Saftiga köttben
Nationaltheatrets uppsättning förmår inte ta Edvard Albee längre än en godbit för bra skådespelare. Samtidsrelevans? Nej, men bitvis underhållande skådespeleri med en riktigt fin text. Översättarens avgörande betydelse är dock glömd genom att man inte sätter ut namnet.
Varför sätter man upp Edvard Albees mest kända stycke på Nationaltheatret i Oslo just nu? är den stora frågan. Man marknadsför det till och med som
ANMELDELSE
Renskåret, men noe meningstom «Peer Gynt»
Renskåret, men noe meningstom «Peer Gynt»
(Bergen): Festspillenes åpningsforestilling, «Peer Gynt» i regi av Johannes Holmen Dahl er en renskåret forestilling hvor teksten og musikken spiller hovedrollene. Forestillingen er innadvendt, men uten å falle i den nasjonalromantiske grøften, og åpner, om man vil, for en individuell religiøs tolkning av Ibsens tekst.
INTERVJU
Mikhail Bulgakovs evige tilbakekomst til Kyiv
Mikhail Bulgakovs evige tilbakekomst til Kyiv
(Kyiv): I dette eksklusive intervjuet forteller Bulgakov-museets Ludmila Gubianuri om det dynamiske, og ofte dramatiske, forholdet mellom Bulgakov og kulturlivet i Kyiv. I Norge er Bulgakov aktuell med «Mesteren og Margarita» på Den Nationale Scene/ Festspillene i Bergen. Premiere 23. mai.
INTERVJU
– «Uttrykket» er opphavsrettens kjerne
– «Uttrykket» er opphavsrettens kjerne
– Man må skille mellom ideer og uttrykk, sier Irina Eidsvold-Tøien, professor i juss med opphavsrett som spesiale. Hun har fulgt debatten i Morgenbladet, og savner en tydeligere grenseoppgang mellom ideer og uttrykk, men også mellom regi og scenografi.
PRESSEMELDING
REDD OSLO NYE TEATER
REDD OSLO NYE TEATER
Nær 70 teaterleiarar har i dag signert ei felles kunngjering for å redde Oslo Nye Teater. Teaterleiarane peikar på at Oslo-teateret er ein umisteleg del av infrastrukturen for norsk scenekunst og appellerer til at ansvarlege politikarar forhindrar eit dramatisk tap for notid og ettertid.
WIENER FESTWOCHEN 2024
Revolusjon i neon!
Revolusjon i neon!
(Wien): Fredag 17. mai (!), samlet 36 000 mennesker seg utenfor Rådhuset i Wien, for å overvære åpningen av Wiener Festwochen, én av Europas viktigste tverrfaglige kunstfestivaler. Publikum kom med forventninger om at den første utgaven under den kontroversielle sveitsiske regissøren Milo Raus ledelse skulle by på noe helt spesielt.
WIENER FESTWOCHEN
A revolution in neon!
A revolution in neon!
“We Come in Peace” – Balaclavas, Controversy, and Declaring a Free Republic: Reflections from the Opening of Wiener Festwochen
ANMELDELSE
Om å komme til sine egne
Om å komme til sine egne
(Kristiansand): Gabriel Scotts debut som komedieforfatter var en gigantsuksess i 1905. Det er forståelig at Kilden Teater mente han nå skulle få møte sitt hjemmepublikum i en fjelebodsutgave på turné. Men er Scott blitt møtt med grepet han vil trenge i dag?
FESTSPILLENE I BERGEN
Ømhetens maskuline kraft
Ømhetens maskuline kraft
Scenekunstkompaniet La Re-Sentida er blitt kalt punkere, provokatører og radikale. I sin første forestilling i Norge viser de hvordan ømhet kan være en politisk handling, skriver forfatter Soledad Marambio.
PRESSEMELDING
Norsk Shakespearetidsskrift er Årets tidsskrift 2024
Norsk Shakespearetidsskrift er Årets tidsskrift 2024
Norsk tidsskriftforening har kåret fire priser i konkurransen Årets tidsskrift, og Norsk Shakespearetidsskrift får hovedprisen.
ANMELDELSE
Mommy wannabe
Mommy wannabe
Goksøyr & Martens pentalogi «LIVET #1-5» tar for seg ulike livsfaser og fokuserer særlig på overgangene der man beveger seg fra en tilstand over i en annen. Med «MomA» er vi snart i mål – og vi er kommet til selveste overgangsalderen.
ANMELDELSE
En fortelling med utålmodighet
En fortelling med utålmodighet
(Trondheim:) Det er første gangen Stefan Zweigs «Ungeduld des Herzens» blir iscenesatt i Norge. «De utålmodige av hjertet» begynner bra, men finner seg ett toneleie og en rytme, og slutter brått før handlingen egentlig er ferdig.
DEBATT
En kopp kaffe på Kampen
En kopp kaffe på Kampen
«Karriärskonstnärskap som tvingas till en hög produktionstakt skapar ett idémässigt fundament för hållningar som motiverar exploatering och som ställer sig frågande inför kopplingar mellan erfarenheter och uttryck», skriver regissør Ludvig Uhlbors. I dette debattinnlegget kommenterer han Morgenbladets artikler om plagiatanklagene mot Johannes Holmen Dahl og Nia Damerell.
PRESSEMELDING
Møt våre nye husdramatikere
Møt våre nye husdramatikere
Siden utlysningen i november har juryen behandlet 94 søknader, lest mengder av scenetekster og gjennomført intervjuer. I dag kunngjøres de fem vi ønsker velkommen som husdramatikere på Dramatikkens hus 2024-26.
PRESSEMELDING
Oslo Nye Teater – en krevende framtid
Oslo Nye Teater – en krevende framtid
Oslo Nye Teater har i lengre tid hatt likviditetsproblemer på grunn av ettervirkninger av pandemien. Det er avgjørende at en finansieringsløsning kommer på plass i tide for å redde teatret, 90 ansatte og oppdragene til 300 årlige frilansere.