Hundre sorgers sorg
(Trondheim:) Under årets Olavsfest i Trondheim fikk dansekunstneren og koreografen Mia Habib mye oppmerksomhet. Hun er en av grunnleggerne av Jødiske stemmer for rettferdig fred, et nettverk av mennesker med jødisk bakgrunn som står solidarisk med Palestina. Mia Habib deltok i to samtaler under festivalen og gjorde sitt siste prosjekt, Samkome.
Samkome handler om sorg. Det er et forsøk på å finne muligheter til å bære andres sorg, til å løfte sorgen ut i et offentlig rom, dele den med andre
ANMELDELSE
Rett i triggerpunktene
Rett i triggerpunktene
Sceneversjonen av Linn Ullmanns roman «Jente, 1983» går fra det lavmælte, via det patosfylte, til et rasende og utagerende scenespråk. Det er befriende.
ANMELDELSE
DEN DØDE ER NAKEN
DEN DØDE ER NAKEN
(Kristiansand): Når scenens grå baklyskatedral svartner og Oidipus (Henrik Rafaelsen) står som en blindet skygge på forscenen, og når Kreon (Fridtjof Såheim) til slutt vedkjenner at han har ingenting igjen – da kjenner vi gudskjelov enda en gang, at disse tragediene lever.
ANMELDELSE
Lite drama i teateret
Lite drama i teateret
(Bergen): I Den Nationale Scenes oppsetning av «I vårt sted» er det ingen store fakter, verken i tekst, fremføring eller regi. Til gjengjeld hersker stor oppriktighet og kontant tilstedeværelse.
ANMELDELSE
Frisk og fornøyelig fremskrittsdystopi
Frisk og fornøyelig fremskrittsdystopi
(Hamar): «Salamanderkrigen» i Ole Johan Skjelbreds regi på Teater Innlandet er en glitrende velspilt teatral satire basert på en skremmende aktuell fremskrittsdystopi. Den er overdådig og morsom, men maner ikke akkurat til ettertanke.
ANMELDELSE
Mørk og sår Peter Pan
Mørk og sår Peter Pan
Den nye musikkteaterversjonen av «Peter Pan» på Oslo Nye Teater viser at det koster å stå utenfor et fellesskap. Skuespillerne og sangerne er sjarmerende, og Nils Bechs musikk kler materialet. Aldrilandet har små glimt av magi, men er for det meste et grusomt, hardt og brutalt sted.
INTERVJU
Egentlig bør man være nærmere seg sjøl på scenen enn man er i hverdagslivet
Egentlig bør man være nærmere seg sjøl på scenen enn man er i hverdagslivet
Intervju med Henrik Rafaelsen, aktuell i rollen som kong Oidipus i Eirik Stubøs iscenesettelse av de to tragediene "Oidipus/Antigone". Premiere Kilden teater i dag, fredag 6. september.
FESTIVAL
Gjennomtenkt og godt gjennomført
Gjennomtenkt og godt gjennomført
(Bergen): Bergen dramatikkfestival utfordrer og underholder. Den var tematisk opplagt og til de grader relevant og påkoblet.
ANMELDELSE
Stillestående drama
Stillestående drama
(Molde:) En springende gjenfortelling av et romanforløp blir til en blodfattig og statisk forestilling. Dramatiseringen av Edvard Hoems roman «Jordmor på jorda» viser hvor vanskelig det er å overføre tekst fra bok til scene.
ANMELDELSE
Når sjablonger møter virkeligheten – hva får vi da?
Når sjablonger møter virkeligheten – hva får vi da?
Å illustrere et konsept er en dårlig bruk av teatret. I denne oppsetningen faller den unge danske stjerneregissøren Sargun Oshana for eget grep.
ANMELDELSE
Insektenes innsikt
Insektenes innsikt
«Triggersystemet – 1: ‘Vivariet’» av Tore Vagn Lid og Transiteatret-Bergen er en befriende analog fabel som knytter fortidas evighet sammen med framtidas evighet. Den har politisk snert og gode, gamle skuespillere. Men også denne gangen har Tore Vagn Lid litt vel mye på hjertet og kunne kuttet noe av slutten.
TOTALTEATERET ANNO 2024
TOTALTEATERET ANNO 2024
Forestillingen FLAMMENWERFER, basert på Carl Fredrik Hills bilder, ble det siste scenkunstprosjektet Kirsten Dehlholm rakk å gjennomføre, før hun gikk bort i sommer. Forestillingen vises denne helgen, 30. og 31. august, under Aarhus festuke, og 26. og 27. september på Det kongelige teater i København. Les Øyvind Bergs anmeldelse her:
ANMELDELSE
Vår tids dystopi gir Florentina Holzingers kunst mening.
Vår tids dystopi gir Florentina Holzingers kunst mening.
HAVNEETYDE av Florentina Holzinger, anmeldt av billedkunstner og forfatter Vibeke Tandberg.
NATIONALTHEATRET BYGGESAKEN
Styreleder om kritikken mot Nationaltheatrets planer:
Styreleder om kritikken mot Nationaltheatrets planer:
Hvis vil vi ha et nasjonalteater som fungerer og som kan være en spydspiss også i fremtiden, vil det koste penger uansett hvor det er plassert, sier Gisele Marchand. Styrelederen ved Nationaltheatret sier det fra hennes ståsted er ønskelig med en Stortings-behandling allerede i løpet av de neste månedene.
Med kunsten på oljemessa (2022)
Med kunsten på oljemessa (2022)
(Stavanger): Kunstprosjektet FRISINN2022 fikk innpass blant oljeselskap, utstillere og stjernegjesten Elon Musk, på oljemessa i Stavanger. Hva i all verden skulle de der? Spurte Ragnhild Freng Dale den gangen. Vi republiserer kommentaren i anledning den pågående oljemessa i Stavanger.