Nummer 1 2017

Les fra denne utgaven: 

Hvor finner man det politiske (sam­funns­engasjerte) teatret i dag? Nevn gjerne noen viktige forestillinger fra de siste 5-10 årene!
(Kirkenes): Barents Spektakel bød på teater som både vil og kan stille seg i sentrum av begivenhetene og de store konfliktene.
Noe er i ferd med å skje. Humor av muslimer og om muslimer blir mer og mer vanlig på standupscenen og i TV-ruta i flere vestlige land. Muslimske komikere balanserer hårfint mellom flere kulturer og flere generasjoners forventninger til dem. De forholder seg til en dobbeltkontrakt hvor integrering og identitet står på spill.
(Tromsø): Etter to timer med stor energi og velutstyrte replikker, er det likevel noe som mangler i oppsetningen av den kritikerroste boka Havboka.

INNHOLD 01 2017

Leder

Enquete: Hvor finner man det politiske teatret i dag?

Therese Bjørneboe: Barents Spektakel, Kirkenes, kommentar

Maja Løvland: Refleksjoner rundt muslimsk humor, essay

Castorf Faust
Thomas Irmer: Castorfs Faust II, Volksbühne, Berlin

Offentlighet
Matilde Holdhus: Øyeblikkets Skam, kommentar
Goro Tronsmo: Nodes on fish… Black Box teater, kommentar
Camilla Eeg-Tverbakk: Public Calling, Nationaltheatret, kommentar
Valborg Frøysnes: New World Embassy: Rojava, Oslo rådhus

Miljø
Rania Broud: Intervju med Amund Sjølie Sveen, Fjaler
Ragnhild Freng Dale: Århundrets rettssak, Kirkenes, bakgrunn
Therese Bjørneboe: Barents Spektakel, Kirkenes, kommentar

Liberation Day 
Irena Sentevska: Liberation Day: om Traaviks film og kunstbandet Laibach

Schauspielhaus Wien
Eivind Haugland: Intervju med Kaspar-regissør Lisa Lie
Pinar Ciftci: Intervju med dramatiker Miroslava Svolikova

Humor og satire
Maja Løvland: Refleksjoner rundt muslimsk humor, essay

Debatt
Meninger om teater: Torbjørn Eriksen: Hvorfor teater?

Festivaler
Wenche Larsen: Monsters of Reality, Ibsenfestivalen/Nationaltheatret
Elin Høyland: Intervju med Hanne Tømta om videoen NationalApology
Opprop til støtte for National. Apology fra palestinske teatre 
Rania Broud: Festingborg, Sarpsborg
Finn-Wilhelm Mathiesen: Teaterfestivalen i Avignon 2016
Svante Aulis Löwenborg: Göteborgs Dans- och Teaterfestival

Dans og musikkteater
Lillian Bikset: Broadway-suksessen Hamilton, New York
Emil Bernhardt: Kommentar til Per Boye Hansens sjefstid på Den Norske Opera
Kjetil Skøien: Peeping Tom, Dansens Hus
Kjetil Skøien: Intervju med den syriske koreografen Mithkair Alghair

Bøker
Michael Evans: Å leve med Shakespeare av Inger Merete Hobbelstad 

Anmeldelser
Therese Bjørneboe: Edda, Det Norske Teatret
Roland Lysell: Ritter. Dene Voss. og Presidenterna, Dramaten, Stockholm
Lillian Bikset: Hedda Gabler, London
Tove Ellefsen Lysander: Ariane Mnouchkine, Paris
Ina Voigt: Nathan, Bonn
Thomas Irmer: Peter Handkes Die Unschuldigen, ich und die Unbekannte am Rand der. Landstraße. Wien
Thomas Irmer: Wim Wenders’ Die scönen Tage von Aranjuez og Corinna Belz’ filmportrett av Peter Handke
Rania Broud: Remote Mitte, Rimini Protokoll, Berlin
Charlotte Myrbråten: Spring, Uje, spring, Stockholm Improvisasjonsteater 
Svante Aulis Löwenborg: Marie Antoinette, Folkteatern, Göteborg
Enel Melberg: Löwenskoldska ringen, Västanå teater, Sunne
Julian Blaue: Elektra, Black Box teater
Eline Bjerkan: Brødet og eselet, Avant Garden, Trondheim
Lene Westerås: Havmannen, Hålogaland teater
Julie Rongved Amundsen: Kongen dør, Nationaltheatret
Frode Helland: Dekameronen, Nationaltheatret
Julie Rongved Amundsen: R.U.R., Torshovteatret
Wenche Larsen: Røff, Det Norske Teatret
Elin Lindeberg: Kan nokon gripa inn, Det Norske Teatret/ Riksteatret
Frode Helland: Juklerød, Teater Ibsen
Lillian Bikset: Brand, Teater Ibsen
Julie Rongved Amundsen: I is another, Grusomhetens teater
Karen Frøsland Nystøyl: LIVE – sorgarbeid, Black Box teater
Elin Lindberg: En jente er en halvferdig ting, Akershus teater
Lillian Bikset: Cabaret, Nordland teater
Therese Bjørneboe: Orlando, Rogaland Teater 
Julie Ringved Amundsen: Njåls saga, Cinnober teater, gjestespill Hausmania