Lite drama i teateret
(Bergen): I Den Nationale Scenes oppsetning av «I vårt sted» er det ingen store fakter, verken i tekst, fremføring eller regi. Til gjengjeld hersker stor oppriktighet og kontant tilstedeværelse.
Så måtte jeg gråte også. Jeg er så dramatisk. Men Arne Lygres stykke I vårt sted er ikke dramatisk.
ANMELDELSE
Sanning og forsoning i feite bilar
Sanning og forsoning i feite bilar
(Tromsø): Fylkeskommunen utfordrar tre teater til å fortelje om Sanning- og forsoningskommisjonens rapport til vgs-elevar. Resultatet er visuelt imponerande, med kvalitet i alle ledd og det er god underhaldning. Men held det når tematikken er såpass kraftig?
ANMELDELSE
Makt og menneskelighet
Makt og menneskelighet
Historia om den opphøyde og privilegerte dronning Kristina som sliter med å bli godtatt som den hun er, er utgangspunktet for Sara Stridsbergs drama «Dissekering av et snøfall». På Torshovteatret bores det i identitetsproblematikk i Camilla Kold Andersens regi, hva er det de egentlig finner? Premieren fikk også en litt spesiell, rojal ramme.
ANMELDELSE
Voldsomt og gripende om blindhet
Voldsomt og gripende om blindhet
(Trondheim): Det er en sterk og følelsesmessig heftig reise vi som publikum blir dratt med inn i. Vi blir rystende nære tilskuere til sivilisasjonens og menneskenes moralske sammenbrudd i «En beretning om blindhet».
I Sara Stridsbergs universum
I Sara Stridsbergs universum
(Stockholm): Att skriva dramatik har varit som en skola för Sara Stridsberg – i att skriva romaner. Hon har lärt sig att lyssna på röster på ett speciellt sätt, genom teatern. Till hösten är det premiär i Oslo på en av hennes pjäser som har spelats flitigt genom åren, men som hon numera kan känna sig lite kluven till.
ANMELDELSE
Hedda och makten
Hedda och makten
I Kjersti Horns och Sven Haraldssons nya uppsättning utspelas «Hedda Gabler» i en luxuriös 1980-talsinspirerad designlägenhet. Det står en inglasad bur på Det Norske Teatrets stora scen, och vridscenen görs det bruk av flera gånger. Det fungerar inte fullt ut.
NYHETER
Byråden med nye krav om store og raske kutt for Oslo Nye Teater
Byråden med nye krav om store og raske kutt for Oslo Nye Teater
Byråd Anita Leirvik North (bildet) forsvarte onsdag varslene om betydelige kutt på Oslo Nye Teater i et møte i Kulturutvalget i Oslo kommune. Så sent som i 4. september sendte høyrebyråden et brev der hun varsler at kuttene kan komme raskt.
ANMELDELSE
Verdensjammer, koteletter og novelletter
Verdensjammer, koteletter og novelletter
(Stavanger): Rogaland Teaters oppsetning «Alexander» beveger, underholder og ansporer til refleksjon.
ANMELDELSE
Lidelsens estetikk
Lidelsens estetikk
Med «The Basement» fortsetter Daniel Mariblanka å ta opp tunge, men viktige spørsmål, knyttet til kropp og identitet, samt utforske hvordan dansekunst kan formidles til personer med funksjonsvariasjonver. Men i forestillingen blir det nære og såre formidlet så voldsomt at det blir monotont.
ANMELDELSE
Rett i triggerpunktene
Rett i triggerpunktene
Sceneversjonen av Linn Ullmanns roman «Jente, 1983» går fra det lavmælte, via det patosfylte, til et rasende og utagerende scenespråk. Det er befriende.
ANMELDELSE
DEN DØDE ER NAKEN
DEN DØDE ER NAKEN
(Kristiansand): Når scenens grå baklyskatedral svartner og Oidipus (Henrik Rafaelsen) står som en blindet skygge på forscenen, og når Kreon (Fridtjof Såheim) til slutt vedkjenner at han har ingenting igjen – da kjenner vi gudskjelov enda en gang, at disse tragediene lever.
ANMELDELSE
Lite drama i teateret
Lite drama i teateret
(Bergen): I Den Nationale Scenes oppsetning av «I vårt sted» er det ingen store fakter, verken i tekst, fremføring eller regi. Til gjengjeld hersker stor oppriktighet og kontant tilstedeværelse.
ANMELDELSE
Frisk og fornøyelig fremskrittsdystopi
Frisk og fornøyelig fremskrittsdystopi
(Hamar): «Salamanderkrigen» i Ole Johan Skjelbreds regi på Teater Innlandet er en glitrende velspilt teatral satire basert på en skremmende aktuell fremskrittsdystopi. Den er overdådig og morsom, men maner ikke akkurat til ettertanke.