Nummer 1 2006

Les fra denne utgaven: 

Jag har några gånger (i maj) stuckit näsan in i Dramatiska Spectaklet. Och altid funnit en öcken. Johan Kellgren (1790)
(Berlin): I følge Thomas Ostermeier ligger årsaken til hans suksesser med Ibsen i at folk opplever det litt som å gå på kino. Hos Ibsen møter man mennesker, slik man ellers gjør det på film. Men Ostermeiers analyser blir ikke mindre svarte av den grunn.

INNHOLD 1/2006

Øyvind Berg: Georg Johannesens KASSANDRA

Dag Solstad: Ivo de Figueiredos Ibsen-biografi

Therese Bjørneboe: Intervju med Thomas Ostermeier

Marie Nerland: Norske gjestespill i New York

Markus Wessendorf: Richard Maxwells postdramatiske teater

Kari Saanum: Intervju med Armin Petras

Therese Bjørneboe: LENZ på Torshovteatret

Henning Gärtner: Claus Beck-Nielsens aksjonsteater

Ellisiv Lindkvist: Intervju med Lisa Lie og Stina Kajaso

Knut Ove Arntzen: Kristian Smeds’ spiritualistiske realisme

Therese Bjørneboe: THE WANDERER av Houkka Bros

Knut Ove Arntzen: Abattoir Fermé

Jon Tombre: Teaterkommentar: «Publikum»

Halldis Hoaas: Anmeldelse SKUESPILLET OM KVINNEKROPPEN

Halldis Hoaas: Å LESE DRAMA anmeldelse

Éva A. Dobos: Ungarsk teater og dramatikk

Cecilie Lundsholt: Skuespillerperspektiv på Shakespeare i norsk oversettelse

Ragnar Stien: Hvordan døde Hamlets far?

Thomas Irmer: LILLESKOGEN i München

Tom Remlov: NED TIL SOL

Ruben Moi: I DAG OG I MORGEN

Knut Ove Arntzen: BLASTED

Ruben Moi: DET ER SIKKERT OG VISST

Henning Gärtner: PEER GYNT, København

Elisabeth Leinslie: IBSEN GOES BRAZIL

Therese Bjørneboe: PEER GYNT, Cottbus

Therese Bjørneboe: THE WILD DUCK, London

Sidsel Graffer: LILLELORD

Therese Bjørneboe: TIL DAMASKUS

Leinslie: BROTSVERK OG STRAFF