Teatersjef Runar Hodne (i midten) foran inngangen til Oslo Nye, under dagens demonstrasjon. Terese Mungai Foyn (t.v.) og Oddgeir Thune (t.h.). Foto: Therese Bjørneboe

– Med dette vil Oslo Nye Teater slik vi kjenner det, opphøre å eksistere.

Byråden for kultur og næring i Oslo truer Oslo Nye Teater med nedleggelse. Teatret fikk seks dager på seg fra Anita Leirvik North (H) til å utrede enten kun å drive med dukketeater på Trikkestallen eller drive hele teatret videre med halvparten av dagens tilskudd. Teatersjef Runar Hodne sier utspillet har utløst sjokkbølger hos de ansatte. Kulturpolitiker Eivor Evenrud (Ap) i bystyret sier hun aldri har opplevd verre behandling av en aktør på kulturfeltet.

Fredag morgen inviterte de ansatte til en aksjon der folk ble invitert til å «slå ring om teatret». Godt over 1000 personer møtte opp for å skape blest om den akutte situasjon, blant annet kjente bransjefolk som Liv Ullmann, Sven Nordin, Trond Fausa Aurvåg, Linn Skåber, Erik Ulfsby og tidligere teatersjefer som Kjetil Bang-Hansen. Fra teatrets ensemble møtte alt fra Ine Marie Wilman og Ingvild Holthe Bygdnes til Johannes Joner, Kari-Ann Grønsund og Birgitte Victoria Svendsen.

Teatersjefen sier han har gitt klart uttrykk for hvor krevende teatret opplever tidsfristen de har fått og oppdragets art.

– Begge alternativene betyr at Oslo Nye Teater slik vi kjenner det, vil opphøre å eksistere, sier Runar Hodne.

Teatret har tidligere i år bedt om et engangsbeløp på 30 millioner for å dekke underskuddet for 2023. Høyrebyråden har sagt at pengene er avsatt, men vilkårene som byrådet stiller for at teatret skal få ekstra penger, viser at de i praksis vil legge ned teatret. I dag, fredag 31. mai, overleverte teatersjefen og direktør Jan Beckmann den såkalte utredningen til byråd for kultur og næring i Oslo, Anita Leirvik North.

Vi må svare på de vilkårene byrådet stiller, altså enten drive videre kun med dukketeater eller drive for halvparten av det vi gjør i dag. Hvis dette blir byrådets konklusjon tolker jeg det slik at vi legges ned i vår nåværende form, sier Hodne.

Når et annet publikum


Demonstrasjonen fredag samlet over tusen mennesker. Foto: Johannes Joner

Oslo Nye Teater har bedt om et driftstilskudd på 94 millioner for neste år. For dette driver teatret 4 scener, de har 90 ansatte og rundt 300 freelancere og har omfattende samarbeid med frie teatergrupper.

70 prosent av vårt publikum kommer i stor grad fra Oslo sentrum og østover, sier Runar Hodne. Vi når et annet publikum enn Nationaltheatret. Gjennom dukketeater og familietaterforestillinger som sist Kristiania magiske tivolitheater og Snøfall, når vi barna. Vi har Unge Nye Teater der barn og unge selv er med og lager forestillinger og spiller. På scenen i Teaterkjelleren under Centralteatret har vi så tett kontakt med det frie feltet som mulig. Der har vi i det siste vist stykker som Rasisten som fikk suveren mottagelse og vakte oppsikt. For tiden er vi i gang med Borgerteatrets andre forestilling, Fengselsfugl, om kriminalomsorgen der innsatte i fengslet er selv med.

Oslo kommune må forstå at Oslo Nye Teater er viktig for byen, mener den 53 år gamle teatersjefen.

– Teater som engasjerer, er med å styrke demokratiet. Det er åpenbart at de unge ikke stemmer. Derfor trenger vi teater, det unike møtet mellom mennesker, det handler om deltagelse.

 Vi har dessuten lavere priser enn mange andre teatre og vi har studentrabatter.  For eksempel koster billetten 170 kroner for alle under 30 år. Det er billigere enn kino, sier teatersjefen.

