Nummer 1 2017

Les fra denne utgaven: 

Hvor finner man det politiske (sam­funns­engasjerte) teatret i dag? Nevn gjerne noen viktige forestillinger fra de siste 5-10 årene!
(Kirkenes): Barents Spektakel bød på teater som både vil og kan stille seg i sentrum av begivenhetene og de store konfliktene.
Noe er i ferd med å skje. Humor av muslimer og om muslimer blir mer og mer vanlig på standupscenen og i TV-ruta i flere vestlige land. Muslimske komikere balanserer hårfint mellom flere kulturer og flere generasjoners forventninger til dem. De forholder seg til en dobbeltkontrakt hvor integrering og identitet står på spill.

INNHOLD 01 2017

Leder

Enquete: Hvor finner man det politiske teatret i dag?

Therese Bjørneboe: Barents Spektakel, Kirkenes, kommentar

Maja Løvland: Refleksjoner rundt muslimsk humor, essay

Castorf Faust
Thomas Irmer: Castorfs Faust II, Volksbühne, Berlin

Offentlighet
Matilde Holdhus: Øyeblikkets Skam, kommentar
Goro Tronsmo: Nodes on fish… Black Box teater, kommentar
Camilla Eeg-Tverbakk: Public Calling, Nationaltheatret, kommentar
Valborg Frøysnes: New World Embassy: Rojava, Oslo rådhus

Miljø
Rania Broud: Intervju med Amund Sjølie Sveen, Fjaler
Ragnhild Freng Dale: Århundrets rettssak, Kirkenes, bakgrunn
Therese Bjørneboe: Barents Spektakel, Kirkenes, kommentar

Liberation Day 
Irena Sentevska: Liberation Day: om Traaviks film og kunstbandet Laibach

Schauspielhaus Wien
Eivind Haugland: Intervju med Kaspar-regissør Lisa Lie
Pinar Ciftci: Intervju med dramatiker Miroslava Svolikova

Humor og satire
Maja Løvland: Refleksjoner rundt muslimsk humor, essay

Debatt
Meninger om teater: Torbjørn Eriksen: Hvorfor teater?

Festivaler
Wenche Larsen: Monsters of Reality, Ibsenfestivalen/Nationaltheatret
Elin Høyland: Intervju med Hanne Tømta om videoen NationalApology
Opprop til støtte for National. Apology fra palestinske teatre 
Rania Broud: Festingborg, Sarpsborg
Finn-Wilhelm Mathiesen: Teaterfestivalen i Avignon 2016
Svante Aulis Löwenborg: Göteborgs Dans- och Teaterfestival

Dans og musikkteater
Lillian Bikset: Broadway-suksessen Hamilton, New York
Emil Bernhardt: Kommentar til Per Boye Hansens sjefstid på Den Norske Opera
Kjetil Skøien: Peeping Tom, Dansens Hus
Kjetil Skøien: Intervju med den syriske koreografen Mithkair Alghair

Bøker
Michael Evans: Å leve med Shakespeare av Inger Merete Hobbelstad 

Anmeldelser
Therese Bjørneboe: Edda, Det Norske Teatret
Roland Lysell: Ritter. Dene Voss. og Presidenterna, Dramaten, Stockholm
Lillian Bikset: Hedda Gabler, London
Tove Ellefsen Lysander: Ariane Mnouchkine, Paris
Ina Voigt: Nathan, Bonn
Thomas Irmer: Peter Handkes Die Unschuldigen, ich und die Unbekannte am Rand der. Landstraße. Wien
Thomas Irmer: Wim Wenders’ Die scönen Tage von Aranjuez og Corinna Belz’ filmportrett av Peter Handke
Rania Broud: Remote Mitte, Rimini Protokoll, Berlin
Charlotte Myrbråten: Spring, Uje, spring, Stockholm Improvisasjonsteater 
Svante Aulis Löwenborg: Marie Antoinette, Folkteatern, Göteborg
Enel Melberg: Löwenskoldska ringen, Västanå teater, Sunne
Julian Blaue: Elektra, Black Box teater
Eline Bjerkan: Brødet og eselet, Avant Garden, Trondheim
Lene Westerås: Havmannen, Hålogaland teater
Julie Rongved Amundsen: Kongen dør, Nationaltheatret
Frode Helland: Dekameronen, Nationaltheatret
Julie Rongved Amundsen: R.U.R., Torshovteatret
Wenche Larsen: Røff, Det Norske Teatret
Elin Lindeberg: Kan nokon gripa inn, Det Norske Teatret/ Riksteatret
Frode Helland: Juklerød, Teater Ibsen
Lillian Bikset: Brand, Teater Ibsen
Julie Rongved Amundsen: I is another, Grusomhetens teater
Karen Frøsland Nystøyl: LIVE – sorgarbeid, Black Box teater
Elin Lindberg: En jente er en halvferdig ting, Akershus teater
Lillian Bikset: Cabaret, Nordland teater
Therese Bjørneboe: Orlando, Rogaland Teater 
Julie Ringved Amundsen: Njåls saga, Cinnober teater, gjestespill Hausmania