Plus ANMELDELSE Kjærlighetens frem og tilbake Trondheim): Et ungt kjærlighetsforhold oppstår og går under i løpet av en femårsperiode. Tematikken er velbrukt i populærkulturen, men musikalen The Last Five Years tilbyr likevel noe helt annet enn mengden gjør. Og ensemblet på Trøndelag Teater gjør det hele til en fin opplevelse.
Plus Teatersjef Mads Bones på Nye Hjorten Teater: – Kall meg gjerne kommersiell, men da har jeg lyst til å redefinere begrepet (Trondheim): En mørkerød fasade i Apotekerveita skjuler et hypermoderne teaterhus. Nybygget fra grunnen, privat finansiert og eid. Teppet går opp for første forestilling 15. januar.
Essay Ikke la deg forherde Kommentar til AfDs valgfremgang, og hvordan de allerede har satt avtrykk på tysk kulturpolitikk, av Thomas Oberender.
Menneskelighetens endepunkt Intervju med regissør Omar Abi Azar – på en dårlig Skypelink mellom Oslo og Beirut.
Sigrun Aker Nordeng skal lede feiringen av Henrik Ibsens 200-årsjubileum Nasjonalbiblioteket har ansatt Sigrun Aker Nordeng som leder for Ibsen 2028, markeringen av 200-årsjubileet for Henrik Ibsens fødsel. Nordeng kommer fra stillingen som leder for strategi og utvikling ved Munchmuseet.
Seks korte historier om å være utøver og hva vi (ikke) eier I løpet av det siste året har det pågått en opphisset diskusjon om plagiat, opphavsrett og eierskap i det norske scenekunstmiljøet. I debattene kolliderer ofte kunstneriske og juridiske perspektiver på opphavsrett. Ilse Ghekiere satte seg fore å utforske utøverens rolle ved å løfte frem perspektivene til andre utøvere, og bruke innsiktene deres som ledetråd gjennom denne labyrinten.
Six short stories on being a performer and what we (don't) own Over the past year, heated discussions about plagiarism, copyright, and ownership have taken center stage in Norwegian stage arts. In these debates, artistic and legal perspectives on authorship often clash. Ilse Ghekiere set out to explore the performer’s role in this context by highlighting the perspectives of other performers, allowing their insights to guide us through this labyrinth.
teater teater teater Vi trykker et dikt, en rant, hva du vil kalle det, fra forestillingen «Kunsten å møtes» (2024) av Ivar Furre Aam (tekst) og Lasse Jacoby Steina Lilleng ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Ny utgave - gi bort i julegave Norsk Shakespearetidsskrift ble kåret til Årets tidsskrift i mai 2024. Nå er nummer 4 2024 i handelen.
Plus Skandale? (Berlin): Florentina Holzingers «Sancta» er en elegant, sexy form for punk. På Volksbühne i Berlin ble gjestespillet ble møtt av demonstranter, men skandalen ligger i det faktum at verden utenfor lar seg ryste, skriver regissør Angelina Stojčevska.
Maria Drangeid og Lea Fedida Claussen er valgt ut til Regiløftet ved Trøndelag Teater Trøndelag Teater er glade for å kunngjøre at to regissører er valgt ut til talentprogrammet Regiløftet. Regiløftet er et samarbeid mellom Talent Norge, SpareBank 1 SMN og Trøndelag Teater og er en del av Trøndelag Teaters satsing på kunstnerskapsutvikling.
Omstöpta Norénscener tolkas som grotesk fars (Stockholm): Regissören och konstnären Markus Öhrn har i ett skinande vitt sceniskt rum bjudit publiken på en grotesk fars bestående av fem citat från fyra Norénpjäser. Kavalkaden avbryts mellan scenerna av en fallande litet sliten röd ridå.
Stormen: En romodyssé (London): Jamie Lloyds Shakespeare-oppsetning føles utelukkende som en unnskyldning for å plassere sci-fi-dronningen Sigourney Weaver i stadig nye, intergalaktiske tablåer.
Kloden teater får byggestøtte fra stat og kommune Mens Nationaltheatrets framtid diskuteres heftig og kulturtilbudet i Oslo er truet av innsparinger, vokser det fram et annerledes teatertilbud på Oslo øst. Byrådets nylig fremlagte budsjettforslag tildelte Kloden teater 15 millioner kroner i investeringstilskudd, forutsatt at staten bidro med tilsvarende eller mer. Nå er det klart at SV og regjeringspartiene sikrer investeringen med 57,8 millioner over ordningen Nasjonale kulturbygg. Kloden teaters permanente teaterhus, nederst i Groruddalen, er dermed klar for å realiseres.
Suzanne Osten er død. Lenge leve det ostenske teater! Suzanne Osten døde den 29. oktober. Hun etterlater seg et beredskapsteater som skal styrke barns livsmestring i de voksnes verden, skriver Wenche Larsen i denne kronikken.
TAKK FOR MEG, OSLO HØYRE Nå sitter Høyre i posisjon med muligheter for å iverksette de riktige beslutningene gjennom et tydeligere samfunnsoppdrag og rammebetingelser som står i forhold til det. Den muligheten benytter de til å rasere ikke bare Oslo Nye Teater, men også sitt egen posisjon som kulturparti, skriver Geir Kvarme, skuespiller og tidligere bystyrerepresentant for Høyre (2015-2019).