenkning. Det gjør oss mer motebevisste – for ikke å si moteriktige – enn vi selv tror. Og ikke minst: det gir oss litt ekstra berøringsangst for det som en majoritet til enhver tid mener er ute.
ANMELDELSE
En fortelling med utålmodighet
En fortelling med utålmodighet
(Trondheim:) Det er første gangen Stefan Zweigs «Ungeduld des Herzens» blir iscenesatt i Norge. «De utålmodige av hjertet» begynner bra, men finner seg ett toneleie og en rytme, og slutter brått før handlingen egentlig er ferdig.
DEBATT
En koppe kaffe på Kampen
En koppe kaffe på Kampen
«Karriärskonstnärskap som tvingas till en hög produktionstakt skapar ett idémässigt fundament för hållningar som motiverar exploatering och som ställer sig frågande inför kopplingar mellan erfarenheter och uttryck», skriver regissør Ludvig Uhlbors. I dette debattinnlegget kommenterer han Morgenbladets artikler om plagiatanklagene mot Johannes Holmen Dahl og Nia Damerell.
PRESSEMELDING
Møt våre nye husdramatikere
Møt våre nye husdramatikere
Siden utlysningen i november har juryen behandlet 94 søknader, lest mengder av scenetekster og gjennomført intervjuer. I dag kunngjøres de fem vi ønsker velkommen som husdramatikere på Dramatikkens hus 2024-26.
PRESSEMELDING
Oslo Nye Teater – en krevende framtid
Oslo Nye Teater – en krevende framtid
Oslo Nye Teater har i lengre tid hatt likviditetsproblemer på grunn av ettervirkninger av pandemien. Det er avgjørende at en finansieringsløsning kommer på plass i tide for å redde teatret, 90 ansatte og oppdragene til 300 årlige frilansere.
ANMELDELSE
Den subversive mannen
Den subversive mannen
«Panser» dasker maktstrukturene lett på rompa, innimellom er det ganske fint, men jeg skulle så inderlig ønske at de slo mye hardere.
VÅRSCENEFEST 2024
Vårscenefest helsar våren med leven og leik
Vårscenefest helsar våren med leven og leik
(Tromsø): Overgangen mellom april og mai er eit særs uføreseieleg rom i Tromsø. Kor mykje snø ligg framleis på bakken, halvannan meter eller flekkar med fem centimeter? Kva fuglar skvakkar utanfor soveromsvindauget ditt, og er det brøytebilen eller kostebilen som held spektakkel i gata? Men nettene ljosnar, og det blir Vårscenefest.
VÅRESCENEFEST 2024
Om å dele og skjevfordele
Om å dele og skjevfordele
(Tromsø): NORDTING # 82 ble avholdt den 1. mai i Tromsø. 70-tallsbegrepet sjølråderett synes ikke mindre relevant for Amund Sjølie Sveens prosjekt enn for HT, da teatret spilte «Det e her æ høre tel», det året han ble født.
ANMELDELSE
En «Ibsen-loop» med Hedda i Berlin
En «Ibsen-loop» med Hedda i Berlin
(Berlin): Norsk-finske Heiki Riipinens blander sjangere og vidt forskjellige former og uttrykk, samtidig som han likevel ikke oppløser eller dekonstruerer Ibsens stykke.
ANMELDELSE
Saftiga köttben
Saftiga köttben
Nationaltheatrets uppsättning förmår inte ta Edvard Albee längre än en godbit för bra skådespelare. Samtidsrelevans? Nej, men bitvis underhållande skådespeleri med en riktigt fin text. Översättarens avgörande betydelse är dock glömd genom att man inte sätter ut namnet.
ANMELDELSE
Bekjennelsesteater som eksploderer
Bekjennelsesteater som eksploderer
Studentene ved Nordic Black Xpress besitter en enorm kompetanse. Derfor er det synd at ingen av dem får skinne i avgangsforestillingen Passer min beat?. For den handler om å være i flokk.
FESTIVAL
Litt av hvert i Ibsenland
Litt av hvert i Ibsenland
(Skien:) Ibsen Scope-festivalen i Skien har vist seg som et spennende møtepunkt mellom internasjonal og nasjonal scenekunst. Årets utgave var dessverre noe svakere enn vanlig.
AKTUELT: VÅRSCENEFEST 2024
- Babyene oppdrar de voksne
- Babyene oppdrar de voksne
Scenekunst for babyer assosierer mange gjerne med noe mykt, snilt og vennlig. Men i Øystein Elle og Karstein Sollis «Rock me Baby» er breibeint glamrock og blinkende scenelys det sentrale uttrykket. Les intervju med de festivalaktuelle kunstnerne her. Etter Vårscenefest i Tromsø, 2, mai 2024, vises forestillingen også under Festspillene i Bergen 2024.
ANMELDELSE
En ode til ulike kvinners stemmer
En ode til ulike kvinners stemmer
Forestillingen «VOICE NOISE» av Jan Martens begynner bra som en tydelig dansekonsert, men mister sin form ved å la lyd og bevegelse flyte for mye over i hverandre.
ANMELDELSE
Når kravet om nærhet skaper større avstand
Når kravet om nærhet skaper større avstand
Regissør Maren Bjørseths fortellergrep kommer i veien for ibsenarvingen Arthur Millers kanskje mest velkomponerte drama.