Nummer 1 2012

Les fra denne utgaven: 

Spørmål * Hvilken status og funksjon har Heddaprisen i dag? * Hva bør ambisjonene med prisen være, og på hvilke områder er forbedrings­potensialet størst? Bakgrunn: En komite er nedsatt for å vurdere tildelingskriterier, justere priskategorier og velge ny jury for Hedda-prisen. Komiteen består av teatersjefene Hanne Tømta, Ellen Horn, Kristian Seltun og Jon R. Moe. Trine Eilertsen, sjefredaktør i Bergens tidende, forbundsleder Hauk Heyerdal og Elisabeth Egseth Hansen, tidligere scenekunstkonsulent i kulturrådet og leder av Teater Avant Garden.
Innledning holdt under seminaret Theatre in Times of Crisis, Dramatikkens Hus i Oslo, 23. februar 2012. Arrangør: TeaterTanken. Øvrige innledere: Lars Seeberg fra Danmark, og Linda Zachriston, Stina Oscarson og Jacob Hirdwall fra Sverige.
Nationaltheatret bommer i forsøket på å skildre kjærlighetens betingelser. Noen få lyspunkt veier ikke opp for mangelen på en bærende idé, skriver vår anmelder Espen Røsbak.

INNHOLD 1/2012

 

Leder

Enquete: Heddaprisen

Stockholm 
Therese Bjørneboe: Intervju med Alexander Mørk-Eidem
Therese Bjørneboe: Intervju med Alexander Mørk-Eidem og Eirik Stubø

Teatertanken-seminar

Martin Lyngbo; Kvalificiering og internationalisering i dansk teater

Lars Seeberg: Hvor blev publikum af?
Linda Zachrison: Publikumsfrämgång, en gyllene snara?
Stina Oscarson: Skapa innebär att göra motstånd
Jacob Hirdwall: Verkligheten är till salu         

Papirløse fortellinger
Demian Vitanza: Kommentar           

Ungarn
Thomas Irmer: Teatersituasjonen i Ungarn        

Forestillinger:
Kjetil Skøien: Gólgata picnic, av Rodrigo Garcia, Paris
Finn Wilhelm Mathiesen: Je disparais, Arne Lygre/ Braunschweig Paris/ Villeurbane
Therese Bjørneboe: Tage unter, Lygre/ Braunschweig, Berlin
Tormod Lindgren: Kameliadamen, Frank Castorf, Paris
Torbjørn Oppedal: Entropi, Nationaltheatret    
Tove Ellefsen Lysander: Jeppe på berget, Stockholm
Tove Ellefsen Lysander: Kunstnerollektivet Sudota

Brecht
Tore Vagn Lid: Fatzer – konkretisert
Anette Therese Petersen: Det gode mennesket frå Sezuan
Therese Bjørneboe: 3 x Brecht, Oslo, Bergen, Trondheim 

Nordwind Festival
Knut Ove Arntzen: Det ville og eksotiske nord. Kommentar        

Kleist-jubileet 2011
Thomas Irmer: Heinrich von Kleist, Prosjekt Outsider   

Bøker
Kjell Helgheim: Tjekhov och friheten av Lars Kleberg
Gunnhild Kværness: På jakt efter en konstnärlig teater, Ralf Långbackas memoarer, 2. bind

Debatt/ kommentar
Øyvind Berg: Kommentar til Røeds anmeldelse av Tekster for Baktruppen  
Tone Avenstroup: Om Øyvind Bergs Tekster for baktruppen
Elin Lindberg: Refleksjoner om 22/7    

Anmeldelser
Espen Røsbak: Anna Karenina

Elin Lindberg: Frøken Julie, Riksteatret, Nationaltheatret, Dramaten, Stockholm   
Tove Ellefsen Lysander: Olof Palme, Stockholm
Ola B. Johannessen: Cardenio, Stratford
Terje Dragseth: Den som dikter, Kilden, Kr. sand
Anne-Line Lønnbu Kirste: Jeg var Fritz Moen  
Maja Løvland: De foreldreløse, Komilab
Charlotte Myrbråten: The Norwegian Way, Bergen    
Elin Lindberg: WOMOON fra bunad til burka
Espen Røsbak: Riding romance 1 – Swan lake   
Anette Therese Pettersen: Long fuelled session 
Elin Høyland: Korall, Korall 
Elin Lindberg: Fractured bones 
Elin Lindberg: Jeden