ANMELDELSE
Voldsomt og gripende om blindhet
Voldsomt og gripende om blindhet
(Trondheim): Det er en sterk og følelsesmessig heftig reise vi som publikum blir dratt med inn i. Vi blir rystende nære tilskuere til sivilisasjonens og menneskenes moralske sammenbrudd i «En beretning om blindhet».
Siste utgave
I Sara Stridsbergs universum
I Sara Stridsbergs universum
(Stockholm): Att skriva dramatik har varit som en skola för Sara Stridsberg – i att skriva romaner. Hon har lärt sig att lyssna på röster på ett speciellt sätt, genom teatern. Till hösten är det premiär i Oslo på en av hennes pjäser som har spelats flitigt genom åren, men som hon numera kan känna sig lite kluven till.
ANMELDELSE
Hedda och makten
Hedda och makten
I Kjersti Horns och Sven Haraldssons nya uppsättning utspelas «Hedda Gabler» i en luxuriös 1980-talsinspirerad designlägenhet. Det står en inglasad bur på Det Norske Teatrets stora scen, och vridscenen görs det bruk av flera gånger. Det fungerar inte fullt ut.
NYHETER
Byråden med nye krav om store og raske kutt for Oslo Nye Teater
Byråden med nye krav om store og raske kutt for Oslo Nye Teater
Byråd Anita Leirvik North (bildet) forsvarte onsdag varslene om betydelige kutt på Oslo Nye Teater i et møte i Kulturutvalget i Oslo kommune. Så sent som i 4. september sendte høyrebyråden et brev der hun varsler at kuttene kan komme raskt.
ANMELDELSE
Verdensjammer, koteletter og novelletter
Verdensjammer, koteletter og novelletter
(Stavanger): Rogaland Teaters oppsetning «Alexander» beveger, underholder og ansporer til refleksjon.
ANMELDELSE
Lidelsens estetikk
Lidelsens estetikk
Med «The Basement» fortsetter Daniel Mariblanka å ta opp tunge, men viktige spørsmål, knyttet til kropp og identitet, samt utforske hvordan dansekunst kan formidles til personer med funksjonsvariasjonver. Men i forestillingen blir det nære og såre formidlet så voldsomt at det blir monotont.
Nyhetsbrev
ANMELDELSE
Rett i triggerpunktene
Rett i triggerpunktene
Sceneversjonen av Linn Ullmanns roman «Jente, 1983» går fra det lavmælte, via det patosfylte, til et rasende og utagerende scenespråk. Det er befriende.
ANMELDELSE
DEN DØDE ER NAKEN
DEN DØDE ER NAKEN
(Kristiansand): Når scenens grå baklyskatedral svartner og Oidipus (Henrik Rafaelsen) står som en blindet skygge på forscenen, og når Kreon (Fridtjof Såheim) til slutt vedkjenner at han har ingenting igjen – da kjenner vi gudskjelov enda en gang, at disse tragediene lever.
ANMELDELSE
Lite drama i teateret
Lite drama i teateret
(Bergen): I Den Nationale Scenes oppsetning av «I vårt sted» er det ingen store fakter, verken i tekst, fremføring eller regi. Til gjengjeld hersker stor oppriktighet og kontant tilstedeværelse.
ANMELDELSE
Frisk og fornøyelig fremskrittsdystopi
Frisk og fornøyelig fremskrittsdystopi
(Hamar): «Salamanderkrigen» i Ole Johan Skjelbreds regi på Teater Innlandet er en glitrende velspilt teatral satire basert på en skremmende aktuell fremskrittsdystopi. Den er overdådig og morsom, men maner ikke akkurat til ettertanke.
ANMELDELSE
Mørk og sår Peter Pan
Mørk og sår Peter Pan
Den nye musikkteaterversjonen av «Peter Pan» på Oslo Nye Teater viser at det koster å stå utenfor et fellesskap. Skuespillerne og sangerne er sjarmerende, og Nils Bechs musikk kler materialet. Aldrilandet har små glimt av magi, men er for det meste et grusomt, hardt og brutalt sted.
INTERVJU
Egentlig bør man være nærmere seg sjøl på scenen enn man er i hverdagslivet
Egentlig bør man være nærmere seg sjøl på scenen enn man er i hverdagslivet
Intervju med Henrik Rafaelsen, aktuell i rollen som kong Oidipus i Eirik Stubøs iscenesettelse av de to tragediene "Oidipus/Antigone". Premiere Kilden teater i dag, fredag 6. september.