Har lagt om driften og fått budsjettet i balanse

Underskuddet fra 2023 er et engangstilfelle, sier Runar Hodne. 

– Etter å ha lagt om driften noe får vi budsjettet i balanse i år. Fjorårets underskudd på 30 millioner, stammer fra pensjonsoppgjøret som alle teatrene ble rammet av og vi har ikke fått kompensasjon for lønns- og prisvekst. Hvis byrådet ettergir gjelden og vi får de 94 millionene vi ber om i tilskudd, kan vi drive videre som før.  

Det er ett år siden det ble klart for teatrets ledelse at den økonomiske situasjonen var problematisk. I fjor høst søkte teatret kassakreditt, noe som ikke er unormalt, sier Hodne.

– Vi har siden desember gitt fem utredninger til kommunen. Vi har laget tiltaksplaner, vi er godt på vei til å håndtere utfordringen. Vi nedbemanner noe på naturlig avgang og optimaliserer driften av scenen blant annet ved å lage kulisser som gjør det enklere å ha flere oppsetninger gående på repertoaret. Men vi har lang planleggingstid. Så det er først nå, halvannet år etter at jeg begynte, at vi kan se effekten av tiltakene. 

Teatersjefen ber byrådet om mer tid. 

– Beskjeden fra byråden har skapt sjokkbølger blant de ansatte. Dette er veldig eksistensielt for oss. Hele samfunnsoppdraget blir radikalt endret om vi skal nedskalere på dette nivået. Oslo har hatt store ambisjoner om å bli en by på europeisk nivå og både Høyre og Venstre har vært gode på å satse på innovasjon. Det blir utrolig passivt å legge ned det eneste teatret som kan ta vare på byens behov, sier Runar Hodne.


Demonatrsjonen fredag. Foto: Therese Bjørneboe

Ap-politiker:  Har aldri opplevd verre behandling

Eivor Evenrud har vært kulturpolitikere i ni år i Oslo. Hun sier hun aldri har opplevd verre behandling av en aktør på kulturfeltet.

– Dette er amatørmessig og flaut. Det avslører hvor lite kunnskap det finnes i politikken. Hele denne prosessen hadde ikke kunnet skje hvis det fantes folk som var opptatt av kunst, kultur og historie. 

Er 94 millioner urimelig å be om for å drive Oslo Nye?

– Nei, blant annet fordi 13,5 av disse millionene går tilbake til kommunen i form av teatrets husleie. Oslo har hele 3400 millioner å bruke i revidert budsjett. Byrådet sier at tilskuddet til Oslo Nye går på bekostning av andre, men det gjør ikke det. Det har dukket opp flere nye scener i denne perioden, som Vega Scene og Kloden teater.

Mange barn og unge ønsker å drive med annet enn fotball, sier Evenrud.

– Oslo Nye Teater er med å gi Oslo-folk i alle aldre teater av høy kvalitet. De driver eget barneteater der du kan delta fra du er åtte år. De engasjerer unge mennesker og de arrangerer kurs også for de som vil jobbe med lys, lyd med mer.

Evenrud mener det er naivt å tro at det går an å skille ut Trikkestallen som eget teater for barn uten en stor merkostnad.

– Dette er utrolig naivt av byråden. Det handler om at Trikkestallen benytter seg av hele teatrets kapasitet med lager, håndverkere og profesjonsfag. Alt dette henger sammen. Og det er et brudd med hele målet for teatret.

Byråden sier hun vil unngå konkurs

Det lykkes ikke for Norsk Shakespearetidsskrift i å få snakke med  byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North, fredag. Hun gir følgende kommentar gjennom sin sekretær.

– Vi har hatt et godt og konstruktivt møte med ledelsen ved Oslo Nye Teater i dag, selv om det var preget av den alvorlige økonomiske situasjonen teateret befinner seg i. De leverte oss et godt underlag som blir nyttig for vår videre behandling av saken sammen med det de har levert tidligere. Mitt mål er å unngå at teateret går konkurs. 

(Publisert 31.05.2024. Oppdatert, siste avsnitt, kl. 18.10)