Byråd Anita Leirvåg North (H). Foto: Sturlason

Byråden med nye krav om store og raske kutt for Oslo Nye Teater

Byråd Anita Leirvik North (bildet) forsvarte onsdag varslene om betydelige kutt på Oslo Nye Teater i et møte i Kulturutvalget i Oslo kommune. Så sent som i 4. september sendte høyrebyråden et brev der hun varsler at kuttene kan komme raskt.

Publisert Sist oppdatert

Det blir høring om Oslo Nye, se egen sak her

– Det fremstår som om kulturbyråden bare tenker tall, mens det er hele vår fremtid hun rammer, sier teatersjef på Oslo Nye, Runar Hodne.

Størrelsen på byrådens kuttforslag for det snart hundre år gamle teatret er ennå ikke kjent. Men i et såkalt «oppdragsbrev» til teatret datert 4. september sier Anita Leirvik North i generelle ordelag at man må forvente betydelige kutt og at det må skje raskt. Teatersjefen sier det kan virke som om byråden foreslår for bystyret å vedta omfattende kutt allerede fra neste år.

– Vi går ut fra at dette betydelige kuttet gjelder fra 2025, selv om det ikke står i brevet, sier Hodne.

– Dette kommer som en real kalddusj, sier direktør Jan Beckmann. Før sommeren fikk vi bekreftet at vi skal planlegge som normalt for 2025.

Allerede i mai i år viste teatret fram planene for neste år for byrådet, forteller teatersjefen. Teatret har gjentatte ganger minnet byrådet på at profesjonelle teatre må inngå avtaler om rettigheter og engasjementer gjerne år i forkant.

– På hovedscenen kommer blant annet den klassiske forestillingen Påklederen med Sven Nordin og Johannes Joner. Centralteatret er jokeren i vår profil, sier Hodne. Her kommer Bare Elling, Vigdis Hjorths Gjentagelsen og Science Fiction-musicalen Rocky Horror Show som er tilbake etter 25 år. I tillegg kommer et samarbeid med Kilden teater i Kristiansand. På Trikkestallen spilles Den lille Muldvarpen og Snekker Andersen for barna. Det medfører store økonomiske utlegg også å avlyse noen av disse, sier Runar Hodne.

Vil trolig medføre rettssaker

Et stort kutt i tilskuddet til Oslo Nye vil også medføre at teatret må si opp fast ansatte, sa teatersjefen. Disse vil i tilfelle ikke få nødvendig varslingstid etter Arbeidsmiljøloven og vil trolig medføre rettssaker kom det frem på møtet i Kulturutvalget onsdag.

– En inndragning av teatrets midler er en stor feilvurdering, sa Hodne på møtet. – Vi er i full gang med en omstillingsprosess. Vi skal kutte 22 millioner over to år og i er i gang med en vital høstsesong som selger bra.

Direktør Jan Beckmann forsikret at teatret ikke har glemt situasjonen som frembragte byrådets kuttforslag – de 30 ekstra millionene for å dekke underskuddet for 2023. Underskuddet stammet fra et pensjonsoppgjør som alle teatrene ble rammet samt manglende kompensasjon for lønns- og prisvekst over flere år.

– Vi går fra 17 til 11 produksjoner i 2025. Vi har ti færre ansatte ved årets slutt. Vi skal operere på et lavere kostnadsnivå. Oslos kulturbudsjett er på 1,3 milliarder. Av dette er tilskuddet til Oslo Nye på 7 prosent. De store postene i kulturbudsjettet er Munch og Deichman, sa Beckmann i møtet.

Mener det ikke er mulig å legge om driften allerede fra 2025

Morten Gjelten, direktør i bransjeorganisasjonen Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO), hadde før møtet sendt et notat til Kulturutvalget der de viser til at Oslo Nye Teater siden 2010 har håndtert en lønnsvekst på 48 prosent og en husleieøkning på 59 prosent, mens tilskuddet har blitt justert med kun 13 prosent. I samme periode har egeninntektene økt med hele 232 prosent.

