Om å dele og skjevfordele
(Tromsø): NORDTING # 82 ble avholdt den 1. mai i Tromsø. 70-tallsbegrepet sjølråderett synes ikke mindre relevant for Amund Sjølie Sveens prosjekt enn for HT, da teatret spilte «Det e her æ høre tel», det året han ble født.
På Den internasjonale solidaritetsdagen var festivalens søkelys på forvaltning av verdier i nordområdene. Ekstra relevant, fordi det siste uka forelå
ANMELDELSE
Raffinerte betraktninger rundt kjærlighet
Raffinerte betraktninger rundt kjærlighet
Nagelhus Schia Productions møte med Ingun Bjørnsgaards koreografiske univers og William Shakespeares sonetter resulterer i et stilsikkert og helhetlig verk. Forestillingen hadde imidlertid klart seg fint uten deklamering.
PRESSEMELDING
REVIDERT OSLO-BUDSJETT 2024: Oslo Nye Teaters videre drift
REVIDERT OSLO-BUDSJETT 2024: Oslo Nye Teaters videre drift
NTO er lettet over at byrådet foreslår at det settes av 30 mill. kroner til Oslo Nye Teater for å sikre at teateret ikke går konkurs. Samtidig advarer vi mot at Oslo kommune forhastet knytter forutsetninger til det ekstraordinære tilskuddet som innebærer en radikal omdanning av teaterets driftsmodell, og som tvinger teateret inn i en nedadgående spiral. Det skriver vi i vår uttalelse til revidert budsjett for 2024 i Oslo kommune.
ANMELDELSE
Velspilt teatermagi
Velspilt teatermagi
(Bergen): Den Nationale Scenes oppsetning av Mesteren og Margarita bæres av et opplagt skuespillerensemble som lager underholdende komikk og parodi av Mikhail Bulgakovs flerdimensjonale og magisk-realistiske, men også underholdende roman fra 1930-tallets Moskva.
ANMELDELSE
Som hunder og katter
Som hunder og katter
(Bergen): I «Retro Katt» åpner Tori Wrånes og Carte Blanche en portal til en drømmeaktig, parallell virkelighet der en skjør økologisk balanse mellom gåtefulle vesener og krefter opprettholdes. Men har noe gått tapt på veien mot fredfull sameksistens?
ANMELDELSE
Lyset i Jo Strømgrens kvinnelige klagesang
Lyset i Jo Strømgrens kvinnelige klagesang
Jo Strømgren går i kjelleren. Men det er lys i mørket.
INTERVJU
Mikhail Bulgakovs evige tilbakekomst til Kyiv
Mikhail Bulgakovs evige tilbakekomst til Kyiv
(Kyiv): I dette eksklusive intervjuet forteller Bulgakov-museets Ludmila Gubianuri om det dynamiske, og ofte dramatiske, forholdet mellom Bulgakov og kulturlivet i Kyiv. I Norge er Bulgakov aktuell med «Mesteren og Margarita» på Den Nationale Scene/ Festspillene i Bergen. Premiere 23. mai.
ANMELDELSE
Renskåret, men noe meningstom «Peer Gynt»
Renskåret, men noe meningstom «Peer Gynt»
(Bergen): Festspillenes åpningsforestilling, «Peer Gynt» i regi av Johannes Holmen Dahl er en renskåret forestilling hvor teksten og musikken spiller hovedrollene. Forestillingen er innadvendt, men uten å falle i den nasjonalromantiske grøften, og åpner, om man vil, for en individuell religiøs tolkning av Ibsens tekst.
INTERVJU
– «Uttrykket» er opphavsrettens kjerne
– «Uttrykket» er opphavsrettens kjerne
– Man må skille mellom ideer og uttrykk, sier Irina Eidsvold-Tøien, professor i juss med opphavsrett som spesiale. Hun har fulgt debatten i Morgenbladet, og savner en tydeligere grenseoppgang mellom ideer og uttrykk, men også mellom regi og scenografi.
PRESSEMELDING
REDD OSLO NYE TEATER
REDD OSLO NYE TEATER
Nær 70 teaterleiarar har i dag signert ei felles kunngjering for å redde Oslo Nye Teater. Teaterleiarane peikar på at Oslo-teateret er ein umisteleg del av infrastrukturen for norsk scenekunst og appellerer til at ansvarlege politikarar forhindrar eit dramatisk tap for notid og ettertid.
WIENER FESTWOCHEN 2024
Revolusjon i neon!
Revolusjon i neon!
(Wien): Fredag 17. mai (!), samlet 36 000 mennesker seg utenfor Rådhuset i Wien, for å overvære åpningen av Wiener Festwochen, én av Europas viktigste tverrfaglige kunstfestivaler. Publikum kom med forventninger om at den første utgaven under den kontroversielle sveitsiske regissøren Milo Raus ledelse skulle by på noe helt spesielt.
WIENER FESTWOCHEN
A revolution in neon!
A revolution in neon!
“We Come in Peace” – Balaclavas, Controversy, and Declaring a Free Republic: Reflections from the Opening of Wiener Festwochen
ANMELDELSE
Om å komme til sine egne
Om å komme til sine egne
(Kristiansand): Gabriel Scotts debut som komedieforfatter var en gigantsuksess i 1905. Det er forståelig at Kilden Teater mente han nå skulle få møte sitt hjemmepublikum i en fjelebodsutgave på turné. Men er Scott blitt møtt med grepet han vil trenge i dag?
FESTSPILLENE I BERGEN
Ømhetens maskuline kraft
Ømhetens maskuline kraft
Scenekunstkompaniet La Re-Sentida er blitt kalt punkere, provokatører og radikale. I sin første forestilling i Norge viser de hvordan ømhet kan være en politisk handling, skriver forfatter Soledad Marambio.
PRESSEMELDING
Norsk Shakespearetidsskrift er Årets tidsskrift 2024
Norsk Shakespearetidsskrift er Årets tidsskrift 2024
Norsk tidsskriftforening har kåret fire priser i konkurransen Årets tidsskrift, og Norsk Shakespearetidsskrift får hovedprisen.