2-3 2017

Les fra denne utgaven: 

I løpet av de siste årene har flere aviser innført terningkast i teateranmeldelsene sine. Tror du det har hatt noen konsekvenser for anmeldelsene; hvordan de skrives og leses, og for markedsføringen/ kommunikasjonen rundt forestillingene?
(Berlin): På vei hjem sykler jeg over Alexanderplatz, når jeg ser OST lyse på taket, vet jeg at jeg snart er hjemme. So wird es nicht mehr sein – om skiltet blir stående eller ikke – det er ikke lenger slik.
Bevegelser – Norsk dansekunst i 20 år handler i over­veiende grad om norsk samtidsdans sin kamp for å tilegne seg kultur­politisk kapital, fremfor om samtids­­dans som kunstnerisk uttrykk. Boken gir grunn til å spørre om jakten på posisjoner, midler, osv. har gått på bekostning av en dypere kunstfaglig forankring.

Volksbühne
Thomas Irmer: Intervju med Frank Castorf
Uwe Cranner: Alt har en ende…eller: nærmest en Nekrolog
Tone Avenstroup: Det nye er ikke alltid nytt. Kommentar
Thomas Irmer: René Pollesch’ Diskurs über die Reflexionsbude..
Therese Bjørneboe: Folk og røvere 
Avskjedsfest, Volksbühne

Dramatikk & Bøker
Henning Gärtner: Sarah Kanes dramatikk. Essay
Drude von der Fehr: Alan Badiou om teater, sannhet og politikk. Essay
Henning Hagerup: Handkes Stendig storm, gjendiktet av Jon Fosse
Finn Iunker: Stemmer fra Israel. Hittetekster (utdrag)

Gruppeteater
Grethe Knudsen og Geddy Aniksdal: Intervju med Patricia Ariza 
Elin Høyland: Det umuliges kunst, film om Odin Teatret av Elsa Kvamme
Erik Exe Christoffersen: Træet, Odin Teatret, Holstebro

 

Festivaler
Therese Bjørneboe: Festival Theatre Olympics, Wroclaw 
Keld Hyldig: Festspillene i Bergen 2017 
Julie Rongved Amundsen: Oslo Internasjonale Teaterfestival
Therese Bjørneboe: Heddadagene, Oslo
Svante Aulis Löwenborg: Minnenes museum, Heddadagene
Karen Frøsland Nystøyl: Vinduer, Heddadagene

Dans og musikkteater
Kristine Myklestad: «Med rite i blodet», essay om Ingri Fiksdals danseforestillinger
Snelle Hall: Mårten Spångbergs Natten
Roland Lysell: Cullbergballetten 50 år, Stockholm
Diane Oatley: Bevegelser – Norsk dansekunst i 20 år 
Sigurd Ziegler: How hard can it be?
Svante Aulis Löwenborg: Burrows & Fargio, Black Box teater 
Emil Bernhardt: Pélleas og Mélisande, Den norske Opera & Ballett

Anmeldelser
Svante Aulis Löwenborg: Nationaltheater Reinickendorf, Berlin
Lars Harald Maagerø: Twelfth Night, The Globe
Birgitta Haglund: Hamlet, Teater Galeasen, Stockholm        
Lars Harald Maagerø: Hamlet, Schauspiel Hannover 
Keld Hyldig: Hamlet, Den Nationale Scene
Lillian Bikset: Hamlets pappa er et spøkelse, Barneteatret Vårt
Roland Lysell: Stilla liv av Norén, Dramaten
Frode Helland: Norén x 2, Det Norske Teatret og Nationaltheatret
Lars Harald Maagerø: Ungeduld des Herzens, Schaubühne, Berlin
Birgitta Haglund: Århundradets kärlekskrig, Stockholm stadsteatern
Birgitta Haglund: Nattvandringar, Ensembleverket, Stockholm
Elin Lindberg: Et dukkehjem, Rogaland Teater
Julie Rongved Amundsen: Nostalgi, Torshovteatret 
Therese Bjørneboe: Brødrene Karamasov, Trondheim
Elin Høyland: Fyrsten, Nationaltheatret
Wenche Larsen: Hvem har æren, Oslo Nye
Karen Frøsland Nystøyl: Åstaddiktning, Det Norske Teatret
Elin Lindberg: Sju dagar i august, Det Norske Teatret
Ilene Sørbøe: 11 år, Det Norske Teatret
Lillian Bikset: Eg ringer mine brør, Hordaland teater
Elin Lindberg: Førstereis, DNS/ Riksteatret
Hedda Fredly: Spoiler, Black Box teater
Ilene Sørbøe: Milo Rau: Five Easy Pieces, Black Box teater
Lillian Bikset: Helvete er de andre, Teatret Vårt 
Lillian Bikset: Privattimen, SoF

Bilag om det politiske i scenekunsten
Leder 
Innledning
Hvit tilstand Svart sinn
Frihet 
Å utfordre ideologien 
Hvilke verdier baserer norsk kulturpolitikk seg på?
Geniale følelser 
Hvordan definere politisk teater i dag? 
Per Gynt med Donald Trump-cap? God idé!
Det radikale paradokset
Utvanning som forsterkning 
Kunsten å felle en kirsebærallé
Bidragsytere