Oslo bystyres høring om Oslo Nye Teater, 10. oktober. Byråd Anita Leirvik North. på midten av bordet. Nede fra venstre: Anna Dåsnes (V), Bjørgulv Vinge Borgundvaag (H), Øyvind Håbrekke (KrF), Eivor Evenrud (Ap), Rauand Ismail (MDG) og Jorunn Folkvord (Rødt). Foto: Therese Bjørneboe

Massiv kritikk av Høyre-byråden i behandlingen av Oslo Nye

Byråd Anita Leirvik North har gjentatte ganger uttalt at Oslo Nye Teaters økonomiske drift ikke er bærekraftig. I høringen om teatrets fremtid hevdet opposisjonen at teatret på alle måter kan klare en økonomisk drift hvis tilskuddene opprettholdes.

– Teatret hadde en stabil økonomisk drift fram til pandemien. De har bygget opp en høy egenkapital. Likevel sitter byråden gang på gang og snakker om den økonomiske bærekraften i dette teatret, sa Arbeiderpartiets Eivor Evenrud.

Byråd Anita Leirvik North og det borgerlige byrådet i Oslo måtte tåle sterk kritikk fra opposisjonen da det ble avholdt høring om Oslo Nye Teaters fremtid i Rådhuset torsdag. Byråden hadde 15 minutter til disposisjon og åpnet den to timer lange høringen med å hevde at byrådets  prioritering ikke er uttrykk for en nedvurdering av teatret. 

– Det har ikke vært en enkel beslutning. Jeg har full forståelse for de ansattes bekymring, sa Anita Leirvik North som deretter redegjorde for hvordan hun etter tiltredelsen i oktober 2023 fikk innsikt i Oslo Nye Teaters økonomiske problemer, til byrådet nå i september skiftet ut hele styret på dagen. Hun foreslo et for teatret katastrofalt budsjettkutt på 37 millioner. Dette var beslutninger som ble kjent gjennom pressen den 19. september i år, dagen før teatret selv ble informert. 

– Byrådet har ikke ønsket at teatret skulle gå konkurs. Samtidig har jeg gjort klart at de ikke kunne drive videre som før. Det er ikke bærekraftig med samme drift som i dag. Byrådet ser for seg at tilskuddet kan brukes til andre formål. Oslo Nye har i mange år fått for stor del av tilskuddet, sa North blant annet.

En rekke partier meldte seg med kritiske spørsmål til byråden. Først ute var Arbeiderpartiets Eivor Evenrud, som mente at byråden selv har gitt informasjon om at tre av fire scener ved Oslo Nye Teater skal nedlegges. 

– Før byrådet la frem sitt budsjettforslag offentlig, ble det klart gjennom Avisa Oslo at byrådet har gitt informasjon til noen egne medlemmer i bystyret om at Oslo Nyes hovedscene, Centralteatret og Teaterkjelleren nedlegges. Til resten av bystyret har byråden gitt en annen informasjon. Hvorfor har byråden gitt forskjellig informasjon om nedleggelse av spesifikke scener, mens offentligheten har fått en annen historie? spurte Evenrud.

North sa at hun var uenig i fremstillingen. 

– Den informasjonen er ikke delt med Høyres bystyregruppe, den har kun vært i byrådsapparatet og kommuneadministrasjonen, svarte North.

– Aftenposten hadde fått et veldig tydelig krav om sperrefrist. Det skulle ikke ut før etter generalforsamlingen som var fastsatt til fredag. Styret, ledelsen og de ansatte ble dessverre ikke informert om reduksjonen i driftstilskuddet som kom ut i mediene. Det er veldig beklagelig. Vi hadde en avtale med Aftenposten om sperrefrist. Men da Avisa Oslo kom med lekkasjen torsdag valgte Aftenposten å se på sperrefristen som opphevet, sa North.

Rauand Ismail: Dette er en av de mest udemokratiske sakene jeg har vært vitne til

MDGs representant Rauand Ismail beklaget det han kalte «et makkverk av en prosess».

– Behandlingen av Oslo Nye Teaters sak er en av de mest udemokratiske jeg har vært vitne til, sa Ismail som blant annet mente det var uklart hvilke forhold ved kommunens økonomiske situasjon som gjorde det nødvendig med et så stort kutt. 

– Jeg mener økonomien til kommunen var såpass dramatisk at alle sektorer har vært nødt til å kutte, svarte blant annet North.

SVs Sunniva Holmås Eidsvoll påpekte at  Oslo Nye Teaters  krevende situasjon har mange årsaker, blant annet et svært stor økning i pensjonskostnader, husleiekostnader og ettervirkninger av pandemien. 

– Teatret er allerede i gang med å omlegge driften og å kutte kostnader og har levert grundige scenarioer mot 2030, sa Eidsvoll: – Av det bystyret har fått fremlagt så langt er jeg betrygget om at teatret kan drives godt fremover hvis støtten opprettholdes og prisjusteres. Men byråden påstår det ikke er nok å kutte kostnader, byrådet konkluderer at også støtten må kuttes, noe som fremstår som et stort paradoks. Byråden har hevdet at driftsresultatet viser en nedadgående trend frem mot 2030. Men i teatrets brev fra september kommer det tydelig frem at byråden har mistolket tallene. Er byråden enig i at hun bruker tallene på feil måte? spurte Eidsvoll.

