Nummer 2-3 2015

Les fra denne utgaven: 

Ser vi en tendens til at kultur­institusjonenes toppsjefer rekrutteres blant økonomer og rent administrative ledere uten kunstnerisk kompetanse? Innebærer dette en trusel mot institusjonenes kunstneriske autonomi, utvikl­ing og ambisjonsnivå?
(Tel Aviv): Vi besøkte de regimekritiske scenekunstnerne Natali Cohen Vaxberg, Einat Weizmann og Chen Alon, og inter­vjuet dem om vilkårene for deres arbeid i Israel.
Det er ikke vanskelig å stille seg bak Øystein Stenes synspunkter om hvilke egenskaper en god, fremtidig skuespiller bør ha. Det er hvordan man skal komme seg dit som er diskusjonen, skriver vår anmelder, som karakteriserer Skuespiller­kunsten som halvt om halvt innføringsbok og skuespillerpedagogisk pamflett.

INNHOLD 2-3/2015

Leder

Enquete: Apropos Opera-debatten: Teatrenes ledelsesmodeller

Israel

Marius Kolbenstvedt og Marius von der Fehr: Intervjuer med Natali Cohen Vaxberg, Einat Weizman og Chen Alon

Michael Handelzalts: Slikt stoff israelsk teater er skapt av, Kommentar
Hilda Hellwig: Vad är det som gör teatern politisk? Kommentar

TERRORisms
Therese Bjørneboe: Festivalen TERRORisms, Stuttgart

Doku-teater
Thomas Irmer: The Civil Wars av Milo Rau, Berlin
Ida Krøgholt og Erik Exe Christoffersen: Kan vi tale om krigen? Om forestilingene 
Hjemvendt, Ålborg Teater, og I Føling, Det kgl. teater

Hellas og EU
Julian Blaue: Schulden. Eine Befreiung, Darmstadt

Skuespillerkunst og teaterhistorie 
Espen Klouman Høiner: Drømmefabrikken
Ole Johan Skjelbred: Skuespillerkunsten av Øystein Stene

Michael Evans: Skuespillerkunsten av Øystein Stene
Kristian Seltun: Fri scenekunst i praksis, av Melanie Fieldseth
Tyra Tønnessen: Realisme og teatralitet. Tre russiske teaterprofiler
Elin Lindberg: Scenekunsten og de unge

Sverige 
Fredrik Söderling: Nya berättare vill undvika sterotyper
Enquete: Svensk teater, mångfald och inkludering
Ingegärd Waaranpära: De nya livar upp og komplicerar teaterdebatten, Kommentar
Birgitta Haglund: Intervju med Frida Röhl, Folkteatern i Göteborg
Birgitta Haglund: Pontus Stenshälls Spår (av Antigone)

Highlights 
Tora Myklebust Optun: Blue Motel av Lisa Lie
Tommy Olsson: De Utvalgte retrospektiv 

Oslo internasjonale teaterfestival
Julie Rongved Amundsen: Oslo Internasjonale Teaterfestival, kommentar
Snelle Hall: Rom og koreografi: The Internet og We to Be, OIT 
Therese Bjørneboe: Nella Tempesta, OIT

Theatertreffen 2015
Thomas Irmer: Castorfs oppsetning av Baal, Berlin
Therese Bjørneboe: Theatertreffen 2015, Berlin

Dramatikk 
Thomas Irmer: Finn Iunkers avhandling om Brechts Der Jasager
Eivind Haugland: Erling Kittelsens Soveren

Meninger om teater
Gjesteskribent: Maria Tryti Vennerød: Tid for fantasi

Festspillene i Bergen 
Wenche Larsen: Symposion om postdramatisk teater, kommentar 
Wenche Larsen: EROS, King Size, Adam & Eve, Dub Leviathan, FiB
Elin Lindberg: Fri, Goksøyr & Martens

Festival/Tokyo 14
Valborg Frøysnes: Festival/ Tokyo 14 
Valborg Frøysnes: Intervju med Toshiki Okada
Valborg Frøysnes: Intervju med Moe Satt

Judith Malina (1926 — 2015)
Aase-Hilde Brekke: Judith Malina og The Living Theatre
Aase-Hilde Brekke: Judith Malina i Norge 

Musikkteater og dans
Emil Bernhard: La Traviata, Den norske Opera & Ballet 
Hild Borchgrevink: Written on Skin, George Benjamin og Martin Crimp, Stockholm
Henrik Hellstenius: Dido og Aneas, Torshovteatret
Mette Brantzeg: Grisebondens kunst, Teater Innlandet
Therese Bjørneboe: De tre musketerer, Folketeateret 

Anmeldelser 
Keld Hyldig: Ödipus der Tyrann, Romeo Castellucci, Berlin
Birgitta Haglund: Fosterlandet, Göteborg
Lillian Bikset: En folkefiende, Skien
Tove Ellefsen Lysander: En folkefiende, Malmö
Lillian Bikset: The Hard Problem, London 
Lillian Bikset: Who Cares, London
Elin Lindberg: The Grand Parade (of the 20th Century), Double Edge Theatre, Halden
Ola B. Johannessen: Romeo and Juliet, The Globe, Akershus-Oslo
Therese Bjørneboe: Leonce og Lena, Trondheim
Knut Ove Arntzen: Ingenting av meg, DNS
Elin Lindberg: Fugletribunalet, Det Norske Teatret
Elin Lindberg: Vi som føler annleis, Det Norske Teatret
Knut Ove Arntzen: Othello, DNS
Elin Lindberg: Skylight, Nationaltheatret
Lillian Bikset: Tsjernobylfortellingene, Nord-Trøndelag teater
Ruben Moi: Hvem er redd for Virginia Wolf? Tromsø
Lillian Bikset: Happy Lucky Golden Express, Det Norske Teatret
Knut Ove Arntzen: NORGE og 1880 — Amerika
Therese Bjørneboe: Morgon og kveld, Nationaltheatret
Ruben Moi: Den sommeren pappa ble homo, HT, Tromsø
Bidragsytere