Studentene er i sjokk
I september anbefalte den økonomiske rådgiveren ved Høgskolen i Østfold (HIOF) å stenge Akademi for Scenekunst/ Norwegian Theatre Academy (NTA) som en del av løsningen på HIOFs økonomiske krise. Denne krisen er et resultat av regjeringens innsats for å gjenopprette den økonomiske situasjonen for utdanning før COVID-19. Dette, sammen med regjeringens instruksjon om å prioritere helsevesen og militæret samtidig som det kuttes i midler til kunst og kultur, har ført til at NTA nå står i fare for å bli stengt. Så langt har alle argumentene fra HIOF for å stenge NTA vært rent økonomiske. Kunstutdanning er dyr pr. student, da det er færre studenter for de samme undervisningstimene. Selv om NTA, i motsetning til andre studieprogrammer ved HIOF, ikke har økt sine utgifter under COVID-19, og derfor ikke er en årsak til den økonomiske krisen HIOF opplever.
Når man kun fokuserer på økonomi, overser man de områdene som gjør en utdanning god, og hvor NTA utmerker seg: i antall uteksaminerte studenter, i mottakelse av ytterligere stipend og i anerkjennelse fra sitt fagfelt. Ledelsen ved NTA har gjort store anstrengelser for å møte de nødvendige besparelsene for å bevare skolen, men det ser ut til at disse anstrengelsene er bortkastet. NTA er ikke det eneste studieprogrammet ved HIOF som står i fare for å bli lagt ned, men i motsetning til mange av de andre kan ikke NTA gjenopprettes hvis det legges ned. NTA er et fellesskap. Et vidt utbredt nettverk som knytter kunstnere og teaterfolk fra hele verden sammen. Uten ledelsen ved akademiet, uten lærerne eller administrasjonen, vil NTA slutte å eksistere.
Den 7. november valgte rektoren ved HIOF å følge anbefalingen fra den økonomiske rådgiveren, og har fremmet beslutningen om å stenge NTA for styret ved HIOF. Den endelige beslutningen vil bli tatt av styret 14. november og er irreversibel. Studentene ved NTA står igjen i sjokk. Hvordan kan en beslutning om å stenge en 30 år gammel, internasjonalt anerkjent teaterutdanning, som både er Norges eneste scenografutdanning og en bærebjelke i det moderne teaterfeltet, tas på bare to måneder?
Den nåværende studentmassen ved NTA består av minst ti forskjellige nasjonaliteter. De fleste av oss har forlatt vårt hjemland og flyttet til Fredrikstad på grunn av akademiet. Dette viser utdanningens unike karakter på et europeisk og globalt nivå og setter Høgskolen i Østfold på kartet for internasjonal teaterutdanning. Norge har et ansvar for å bevare en utdanning som er så unik og viktig for sitt felt. Å legge ned NTA vil være et tap for den moderne teaterscenen i Norge og globalt. Det er på høy tid at den norske regjeringen og HiOF viser at de verdsetter utviklingen av kunst og kultur. Institusjoner som NTA er avgjørende for å opprettholde et kontinuerlig utviklende kunstfelt.
Dette innlegget er en bønn til styret om å avvise anbefalingen fra rektoren, eller i det minste kreve mer tid til å ta denne avgjørende beslutningen. Det er også et forsøk på å få HIOF til å forstå verdien av NTA, hvis de ikke allerede har gjort det gjennom petisjonen mot nedleggelse av NTA, signert av mer enn 2000 støttespillere.
VI ER IKKE BARE 30 STUDENTER SOM DU KAN IGNORERE. Vi er et utbredt fellesskap som er bygget på de kontinuerlige anstrengelsene fra denne skolen.
Pressemelding 10.11.2024