– Jeg er uenig i at jeg har mistolket tallene, svarte North som avfeide spørsmålet. – Jeg er rett og slett uenig i den forståelsen, sa North.

Sunniva Holmås Eidsvoll:  Det fremstår som om det er byrådspartienes vilje til å sikre støtte til teatret som mangler 

– Det er interessant, svarte SV-representanten: – Det fremstår som om det er byrådspartienes vilje til å sikre støtte til teatret som mangler. Styrelederen ved teatret er i dag selv ute og sier til NRK at de snur hver stein og utforsker muligheten til å få mer støtte til teatret fra næringslivet og andre aktører slik at Oslo Nye Teater skal kunne driftes videre. Selv den nye styrelederen sier at det er behov for mer penger hvis teatret skal driftes videre. Er byråden enig i at hvis teatret skal driftes videre så trenger det mer penger for å sikre videre drift? Spurte Eidsvoll. 

På dette svarte byråden at hun bruker teatrets egne tall.

– Jeg har et notat til utvalget som viser at jeg bruker teatrets egne tall. Scenarier teatret selv har lagt frem viser en negativ trend. Jeg fastholder at scenariene i dag viser at driften ikke er bærekraftig.

Eidsvoll trakk da frem scenarier som viser at driftsresultatet stabiliserer seg på et solid nivå, samtidig som egenkapitalen og likviditeten øker. 

– Tallene fra tilbake i tid viser med all tydelighet at teatret er omstillingsdyktig og har stor evne til å tilpasse driften innenfor rammene når både lønninger, priser og husleie øker. Prøver byråden å villede bystyret og bruke tall og fakta på feil måte? spurte Eidsvoll.

North svarte igjen at driftsresultatet går ned uansett hvilke av scenariene man snakker om.

– Jeg vil si at når vi kommer utover de tre første årene som det er henvist til i scenariene, forstår vi at her vil det gå mot et negativt resultat, sa byråden.

Jorunn Folkvord: Mener byråden at konkurranse er greit, men ikke hvis man får kommunal støtte

Rødts Jorunn Folkvord trakk fram at det går igjen, i uttalelser og dokumenter, at dette handler om konkurranse. 

– I Aftenposten 19. september sier byråden at Oslo Nye må være et alternativ, noe annet i forhold til byens øvrige scener. Mener byråden at konkurranse er greit, men ikke hvis man får kommunal støtte? spurte Folkvold.

Til dette svarte byråden at hun ikke mener at Oslo Nye skal levere det samme som Folketeatret.

– Det jeg mener er at Oslo trenger et mangfold. Som betydelig mottaker av offentlige midler har teatret et annet mandat: Teatret skal nå grupper som i dag ikke går i teater, sa byråden.

Folkvord svarte med å peke på at et teaterbesøk for en familie på fire til Oslo Nye Teater koster fra 1.200 til 2.000 kroner, mens det på Folketeatret koster dobbelt så mye. North sa seg enig i at Oslo Nye er lavere priset, men at det ikke er noe poeng å subsidiere et teater som leverer det samme som private.

– Jeg mener at man må spisse mot det som er aller viktigst at teatret driver med, sa North.

Kristelig Folkepartis Øyvind Håbrekke påpekte at teatret har gjort forpliktende avtaler for neste år og spurte om det kan bli snakk om erstatningskrav hvis man nå må avlyse forestillinger, foreta oppsigelser eller legge ned. 

– Jeg kan ikke si noe om detaljene rundt forpliktelsene til teatret. Det er opp til det nye styret å se til dette, svarte North.

Håbrekke spurte også om dette at teatret fikk beskjed om at de skulle planlegge som normalt for 2025.

Til dette svarte North at hun informerte teatret om det hun hadde tilgjengelig da dette spørsmålet kom i mai 2024:

– Jeg informerte teatret om de opplysninger jeg hadde tilgjengelig. Det er forståelig at teatret er opptatt av videre planlegging. Det kan være at teatret kan få gjort de nødvendige omstillinger som gir resultater på lengre sikt.

Evenrud: Byråden har vært klar over at dersom tilskuddet reduseres drastisk, så er det på et tidspunkt ikke mulig å redde Oslo Nye

Arbeiderpartiets Eivor Evenrud påpekte at byråden har vært klar over at dersom tilskuddet reduseres drastisk, så er det på et tidspunkt ikke mulig å redde Oslo Nye. – Dette har byråden visst hele veien. Jeg siterer fra byrådssaken. Det er oppstått en ekstraordinær situasjon for Oslo Nye som er oppstått i 2023 og 2024. Teatret hadde en stabil økonomisk drift fram til pandemien. De har bygget opp en høy egenkapital. Likevel sitter byråden gang på gang og snakker om den økonomiske bærekraften i dette teatret. Hvis det er riktig for alle andre mottagere i Oslo kommune å lønns- og prisvekstjustere for å ha en økonomisk bærekraft, hvorfor er det ikke riktig for Oslo Nye Teater, men riktig å kutte dem med 40 millioner? spurte Evenrud.