På møtet onsdag påpekte Gjelten at selve grunnlaget for at driftstilskuddet skal betydelig ned, ikke er behandlet i bystyret.

– Uansett hvordan man vil at fremtiden for Oslo Nye skal være, forutsetter vi at bystyret er klar over at det ikke er mulig å legge om driften allerede fra 2025. Som en ansvarlig arbeidsgiver styrer i tilfelle kommunen teatret rett mot konkurs. Dette er neppe ønskelig tatt i betraktning at det samme byrådet før sommeren bevilget de 30 millioner. Påstanden om at det er usikkert om teatrets drift er bærekraftig kan ikke leses som annet enn en politisk nedprioritering av scenekunsten, sa blant annet Morten Gjelten i møtet.

Høyre-representant i Kulturutvalget Bjørgulv Vinje Borgundvaag svarte Gjelten med de store økonomiske utfordringene Oslo står overfor.

– Det er varslet at Oslo kommune må kutte flere milliarder i budsjettet. I fjor gikk kommunen for første gang på lenge med underskudd. Regjeringen har kuttet i tilskuddet til Oslo, og vi står foran veldig krevende prioriteringer i budsjettet, sa Borgundvaag.

Teatret tar inn lærlinger i håndverksfagene

Fagforbundet Teater og Scene var representert på møtet i Kulturutvalget ved lederen Mari Røsjø. Hun pekte på at Oslo Nye Teater er en av få seriøse arbeidsgivere i kulturfeltet.

Teatret tar inn lærlinger som parykkmakere, kostymemakere, møbelsnekkere med mer. De er en viktig del av kulturarven, understreket Røsjø.

– Man trenger mye bra folk for å lage teater. 90 mennesker står i fare for å miste jobben i tillegg til vil 300 frilansere som årlig er innom teatret bli rammet. Stengning av Teaterkjelleren rammer de mindre aktørene. Dette framstår som et politisk valg og ikke en økonomisk vurdering, sa Mari Røsjø på møtet.

North: Hele kommunen må være innstilt på kutt

Byråd Anita Leirvik North (H) måtte tåle kritikk fra utvalgsmedlemmene i saken, blant annet fordi tilskuddet til Oslo Nye ennå ikke er behandlet i bystyret. Bystyret får først budsjettet den 25. september. North minnet på at hun som fersk byråd måtte gi kreditt til Oslo Nye på 10 milloner og at byrådet ga de 30 millionene teatret måtte ha for å overleve.

– Jeg er klar over at det er bystyret som skal bestemme budsjettet. Gitt den økonomiske situasjonen kommunen befinner seg i må hele kommunen nå være innstilt på kutt. Med den bakgrunnen mener jeg det er rimelig at vi forbereder Oslo Nye Teater på betydelige kutt. Jeg mener det er ansvarlig eierstyring å gi teatret mulighet til å omstille seg. Hvis bystyret ønsker noe annet, er det ikke noe problem å sette i gang tiltaksplan, sa North.

Skuespiller Geir Kvarme: Kuttene er veldig veldig uheldige og uforståelige.

Geir Kvarme, skuespiller ved Det Norske Teatret, Høyre-medlem og vara til Stortinget for Høyre, sier at Oslo Nye Teater, hvis dette gjennomføres, vil ha meget begrensede muligheter for å fungere som en viktig og sterk kulturaktør.

– Saken har, slik den har vært håndtert fra byråden, skapt veldig mye usikkerhet og støy, sier Kvarme.

– Jeg er redd eierskapet legger føringer i en retning av betydelig innskrenket kunstnerisk handlerom, som følge av et dominerende fokus på reduserte driftstilskudd i stedet for et definert samfunnsoppdrag med driftstilskudd tilpasset det. Mitt inntrykk er at Oslo Nye, hvis dette gjennomføres, vil ha meget begrensede muligheter for å fungere som en viktig og sterk kulturaktør, sier Kvarme og avslutter:

– Som skuespiller, men også som Høyre-medlem syns jeg dette er veldig, veldig uheldig, og uforståelig.

Publisert 12.09.2024

Powered by Labrador CMS