North svarte slik: – Kommunens økonomiske situasjon gjør at omstillingen har vært raskere enn det byrådet trodde før sommeren. I ly av den økonomiske sitasjonen har vi vært nødt til å prioritere knallhardt. Da har det gått ut over flere, blant disse er Oslo Nye Teater. Som det kommer frem i byrådssaken er det ikke bærekraftig med like omfattende drift ved teatret som i dag. Både årsresultatet og den egenkapitalen som var negativ ved utgangen av 2023 og de beregningen og fremskrivningen som teatret har laget.

Evenrud: – Jeg lurer på en ting til. Nå vet vi etter at statsbudsjettet er fremlagt at Oslo får bedre økonomi. Er det da sånn at kommunen vil redde Oslo Nye Teater? 

North: – Jeg tror at vi først skal se hva vi får før vi konkluderer med hva vi gjør. Den økonomiske situasjonen til Oslo kommune er svært alvorlig. Da vi reddet teatret fra konkurs, var det med bakgrunn i at vi ønsket å redde Oslo Nye. Samtidig var vi tydelige på at de måtte forvente seg et lavere tilskudd. Den justeringen har gått mye fortere enn jeg ønsket, sa North.

MDGs representant Rauand Ismail tok opp at ansatte i Oslo kommune etter en nylig lovendring, har fått utvidet rett til omplassering andre steder i kommunen om de sies opp. 

– Dette kan ha arbeidsrettslige konsekvenser. Mener byråden at hun utøver ansvarlig styring? spurte Ismail.

– Jeg mener at jeg her utøver et ansvarlig eierskap. Her forskutteres det oppsigelser som jeg ikke har fått forslag om. Dette er upløyd mark, det er en lovendring det er lite praksis på. Jeg er overbevist om at styret vil ha en god kontroll, sa North.

Ismail: – Da jeg leste intervjuet i Norsk Shakespearetidsskrift om armlengdes avstand må jeg innrømme at jeg ble usikker på om byråden kjenner til prinsippet. Hvordan vil byråden definere prinsippet om armlengdes avstand? spurte Ismail. 

North: – Jeg legger meg ikke opp i driften, svarte North. – Jeg har vært tydelig på at omstilling må skje. Det er styret som må vurdere hvordan de skal klare å jobbe innenfor det nye budsjettet. Jeg mener at jeg holder meg godt innenfor armlengdes avstand når jeg lar det være opp til styret.

Eidsvoll: Kuttet er under halvparten av det som byrådet kutter i eiendomsskaten

SVs Sunniva Holmås Eidsvoll viste til at kuttet til Oslo Nye på 37 millioner er under halvparten av det som byrådet kutter i eiendomsskatten til de som har de dyreste boligene i Oslo:

– Det ser ut som om det skulle være økonomisk mulig å unngå dette kuttet, sa Eidsvoll og fortsatte: - Fakta i dag er at halvparten av Oslo Nyes publikum er barn og unge og 70 prosent av publikum er bosatt i Oslo øst. Byråden har sagt til Norsk Shakespearetidsskrift at vi ønsker å rendyrke den delen av teatret som er et alternativ til de kommersielle teatrene. Da vil jeg spørre: Hva er det Oslo Nye Teater gjør som skal rendyrkes og hva er det de skal slutte med? 

– Jeg mener at når vi nå foreslår en omstilling av teatret der man skal tilpasse seg et betydelig lavere tilskuddsnivå betyr det at teatret må prioritere enda hardere. Det er ikke snakk om å gjøre noe annet, men prioritere hardere mellom de tingene teatret allerede gjør, svarte North. 

Arbeiderpartiets Eivor Evenrud påpekte at mange har sagt at med det nye tilskuddet på 53 millioner kan teatret kun drive videre med Trikkestallen. Man kan ikke drive Oslo Nye Teater sånn som det er i dag for det beløpet. Det skjønner alle andre. Så jeg lurer på om hvis det blir sånn at det bare er Trikkestallen som skal drives videre, mener byråden da at Oslo Nye Teater fortsatt eksisterer? sa Evenrud.

– Det er litt morsomt at jeg blir beskyldt for ikke å holde armlengdes avstand fordi jeg har bedt teatret å vurdere scenarioer. Men når jeg nå ikke har vurdert dem er jeg uansvarlig eier.  – Jeg har ikke sagt at Oslo Nye kommer til å se likt ut. Vi har sagt at vi har reddet teatret. Hadde vi ikke gjort det i juni hadde teatret vært konkurs. Jeg er sikker på at det nye styret vil komme tilbake med gode løsninger. Men jeg forstår at det ikke blir det samme teatret. Det blir noe annet og det kan også bli bra, sa North.

Publisert 11.10.2024